Jump to content

12/230volt invertere, hva kan de brukes til, eller hva må de ikke brukes til?

Lars H.

Recommended Posts

JRK skrev for 5 timer siden:

Har kjøpt og brukt disse til litt forskjellige ting da de har tetning IP68, da de egnes seg godt i maritime miljøer,men de er ikke fargeekte om de kontinuerlig eksponeres for sol.

https://www.amazon.com/SZJELEN-Waterproof-Connectors-Connector-Mount-Plug/dp/B07DGVBNB7/ref=sr_1_19?crid=1Y6ADJAMKXLMT&dib=eyJ2IjoiMSJ9.K0Wn07fh7JhyxZUVMwHFgCzK6DIehW6DLaVSA4ee3agxtLvnpuI9W-L3cTDGKhkHB06nWCSiNz3LVTkveBCZUk98iGt4UCQHKtWuBlU-Cc5f7Kg7E8aziAnw4gnJoIWpyZ5Htzg9g1qVpmHHz6cDx1j9J-NrNTtuG2xGG764Tr4A_EBRxSlbCWV7BuCpe_3iBaS75RkUET9JJgshv9ZFD0yZmEhm1xdZiMERjE0JzPc.eUaP98NhS3P2yb_m6BlaNSyOXT1RVFeG8ffauPqcDcg&dib_tag=se&keywords=aviation%2Bconnector&qid=1763036580&sprefix=aviation%2Bconnecto%2Caps%2C233&sr=8-19&th=1

Eller så kan også Anderson konnectorer anbefales om man trenger store strømmer optil 350A :

https://www.aliexpress.com/w/wholesale-anderson-connectors.html?spm=a2g0o.home.auto_suggest.1.1c756278qGFElz

Eller Avionic:

https://www.aliexpress.com/w/wholesale-aviation-connectors.html?spm=a2g0o.productlist.search.0

Jeg har handlet plugger og annet fra både Aliexpress og Amason, og har stort sett fått bra varer, og har også reklamert og det har heller ikke vært problemer. Men innrømmer at jeg er skeptisk. Når vi snakker om hva en plugg tåler så er det normal bruk. Man skal ikke bli overasket om det de oppgir er maksbelestning , så les hele annonsen nøye før man handler-

Ser ut som en kinakopi av Bulgin Buccaneer 4000 serien 

Arne2 skrev for 2 timer siden:

Hadde jo egentlig håpet på noe som var ferdig testet, men det kan godt være jeg kjøper inn noen slike, for å teste dem ut selv

Har sjekket  Har maken til disse   men de siste  jeg har kjøpt er  over 10 år  og selger  er historie jeg handler på EBAY

De ser like ut i dag Men mine 8 til 24V stsbil 12,V er nå 8V-40V to 12V 

USB Ports+Type C QC3.0  og    DC 8-24V to 12V 13.8V Power Converter 3A 5A 6A 10A 15A 20A 25A

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Arne2 skrev for 15 timer siden:

Det forholder seg selvfølgelig slik at det er moderne utstyr som er laget for å spare strøm og at USB-C er standard lademetode for dette nye utstyret. Mye av dette utstyret har jo også innebygde batterier, og da spiller det jo ingen stor rolle om man mister forbindelsen et lite sekund. (Slik som tilfellet kan være for en sigarettenner adapter.)

Skjønner  og som du skriver felles lader/strømforsyning til mest mulig. Til og med Apple ble jo pålagt å følge denne standarden i hele EU. 

Firkantpuls kan filtreres så det blir en ren sinus kurve.

Med et enkelt L-C filter på utgangen får man en sinuskurve.

Kondensator sørger for riktig tidskonstant så det tar itt tid å lade opp og ut

kondensatoren så resultatet blir sinus.

Ved bruk av f,eks en ballast fra et lysstoff rør i serie og en kondensator (4,7uF) i paralell 

på utgangen har man en ren sinus.

Man må åpne boksen og justere på et feedback potmeter pga spenningen øker etter filteret.

Er en på youtube som forklarer det.

Vi har gått på samme høgskole i Stavanger, så vet du har kunnskap om elektronikk.

Du har sikkert noe liggende i garasjen eller på elektronikk lageret. Med skop og allt utstyr som skal til har du litt å pusle med. Og hele vinteren på deg.

Nå er ikke 300 w (max) allverden, men 150 W driver en bærbar pc og lader til mobil telefon.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Chris284 skrev for 3 timer siden:

Firkantpuls kan filtreres så det blir en ren sinus kurve.

Med et enkelt L-C filter på utgangen får man en sinuskurve.

En slik løsning, som også videoen viser, må jeg da forske litt på. Dermed var det å komme seg opp på hemsen i garasjen der jeg trodde jeg hadde en urgammel armatur for lysstoffrør likkende.

