Jump to content

Rar feil på 12v batteri. Interessert i meninger om hva det kan være


Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann. 
 

Jeg har jobbet litt med aggregatet på båten i det siste. Byttet diesel lavtrykkspumpe. Og når jeg skulle starte det opp igjen så ble det plutselig stilt. Fikk kinnet litt og fikk nesten start på motoren men på siste forsøket så bare sluttet den midt under startingen. Som om noen koblet vekk batteriet eller at det røyk en sikring. 
 

Aggregatet er ett Onan 7,5kw sett og står bak inntil veggen bak den ene motoren. Dvs at det er veldig lite plass samt at kassen rundt ikke kan demonteres veldig enkelt. 
 

Måten den stoppet på gjorde at jeg begynte å lete etter en sikring. Fant en og byttet denne men samme feil. Inntaket inn i aggregatet går inn og under motor til startmotor som så klart er på baksiden. I følge el-skjema så kunne det se ut som det var en sikring her. Så jeg begynte å demontere og kom endelig til selve starter. Så den ikke men kunne ta på den. Greide etter mye styr å få ned pinnen til multimeteret og fikk målt spenning. Ca 11v. 
 

etter mye frem og tilbake så fant jeg ikke sikring men synes det var rart at jeg fikk spenning på starter. Så begynte jeg å sjekke litt i koblingsboksen. Hadde her og 11v som gikk helt ned til 0 ved start. 
 

Mistenkte ikke batteriet da det alltid har funket og måten det sluttet å virke på. Samt at jeg målte det til 12.6v rett etter feilen skjedde. Men når jeg målte på batteriet nå så viste det seg at det gikk til 0v under start forsøk. Men fremdeles ca 10,5v

 

Så jeg tok ut batteriet da jeg ikke ville prøve å lade det på plassen. Har en enkel elektronisk lader og den sa at batteriet var fullt etter ca 3 sekunder. Tok av lader og spenningen var da 12,6v igjen. Koblet på lader sammen med multimeter og når jeg starter lader så gikk spenning rett opp til 14.55 før lader stengte av. 
Testet så med en enkel 21w glødepære. Ingen lys i pæra. Spenning ned til 11v. Målte ikke mens pæra var på. 
 

Så det store spørsmålet. Hva har egentlig skjedd med batteriet? Batteriet er nok ikke mer en 3-4 år gammelt. Har vert borti batterier hvor en celle har falt ut og spenningen synker. Men da har det alltid vert strøm igjen som kan gi strøm til f.eks en enkel lyspære. Men her er det altså helt tomt! 
 

batteriet er ett vanlig startbatteri fra Biltema på 88ah med 740cca. Art nr 20-2882. 
 

Det har nok levd ett litt tøft liv før jeg satte det ned til aggregatet da det ble brukt som eneste batteri på baug thruster før jeg byttet disse. Dette er i en 50fot båt så en relativ stor thruster. Husker ikke størrelse men noe sier meg at det kan ha vert en 6.4kw versjon. 
Thruster fikk 2 stk agm batterier og dette batteriet ble satt til aggregat da det batteriet var dårlig. Har fungert helt til det sa stopp i går. 

Noen med noen tanker om hva som kan ha skjedd her? Jeg er bare nysgjerrig på hvordan ett slikt batteri bare kan feile sånn. 

 

Link to post

Mye av det du beskriver vil jeg si tyder på dårlig forbindelse mellom batteri og starter (med unntak av din test med pæra…). Mistenker dårlig jording. Har du mulighet å koble til en startkabel mellom minus på batteri, og til gods på aggregat? Hvis det fører til at det fungerer, så har du en dårlig forbindelse på minus-sia.
Samt vet ikke hvor mange koblinger, brytere og annet det er mellom pluss på batteri og frem til starteren? Har du mulighet å koble en startkabel fra batteriet og til pluss på starter? Hvis det hadde ført til bedring, så er det problem på pluss-sia. 

En annen enkel test er jo å koble et friskt batteri rett på opprinnelig batteri med startkabel. Hvis det fører til start, og alt er ok, så er det jo noe galt med opprinnelig batteri. 

