Jump to content

Søker info om Myra 25

Arban

Recommended Posts

Hei.

Søker litt info ang myra 25 sjark ser et annet navn er Møring 25.

Den er produsert på Myre i Kristiansund, rundt 1980 og utover, denne skal være fra 1983

Det ser ut til der ikke er mange av disse, har forsøkt å søke men lite info. om sjark utgaven ,

Det jeg lurere på er vekt, dybde, lengde, bredde og laste kapasitet.

Lurer også på om disse blei levert kun som halv fabrikat?

Denne har hvert fall en del betong ca ved vannlinje på begge sider, men hadde hvert kjekt å vite ca hvor mye/ tungt dette ballastet er.

Det slingrer iallefall godt ombord, med litt tristere vær enn på bildet.

Kunne tenk meg å sett bilde av lugar på en original, om det i d hele tatt finnes?

image.png.1232e9e70151c148f9c0b9aa4e27d063.png

Min far hadde en slik sjark. Jeg har dessverre ikke så mye info som du lurer på, men hans sjark tror jeg måtte ha en god del mer ballast enn det som var vanlig. Hans båt låg mye lavere i vannlinjen enn alle andre Myra jeg har sett og den var ekstremt stødig. Syns det var svært lite slingring i forhold til størrelsen og en mann på 100 kilo kunne trakke på ripa uten at båten knapt la seg til sides.

Fant litt her om det er av interesse for flere.

Myra ble overtatt av Mørebas i noen år på 1980 tallet og båtene ble solgt under navnet Møring 25, med de gjenkjennelige Myra linjene/bølgene i baugen.

Båtens dimensjoner:

LOA: 7,7 meter

LWL:7,4 meter

B: 2,5 meter

D: 0,9 meter

Weight: ca 3 tonn ( avhengig av utstyr.)

Motor: ca 20-35 hk

Fart : 7 knop

Hei, må bare få opplyse at det var Berknes Båt AS i Volda som overtok noen av Myra formene på åttitallet og gav dem Møringnavnet. Er ikke kjent med at Mørebas var involvert i dette!
De formene som ble overtatt fra Myra av Berknes Båt AS var Møring 21 (snekke), Møring 23 (Fisherman tverr hekk), Møring 25 Sjark (krysserhekk - som avbildet av trådstarter), Møring 25 Fish (tverr hekk) og Møring 25 Family (tverr hekk og AC). 
Ble godt kjent med dettte firmaet og båtene siden jeg kjøpte et halvfabrikat av Møring 25 Family hos firmaet (v/Berknes og Lid) våren 1986! 
Og jeg hadde kun ca. 50 kg ballast (bly) i båten - fordelt i bunnen av kjølen - litt foran og litt bak motoren! 

Dette var artig! Ang mørebas var det noe info jeg fant på ei svensk side med noe info ang Myra, en brosjyre som ligger ute på disse møring båtane, står det nederst på sida : møre båt bryggeri - tidligere Myra Boats as. - Kristiansund 

i min er det støypt ned betong på hver side fra styrehus skåttet og 1 meter bakover ca - i vannlinjen det er kansje 50 kg på hver side, har i tillegg lagt mer vekt i vannlinjen + noe i kjøl 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...