Framtia Startet 26.November.2025 Link til dette innlegget Startet 26.November.2025 Ryktet sier at julenissen vurderer å gi meg en Makita DPO600Z i julegave. Jeg er allerede gift med Makita og har godt med batterier og ladere. Det er alltid et slit med skjøteledninger og slikt, så kanskje er en batteridrevet poleringsmaskin kjekt å ha. Noen som har prøvd denne? Ser den får bra omtale av mange på nett. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
shaukaas Svart 8.Januar Link til dette innlegget Svart 8.Januar Jeg har en slik, og et par fra Flex. Men akkurat denne Makitaen får stort sett ligge i fred... Dette er slettes ingen dårlig maskin, men den er stor og tung, og gjør ikke en like god jobb som Flexene. Jeg har en XCE 8 150 + en PXE 80 Puter og midler betyr vel så mye, og jeg har derfor kastet "alt det gamle" til fordel for Koch Chemie både på vaskemidler, polish og puter + Coating. Å coate båten har vært en lykkeprosess: Den holder seg utrolig fin gjennom 2 sesonger. Det er litt ekstra arbeid, men man sparer det inn på å ta runden annethvert år. Ser nå frem til å få på plass en garasje, slik at det går an å stå under tak å holde på med skikkelig belysning, god temperatur og orden på sysakene. Jeg ble alvorlig bitt av basillen her for noen år siden, og har gått all-in på Koch Chemie på både biler og båt. I tillegg har jeg anskaffet meg et par Kränzle spylere (en 3-fas + 1 varmtvannsvasker) og en masse remedier til bil og båt. Mange gjorde store øyne nede i båthavna i vår, når jeg begynte "vask og polering" på min snart 20 år gamle Hanse, som fremdeles ser ut som om den er nesten ny. Det er ikke så ofte jeg opplever at folk kommer for å spør om hva jeg holder på med, eller lurer på hvilke produkter dette er. Tok likegreit "nabobåten" også, som ikke hadde fått seg en skikkelig vask på flere tiår. Eieren stod bare å måpte av resultatet... Forøvrig har jeg en stor Makita maskinpark, og er stort sett veldig fornøyd med verktøyet som kommer derfra. Det er kun et par batteridriller som har gått dunken/blitt brukt opp, og noen batterier som feilet ganske tidlig. Bortsett fra dette har det vært solide greier! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar Takk for innspill, nissen endte med å gi meg en Rupes bigfoot :-) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Jonas78 Svart 8.Januar Link til dette innlegget Svart 8.Januar shaukaas skrev for 12 timer siden: Puter og midler betyr vel så mye, og jeg har derfor kastet "alt det gamle" til fordel for Koch Chemie både på vaskemidler, polish og puter + Coating. Å coate båten har vært en lykkeprosess: Den holder seg utrolig fin gjennom 2 sesonger. Det er litt ekstra arbeid, men man sparer det inn på å ta runden annethvert år. Ser nå frem til å få på plass en garasje, slik at det går an å stå under tak å holde på med skikkelig belysning, god temperatur og orden på sysakene. Beklager om mitt spørsmål gjør at det går over til en tråd for å diskutere produkter, og ikke maskin. Men kan du lenke til hvilke produkter du kjøper? Jeg har brukt mye Scholl Concepts produkter til å få gelcoaten til å skinne, men ikke funnet noen coating produkter jeg har vært veldig fornøyd med med lang varighet. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
shaukaas Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar On 1/8/2026 at 1:59 PM, Jonas78 said: Men kan du lenke til hvilke produkter du kjøper? Jeg har brukt mye Scholl Concepts produkter til å få gelcoaten til å skinne, men ikke funnet noen coating produkter jeg har vært veldig fornøyd med med lang varighet. Jeg kjøper alt fra Koch Chemie der følger "fargen" på putene fargen på flasken. Etter flere tiår med Meguiars og annet så er dette en helt ny verden. Og det er kjekt! Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Ok- keramisk coating i den serien var jo ganske dyr :-) 4500 ca. Men om den funker to sesonger er det kanskje verd det Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
shaukaas Svart 12.Januar Link til dette innlegget Svart 12.Januar Jeg har brukt 1K nano. Dette er kanskje ikke en keramisk coating i ordets rette forstand, men den holder fint i 2 sesonger (og sannsynligvis lengre også, men jeg etterbehandlet etter 2.) En sånn liten flaske holder til min 32 foter ihvertfall 2 ganger. Det ER mye jobb, men jeg syns det er verdt det. Både resultatmessig men også at man slipper å ta runden hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 13.Januar Link til dette innlegget Svart 13.Januar Det er nok rett. Det jeg synes er problematisk er de små flaskene og det konsentrerte middelet. Det å få det til å rekke til en hel 40 fots båt når man er vant med voks og annet i rikelig monn er utfordrende. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.