Link to post

Internt delvis brudd i batteriet vil arte seg slik. Et eller annet sted i batteriet er det dårlig kontakt som gir stort spenningsfall når det går strøm, både når du prøver å trekke strøm fra batteriet og når det lades. Når batteriet måles ubelastet kan det fremstå som bortimot fulladet da spenningsmålingen bare krever strøm i størrelsesorden nanoampere. Virker sannsynlig ut fra hendelsesforløpet at det ble varmgang i et delvis brudd med redusert tverrsnitt under siste startforsøk, og at mesteparten av tverrsnittet ble svidd bort. Har erfart det samme selv. Er nok modent for resirkulering. 

Link to post
Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Mye av det du beskriver vil jeg si tyder på dårlig forbindelse mellom batteri og starter (med unntak av din test med pæra…). Mistenker dårlig jording. Har du mulighet å koble til en startkabel mellom minus på batteri, og til gods på aggregat? Hvis det fører til at det fungerer, så har du en dårlig forbindelse på minus-sia.
Samt vet ikke hvor mange koblinger, brytere og annet det er mellom pluss på batteri og frem til starteren? Har du mulighet å koble en startkabel fra batteriet og til pluss på starter? Hvis det hadde ført til bedring, så er det problem på pluss-sia. 

En annen enkel test er jo å koble et friskt batteri rett på opprinnelig batteri med startkabel. Hvis det fører til start, og alt er ok, så er det jo noe galt med opprinnelig batteri. 

 

Helt garantert ikke noe annet enn batteriet. Har fått på nytt batteri og fått start på aggregatet. 
 

Fantino skrev 1 time siden:

Internt delvis brudd i batteriet vil arte seg slik. Et eller annet sted i batteriet er det dårlig kontakt som gir stort spenningsfall når det går strøm, både når du prøver å trekke strøm fra batteriet og når det lades. Når batteriet måles ubelastet kan det fremstå som bortimot fulladet da spenningsmålingen bare krever strøm i størrelsesorden nanoampere. Virker sannsynlig ut fra hendelsesforløpet at det ble varmgang i et delvis brudd med redusert tverrsnitt under siste startforsøk, og at mesteparten av tverrsnittet ble svidd bort. Har erfart det samme selv. Er nok modent for resirkulering. 

 

Dette hørtes plausibelt ut ja. Hadde det vert noe annet så hadde batteriet blitt dårligere over tid. Men her var det fint og friskt helt frem til det var helt stopp. 
Dette er jo ikke en stor motor. 3 sylindra 750ccm diesel motor så ikke mange amper den trekker. Men har hørt hvordan det høres ut når batteriet begynner å bli tomt før så det var ikke det. Gikk fra full fres til ingenting. Som om en sikring gikk. 

Link to post
Mr_Stian skrev for 3 timer siden:

Heisann. 
 

Jeg har jobbet litt med aggregatet på båten i det siste. Byttet diesel lavtrykkspumpe. Og når jeg skulle starte det opp igjen så ble det plutselig stilt. Fikk kinnet litt og fikk nesten start på motoren men på siste forsøket så bare sluttet den midt under startingen. Som om noen koblet vekk batteriet eller at det røyk en sikring. 
 

Aggregatet er ett Onan 7,5kw sett og står bak inntil veggen bak den ene motoren. Dvs at det er veldig lite plass samt at kassen rundt ikke kan demonteres veldig enkelt. 
 

Måten den stoppet på gjorde at jeg begynte å lete etter en sikring. Fant en og byttet denne men samme feil. Inntaket inn i aggregatet går inn og under motor til startmotor som så klart er på baksiden. I følge el-skjema så kunne det se ut som det var en sikring her. Så jeg begynte å demontere og kom endelig til selve starter. Så den ikke men kunne ta på den. Greide etter mye styr å få ned pinnen til multimeteret og fikk målt spenning. Ca 11v. 
 

etter mye frem og tilbake så fant jeg ikke sikring men synes det var rart at jeg fikk spenning på starter. Så begynte jeg å sjekke litt i koblingsboksen. Hadde her og 11v som gikk helt ned til 0 ved start. 
 

Mistenkte ikke batteriet da det alltid har funket og måten det sluttet å virke på. Samt at jeg målte det til 12.6v rett etter feilen skjedde. Men når jeg målte på batteriet nå så viste det seg at det gikk til 0v under start forsøk. Men fremdeles ca 10,5v

 

Så jeg tok ut batteriet da jeg ikke ville prøve å lade det på plassen. Har en enkel elektronisk lader og den sa at batteriet var fullt etter ca 3 sekunder. Tok av lader og spenningen var da 12,6v igjen. Koblet på lader sammen med multimeter og når jeg starter lader så gikk spenning rett opp til 14.55 før lader stengte av. 
Testet så med en enkel 21w glødepære. Ingen lys i pæra. Spenning ned til 11v. Målte ikke mens pæra var på. 
 

