Jump to content

Noen som vet RAL koder på blå fargen som feks Marex har brukt?

Okkaby

Recommended Posts

Okkaby skrev On 18.11.2025 at 9.17:

Skal som nevnt tidligere lakkere båten nå i vinter.

Er da plan å bytte til blått på skroget og hvitt på overbygg.

Ikke gjør det. Koster en formue om resultatet skal bli perfekt. Og lakkert båt vil i tillegg ha langt lavere 2. hånds verdi.
Spesielt med blått, de fleste vil ikke ha blå båt pga mye jobb med polering or rask aldring.

Båten er fra 85, så ikke en båt som skal holde i 25 nye år. Men er så stygge i fargen nå, så blir lakkert når uansett topp/overbygg blir lakkert. Det blir i tillegg industrilakk/lastebil lakk, som holder mye bedre enn vanlig toppcoat. Blir lakkert på verksted av proff lakkgubbe(barndoms kompis) så hyggelig pris😁

Har hatt båt med blå stripe, og jeg kommer ikke til å ha noe båt med blått skrog eller blå stripe noe mere. Det er lekkert med mørkt blangkt skrog når båten er ny og kansje opp til 3-4 år… etter det blir sol og salt med å matte det og det er et sabla afbeid å polere og pusse og holde dette fint. Mer enn nokk med de sortte detaljene på styrguset nå på min båt! Mørkt skrog skal jeg aldri ha

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

11 hours ago, Okkaby said:

Polering har jeg vel gjort en gang, å da kun en lett delvis polering. Finner ikke noen interesse i dette, å kommer ikke å bruke noe tid på det fremover heller. 

Så passer godt det blir lastebillakk, da denne holder seg blank bedre enn topcoat.

En kjenning fikk lakkert en orangsj Orrskjær27 med hvit lastebillakk. Det bke veldig bra. Jeg designet striper på skroget på den. Aner ikke hvor det ble av den båten og hvordan det ble etter noen år.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ble til vi gikk for 

RAL 9016 Traffic white fra fender list å ned

RAL 9018 Papyrus white fra fender list å opp

Så ingen blå. Da slipper jeg nok polering i min tid som eier av båten. Finner jo absolutt nada glede eller lyst i polering hehe

Skal huske legge opp bilder når jobben er gjort. Men gleder meg faktisk mest til å få nytt ror, som monteres på akterspeilet, fremfor gjennom bunn.

Da blir det ikke noen flyndre eller skråstaver fra bunn å ned under ror lengre. 

Radice Eliche rudder 14/10-S.0 

RADICE RUDDER 14/10S-0║ ELICHE RADICE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...