Jump to content

Kobling av solcellepanel og voltsensitivt skillerele


Danemann

Recommended Posts

Hvordan sammenkoble solcellepanel og voltsensitivt skillerelé? Vanligvis kobles vel strømmen fra solcelleregulatoren til forbruksbatteribanken, men gjelder dette også når man skal bruke voltsensitivt relé som man vanligvis kobler med startbatteri som førsteprioritet?
Og hvordan blir koblingen når man både har solcellepaneler, voltsensitivt relé og batterilader fra 220V aggregat/landstrøm? 🤔

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post

De fleste volt sensitive reeler virker begge veier. Dvs de sammenkobler når det senser en spenning på 13.4v, enten fra den ene eller andre siden. 
 

Så kobles en lader, solcellepanel, eller annet på forbruksbatteri som gir en spenning på over 13.4v, så vil relet sammenkoble, og startbatteriet vil også få lading. 

Link to post

Men med et VSR som virker begge veier, kan det være lurt å slå av lading før en kjører starter eller andre tunge forbrukere. Om VSR har forsinkelse så er det gjerne ikke så kritisk, da blir det evt bare én utkobling.  Men den vil fortsatt skje ved høy strøm. 

 

Jeg vil anbefale å heller fordele ladingen (også fra motor) med en FETsplitter. Da kan en koble både dynamo og solceller inn på splitter input. En ulempe er at en må koble dynamo fra startbatteriet, og lade dette via splitteren.

 

Eventuelt en DC-DC løsning, som gjerne er å foretrekke hvis en har lithium forbruksbatterier. Sterling har DC-DC ladere som kan "revers-lade" startbatteriet, når det er god spenning på forbruksbatteriet. Victron har gode DC-DC ladere, men dessverre ingen som revers-lader. Så da må en evt ha en stor lader som lader forbruksbatteriet når motoren går, og en liten som  er koblet motsatt og lader startbatteriet når forbruksbatteriet har god spenning.

Link to post

Jeg bruker Victron Cyrix Li-Ct. for å koble sammen 4 banker. 

2 litiumbatterier til forbruk, derfor LI-Ct-varianten, 3 bly/agm-batterier til start og ankervinsjer. 

Når jeg gløder og starter motoren blir de koblet ifra, for at ikke Litium-batteriene skal brukes til start. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Hvis det er lithium batteri det er snakk om, så er voltsensitive skillerele lite egnet, uegnet. Det grunnet hvilespenning på Lithium er høyere enn utkoblingspenning på voltsenitive skillerele, som er på 12.8v. 
 

Å som tidligere nevnt, at innkobling-spenning gjelder fra begge sider, det har sine fordeler og ulemper, så noe å være klar over for å oppnå det en ønsker. 

Link to post

Mine uttalelser er basert på erfaring med BEP skillerele. 

Jeg oppdaget at skillereleet mellom start- batteri og bau-thruster-batteri var montert "feil" vei. Men det fungerer like bra begge veier. Det samme mellom start- og forbruk. Lader er montert på forbruksbatteri, noe som gir ladespenning på start-battei når spenningen overstiger 13.4v på forbruks-batteri.

 

En kan jo si at det batteri som først får lading, start-batteri etter oppstart, eller forbruk hvis en har lading/solceller kobla til det, er det som får prioritert lading, da spenningen må over 13.4 for at de skal sammenkobles. 

 

Har nå lithium batteri, så bytta til DC-DC lader. 

 

Jeg kjenner ikke til rele fra Biltema, men det er jo lett å finne ut hvis det er det en har. 

 

Lykke til. 

Link to post
Sørlandet2 skrev for 12 timer siden:

Hvis det er lithium batteri det er snakk om, så er voltsensitive skillerele lite egnet, uegnet. Det grunnet hvilespenning på Lithium er høyere enn utkoblingspenning på voltsenitive skillerele, som er på 12.8v. 
 

Å som tidligere nevnt, at innkobling-spenning gjelder fra begge sider, det har sine fordeler og ulemper, så noe å være klar over for å oppnå det en ønsker. 

Derfor jeg har Victron Citrix Li-CT, som er beregnet for Litium og blybatteri. Burde også fungere mellom 2 litiumbatterier. 

Kobler sammen ved 13.4 volt, og kobler fra ved 13.2 volt

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...