Jump to content

Hvilke bruktbåter har du lyst til å lese om?

BåtensVerden

Recommended Posts

Nye drømmebåter som jeg neppe vil få anledning til å kjøpe og så ønsker jeg 15-25 år gamle båter på 30+ fot og kostnader med vedlikehold og og drift. 
Og så ønsker jeg info om brukererfaringer med diverse installasjoner. Får blant annet inntrykk av at man kan gå en skikkelig smell eller to ved å kjøpe båt med motorer, aksler og drev som har oftere feil enn normalt 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

• 2 uker senere...

Sånn for mimringens del, som flere har nevnt, er det alltid kjekt å lese om eldre men litt sjeldnere "klassikere", f.eks innen Nimbus (f.eks 35dc, 33 avanta, 3003) eller storebro (340/380 biscay). Ellers savner generelt bruktbåttester av litt nyere båter som gjerne er produsert etter 2010-2015, f.eks Finnmaster P8, Antares 9, Askeladden p79 o.l.. På disse båtene er det mest nybåttester, men etterhvert er jo disse også blitt populære annenhåndsbåter. Så da kunne det jo vært litt kjekt å lese om hvordan disse er etter noen års bruk.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Eldre småbåter for dagsturer og fisketurer og ellers annen hobbybruk?

Det kryr jo av dem overalt, både på vannet og i Finn-annonser, så det må da være relevant? I mitt hode bruker mange båten som en fritidsaktivitet etter jobb og kanskje en dag eller to i uka fordi de ikke har tid til noe mer og ikke vil bruke opp hele kontoen da de verken har tid eller råd til mer.

Dette gjelder feks meg selv. Jeg ville ikke kjøpe dyr båt pga lite tid og andre ting som må prioriteres foran bruken av den. Samtidig er det kjekt med kompakt størrelse da den er enkel å håndtere av og på en henger, samt at det er enklere vedlikehold og at den tar mindre plass som "hageyacht" om man ikke har båtplass. Så å si alle mine bekjente gjennom alle år er i lignende situasjon som meg, men de fleste tør ikke kjøpe fordi de ikke helt vet hva de vil ha og om båten de kanskje lurer på faktisk er noe å ha. Det kan fort bli stygge bomkjøp når båten ikke skal koste så mye. 

Kanskje det kunne vært kjekt med en test med ulike typer og merker, ala skjærgårdsjeeper, daycruisere, cabincruisere og bowridere i størrelse fra ca 15 til 20 fot og prisklasse fra ca 50 000,- til 100 000,-, om hva man bør se etter ved bruktkjøp, feks om sjøegenskaper, utstyr og kvalitet. Her kan man også slenge på om motorer også. 

En idè kunne kanskje vært å finne noen i tilfeldige i båter på Finn og spurt eiere om å teste dem. 

sap_2000 skrev On 25.11.2025 at 11.35:

På nye båter liker jeg å lese variert kost. 

Tror det er viktig å ikke utelukke de større/ dyrere båtene da det har vært solgt mange bil og båtblader pga at folk like å drømme seg bort.

Det ser man også på seertallene til youtube kanaler som Aquaholic. De høyeste tallene er kommer med de båtene færrest har råd til.

Bilbladene "må" få med seg den nye M5, 911 og E63, samtidig som de også få med seg volumselgerene og melk og brød biler.

De selges lite nye, større båter for tiden av naturlige grunner. i segmentet familiebåt 30-50 fot tipper jeg mer enn 9/10 av det som omsettes for tiden er brukt.

Jeg hadde gjerne sett det var mer tester og artikler rundt det å kjøpe og kreves for å eie disse båtene. Man kan dele de opp i  kategorier. Gammelt brukt: 85-95 mod. Eldre brukt 95-05 mod. Og nyere brukt 05-15 mod.

En ærlig vinkling på hva det vil si og feks oppgradere disse båtene. På de nyere dreie det seg stort sett om elektronikk og litt fiks på teknisk.

På den eldre kategorien så kan denne lista bli mer innholdsrik. Girkasser, cutless, generatorer, skroggjennomføringer, lekke vinduer, varmere, nav elektronikk, samt både el og rør systemer. Lista kan bli lang...

Støtter det som bli sagt her.  Ta gjerne med eldre båter over 50 fot også. Jeg har selv en båt fra 1999, en Princess 20M, som jeg kjøpte ved påsketider nå i 2025. Det har vært en spennede erfaring  på godt og vondt så langt.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...