Swingswong Startet Lørdag 14:00 Link til dette innlegget Startet Lørdag 14:00 Er det noen som har erfaring med 3D printing og hva slags filament man bør velge? Har i første omgang tenkt å printe lanterner som har innebygd led for lys ned på siden og et par antennefester. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart Lørdag 14:34 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:34 Ville gått for dette her; Filament til utebruk Du kan lese om det i linken og anbefales for ditt bruk vil jeg tro. Sitér dette innlegget Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Okkaby Svart Lørdag 15:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:22 Har lagret rn oversikt over alle typer filament på pc. Var beskrevet hva som var beste til forskjellige ting. Finner den når jeg er på pc igjen. Har sjøl investert i en printer av typen Bambu Lab h2d med stor AMS og laser modul. Samt en 40K 3D scanner. Så blir mye forsøk fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart Lørdag 16:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:09 ASA er tydeligvis tingen🥳 Har selv sett på Bambu, men H2S. Er usikker på om jeg trenger laser… Det hadde vært fint å kunne kutte ut bokstaver i plater, men som jeg har skjønt er det begrenset hva man kan kutte i. Hadde carbon kunne blitt kuttet hadde det vært interessant 🧐 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Lørdag 17:31 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:31 Tok det med bare for å ha muligheten. Har faktisk ikke fått brukt printer mer enn til noen få test print. Ikke vært timer nok i døgnet siste tiden. Men håper på tid i vinter for å teste. Samt kunne scanne ting å lage print filer ut fra scanning. Kjøpte Creality Raptor X scanner. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Lørdag 18:34 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:34 Her er den ene listen. prøver finne en til jeg mener å ha lagret https://3dprinteq.dk/filament-guide/ Sitér dette innlegget Link to post
floano Svart Søndag 20:00 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:00 Det finnes mange guider på nettet rundt egenskapene til ulike filamenter. Hvilket filament som er godt valg avhenger stort av hvor det skal brukes og hvilke belastninger det skal brukes i. Jeg har brukt stort sett basisfilamentene PLA, PETG, ABS og TPU i båten (og bobilen). Noen eksempler der jeg har brukt ulike filamenter i båten: Høy varmebestandighet: På konsollet innendørs i stekende solvarme bak vindu/kalesje: ABS Joystick-pad Vindusbrakett Innendørs beskyttet fra sol og varme: PLA Målerfeste Ved behov for bestandighet mot bensin: PETG Har brukt dette i fiks av skrubar gjennomføring ut av rom som ligger ved bensinpåfylling og utsatt for bensinsøl og regnvann. Jeg bruker stort sett basisfilamentene på denne måten: PLA: Svært sterkt men er sprøtt ved kraftige slag. Bruker dette der høy styrke trengs der de andre negative egenskapene ikke blir problematiske. Tåler ikke kontinuerlig belastning, og kan sige med kontinuerlig belastning med potensiale for brudd. Blir mykt over 50-55 grader (PLA+ er noe bedre), så tåler ikke belastning over disse temperaturene. Ikke spesielt UV-bestandig. Ved behov for god finish. PETG: Løsemiddelbestandig. Mykere til mer fjærende designer. Svakere enn PLA og mindre sprøtt Greit UV bestandig. Bedre temperaturbestandighet enn PLA. ABS: Ikke løsemiddelbestandig Svakere enn PLA og mindre sprøtt, men stivere enn PETG. Svært robust mot UV. Tåler mye høyere temperaturer før det blir mykt/svakt. Når det gjelder lanterner og slikt ville jeg nok om jeg skulle gjort det med egen båt valgt PETG siden det er lett å printe, samt at belastningene ikke er så store. Mer eksotiske filamenter er nok overkill her (pris, bedre printer, høyere printerferdigheter). For antennefeste så avhenger det av belastning og design og hvor mye filament det i så fall er naturlig å bruke, og om hvilken styrke som trengs. Jeg ville nok for egen båt brukt PETG her også om det var mulig. ABS vil nok også fungere utmerket for begge disse om man har utstyr til å printe det. Om jeg skulle solgt deler til dette bruket (utendørs til båtbruk) ville jeg har brukt ABS eller ASA (men det blir mindre kritisk om det er egen båt). Jeg har hatt en enkel design i ABS stående i vel 8 år i stekende sol sør i Spania. Den fungerer supert ennå med skrue og det hele: Tørkestativ Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart Søndag 20:07 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:07 Har gått mest i PLA her, men brukes innendørs. Bortsett fra lufteventil til krympeplast og ny knott til portlight over byssa. Sitér dette innlegget Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
arnbr0 Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Jeg forsøker å få tak i brakett til Raymarine E165. Har ikke bestemt hvor jeg da skal plassere plotteren, men kansje i taket. Det er ikke lett å finne passende brakett, men de kan skaffes fra England , men er dyre. Jeg er at noen selger 3 d printede braketter som śkal passe. Kan disse være sterke nok?. Den store plotteren veier en del. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Tusen takk for tips! Bare fortsett med bruksområder, materialetype etc :) Jeg er helt grønn på dette. Har tenkt at OneShape er greit å bruke. Jeg kan ikke tegne 3D så må starte på bunn. Har også en Solidworks lisens, men Oneshape kan jeg bruke på Mac og det er en fordel for meg Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden arnbr0 skrev 52 minutter siden: Jeg forsøker å få tak i brakett til Raymarine E165. Har ikke bestemt hvor jeg da skal plassere plotteren, men kansje i taket. Det er ikke lett å finne passende brakett, men de kan skaffes fra England , men er dyre. Jeg er at noen selger 3 d printede braketter som śkal passe. Kan disse være sterke nok?. Den store plotteren veier en del. Det finnes filament med carbon så helt sikkert mulig å få det sterkt nok. Jeg har ingen erfaring, men det er det helt sikkert andre her som har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.