Jump to content

3D print av deler til båt, valg av filament

Swingswong

Recommended Posts

Det finnes mange guider på nettet rundt egenskapene til ulike filamenter.

Hvilket filament som er godt valg avhenger stort av hvor det skal brukes og hvilke belastninger det skal brukes i.

Jeg har brukt stort sett basisfilamentene PLA, PETG, ABS og TPU i båten (og bobilen).

Noen eksempler der jeg har brukt ulike filamenter i båten:

Høy varmebestandighet: På konsollet innendørs i stekende solvarme bak vindu/kalesje: ABS
Joystick-pad
Vindusbrakett

Innendørs beskyttet fra sol og varme: PLA
Målerfeste

Ved behov for bestandighet mot bensin: PETG
Har brukt dette i fiks av skrubar gjennomføring ut av rom som ligger ved bensinpåfylling og utsatt for bensinsøl og regnvann.

Jeg bruker stort sett basisfilamentene på denne måten:
PLA: 
Svært sterkt men er sprøtt ved kraftige slag. Bruker dette der høy styrke trengs der de andre negative egenskapene ikke blir problematiske.
Tåler ikke kontinuerlig belastning, og kan sige med kontinuerlig belastning med potensiale for brudd.
Blir mykt over 50-55 grader (PLA+ er noe bedre), så tåler ikke belastning over disse temperaturene. 
Ikke spesielt UV-bestandig.
Ved behov for god finish.

PETG: 
Løsemiddelbestandig.
Mykere til mer fjærende designer.
Svakere enn PLA og mindre sprøtt 
Greit UV bestandig.
Bedre temperaturbestandighet enn PLA.

ABS:
Ikke løsemiddelbestandig
Svakere enn PLA og mindre sprøtt, men stivere enn PETG.
Svært robust mot UV.
Tåler mye høyere temperaturer før det blir mykt/svakt.

Når det gjelder lanterner og slikt ville jeg nok om jeg skulle gjort det med egen båt valgt PETG siden det er lett å printe, samt at belastningene ikke er så store. Mer eksotiske filamenter er nok overkill her (pris, bedre printer, høyere printerferdigheter).

For antennefeste så avhenger det av belastning og design og hvor mye filament det i så fall er naturlig å bruke, og om hvilken styrke som trengs. Jeg ville nok for egen båt brukt PETG her også om det var mulig.

ABS vil nok også fungere utmerket for begge disse om man har utstyr til å printe det.

Om jeg skulle solgt deler til dette bruket (utendørs til båtbruk) ville jeg har brukt ABS eller ASA (men det blir mindre kritisk om det er egen båt).

Jeg har hatt en enkel design i ABS stående i vel 8 år i stekende sol sør i Spania. Den fungerer supert ennå med skrue og det hele: Tørkestativ

Jeg forsøker å få tak i brakett til Raymarine E165. Har ikke bestemt hvor jeg da skal plassere plotteren, men kansje i taket. Det er ikke lett å finne passende brakett, men de kan skaffes fra England , men er dyre.  Jeg er at noen selger 3 d printede braketter som śkal passe. Kan disse være sterke nok?. Den store plotteren veier en del.

arnbr0 skrev 52 minutter siden:

Jeg forsøker å få tak i brakett til Raymarine E165. Har ikke bestemt hvor jeg da skal plassere plotteren, men kansje i taket. Det er ikke lett å finne passende brakett, men de kan skaffes fra England , men er dyre.  Jeg er at noen selger 3 d printede braketter som śkal passe. Kan disse være sterke nok?. Den store plotteren veier en del.

Det finnes filament med carbon så helt sikkert mulig å få det sterkt nok. Jeg har ingen erfaring, men det er det helt sikkert andre her som har.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...