Og ganske riktig, der fant jeg en gammel armatur med både kondensator på 8uF og to induktorer!

spole_og_kondensator.jpg.c455f7522ea01de4be79cd3f0f87ab42.jpg

Så får jeg sjekke hva som er inn og ut på induktoren og koble opp litt. Om spolen tåler at jeg trekker 100 - 300W får tiden vise om dette funker.

induktor.jpg.e0c09ec774d5529bdaa6e334629991e8.jpg

Når gikk du forresten ut fra Ingeniøhøyskolen i Stavanger?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 18 timer siden:

Når gikk du forresten ut fra Ingeniøhøyskolen i Stavanger?

Det var i 1975.

Er pensjonist nå.

Ser det står 0,4A på ballast. 90-100w med 240 volt

Og cos phi 0,5. Mulig det bare blir 40 - 50 watt du kan trekke. (P=U x I x cos phi)

Jeg gikk nok ut en god del år tidligere fra skolen enn deg. Nå har jeg målt litt på induktoren, og det ser ut til at det er 2 spoler i hver enhet. Når jeg ohm'er ser det ut til å være en spole mellom 1 og 5, og en mellom 2 og 6. Jeg får koble opp litt og måle.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En spole kobles i serie, så du kan prøve med en, inn på 1 og ut på 2.

har du et LCR meter kan du måle induktansen. Ev åpne og se hvordan det er koblet.

Kondensatoren kobles i paralell med spenningen etter spolen.

I et R C filter øker spenningen med roten av 2 (ca 1,4) så du kan få over 300volt. Blir ca det samme for L C filter.

Derfor justeres feedback potmetret inne i konverter til du måler 230 volt på kondensator.

Mulig du må justere (endre verdi) ned noe på kondensator for å få riktig sinus kurve.  

Så var den første oppkoblingen gjort. "Sinus-kurven" ble den samme med og uten en 40W lampe tilkoblet. Den kunne nok vært bedre. Men induktoren ble kanskje litt i varmeste laget. Det blir ikke mer "forsking" i kveld, så om det er mulig å regulere ned spenningen, for jeg sjekke en annen gang.

modifisert_sinus.jpg.3b6249be3d98747682ad0a372d439731.jpg

Det er dårlig med plass på arbeidsbordet, så testen ble på gulvet.

Nå får jeg tenke tilbake på hva jeg lærte om L - C filtre en gang., jeg er redd kondensatoren er vel stor.

bord_fullt.jpg.0e393a610835828654c6cd14111876b9.jpg

gulv_test.jpg.bf646d58ca3261aba3aa6ade382ea98f.jpg

Om du halverer kondensator, f.eks rundt 4 uF om du har har du mindre tidskonstant

og kurven på toppen blir rundere.

Regulere ned spenningen må gjøres i konverteren med potmeter 

for feedback.

Jeg har en 300w lignende konverter liggende, så skal finne den frem og se om jeg

får en sinus kurve med filter.

Om man kjøper større konverter, f.eks 1000w som gir firkantpuls, går det an å 

få en rimelig konverter med sinuskurve. Induktor må tilpasses effekt forbruk. 

Kanskje bekymringen er at jeg har montert de selv? :svetter:  Men jeg tuller ihvertfall ikke med en dullion sjøtekontakter!

kontakter.jpg.9fa64a8c2ca611b9decb3d82a717f5c3.jpg

Ja, nesten "alt" kommer jo uansett fra samme sted selv om noen fremdeles tror at det de kjøper i norsk butikk er overlegent best, men spørsmålet var om denne vil klare en poleringsjobb på 30min noen ganger hver sommer uten å ødelegge poleringsmaskinen ?

Hadde da sluppet å dra ut 60m skjøteledning, det ikke er strøm på selve brygga.

3 hours ago, Maika said:

777,- for 4,4KW høres ikke ut som dette er i nærheten av et kvalitetsprodukt. Jeg hadde i hvert fall aldri satt den inn i båten min uten å skrudd den fra hverandre, sjekket komponenter og testet den tilsvarende som noen her har gjort med andre billig-invertere som her: 

Dette vil jo uansett være en ulovlig installasjon. Det er vel ingen privatpersoner som har mulighet for å kontrollere opp mot EU sitt regelverk og CE merke utstyret.

Men når diskusjonen først er i gang:

En fast installasjon som er i bruk til stadighet, det er nå en ting, mht brannfare. Hvis det er utstyr man kobler opp midlertidig, for bruk under tilsyn, så er vel risikoen noe mindre. (Men berøringsfaren kan vel være den samme.)

Og for de som allerede har en skilletansformator og en inverter som gir "stygge" firkantpulser ombord. Hvis man kobler firkantpulsene til inngangen på skilletrafoen, blir ikke det man kan ta ut på sekundærsiden av skilletrafoen en forholdsvis pen sinuskurve?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...