Så det store spørsmålet. Hva har egentlig skjedd med batteriet? Batteriet er nok ikke mer en 3-4 år gammelt. Har vert borti batterier hvor en celle har falt ut og spenningen synker. Men da har det alltid vert strøm igjen som kan gi strøm til f.eks en enkel lyspære. Men her er det altså helt tomt! 
 

batteriet er ett vanlig startbatteri fra Biltema på 88ah med 740cca. Art nr 20-2882. 
 

Det har nok levd ett litt tøft liv før jeg satte det ned til aggregatet da det ble brukt som eneste batteri på baug thruster før jeg byttet disse. Dette er i en 50fot båt så en relativ stor thruster. Husker ikke størrelse men noe sier meg at det kan ha vert en 6.4kw versjon. 
Thruster fikk 2 stk agm batterier og dette batteriet ble satt til aggregat da det batteriet var dårlig. Har fungert helt til det sa stopp i går. 
Hvis du vil teste et casino som har tydelig struktur, velkomstbonus og et godt utvalg av automater og bordspill, kan du ta en titt på https://shotzcasino.no/ Siden gir rask oversikt over hva du kan forvente før du registrerer deg.
Noen med noen tanker om hva som kan ha skjedd her? Jeg er bare nysgjerrig på hvordan ett slikt batteri bare kan feile sånn. 

 

Hei kompis!
Jeg lo litt når jeg leste det, for jeg hadde IDENTISK opplegg for to år siden på min Princess 50 – samme Biltema 88 Ah-batteri som først hadde stått alene på baugthruster i to sesonger og så ble «nedgradert» til aggregatbatteri. En vakker dag: klikk-klikk-klikk… så bare helt dødt. 12,7 V i hvile, men 0,3 V når startreléet gikk på, og ikke nok trøkk til å lyse en 5 W LED-pære engang.
Tok det hjem, satte på profflader – den sa «fullt» etter 4 sekunder. Tok kapasitetstest på butikken: 7 Ah igjen av 88… En celle var helt borte (sulfatering + mekanisk brudd etter alle thruster-rykene). De sa det er helt vanlig på billige våtbatterier når de får juling først og deretter står og småsykler på aggregatet.
Kort sagt: batteriet ditt er historie. Kast det (miljøstasjon, du får pant!), og kjøp enten et skikkelig AGM (Exide/Victron/Optima) eller gå rett på LiFePO4 med innebygd varme hvis du orker å bruke litt ekstra. Jeg angrer fortsatt at jeg ikke gjorde det med en gang.

Link to post
sumol skrev 17 minutter siden:

Hei kompis!
Jeg lo litt når jeg leste det, for jeg hadde IDENTISK opplegg for to år siden på min Princess 50 – samme Biltema 88 Ah-batteri som først hadde stått alene på baugthruster i to sesonger og så ble «nedgradert» til aggregatbatteri. En vakker dag: klikk-klikk-klikk… så bare helt dødt. 12,7 V i hvile, men 0,3 V når startreléet gikk på, og ikke nok trøkk til å lyse en 5 W LED-pære engang.
Tok det hjem, satte på profflader – den sa «fullt» etter 4 sekunder. Tok kapasitetstest på butikken: 7 Ah igjen av 88… En celle var helt borte (sulfatering + mekanisk brudd etter alle thruster-rykene). De sa det er helt vanlig på billige våtbatterier når de får juling først og deretter står og småsykler på aggregatet.
Kort sagt: batteriet ditt er historie. Kast det (miljøstasjon, du får pant!), og kjøp enten et skikkelig AGM (Exide/Victron/Optima) eller gå rett på LiFePO4 med innebygd varme hvis du orker å bruke litt ekstra. Jeg angrer fortsatt at jeg ikke gjorde det med en gang.

😂😂😂 Festlig!

 

Da har vi årsaken der! Som sagt er batteriet allerede kastet og nytt på plass. Ble bare ett billig 60ah vanlig batteri. Ser ikke vitsen med noe annet en det. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...