Jump to content

Skru opp yamaha 9.9 2-takt til 15


Simen Be

Recommended Posts

Hei, og velkommen til forumet😀

 

Min gamle 9,9D var en 1993-modell og ble levert med en 15hk-del i aluminium som enkelt kunne skiftes ut for at motoren skulle få høyere turtall (i følge Yamaha-forhandleren Arne Damman i Mandal var 1993-modellen 9,9D egentlig en 15hk med turtallsbegrensning). Forskjellen på 9,9hk-delen og 15hk-delen er at den siste har høyere stigning, slik at det svarte hjulet (som du ser hviler inntil aluminiumsdelen) blir vippet enda lengre ut og dermed får brattere vinkel enn med 9,9hk-delen. Så vidt jeg husker var det kun et par skruer eller tre som må til for å skifte denne. Vet enda eldre 9,9D-modeller krever forgasserbytte og skifte til 6 reedventiler (da de eldre 9,9-hesterne bare hadde 4 reedventiler), men min 1993-modell 9,9D kom altså (i følge forhandler) med 6 reedventiler og forgasser for 15hk. Akkurat forgasserne ser jeg ikke forskjell på, men husker jeg hadde den av og så at motoren min hadde 6 reedventiler, så det stemte jo i alle fall. Motoren fikk betraktelig mer futt med 15hk-delen, fikk faktisk båten (16-fots Rana) i plan, i motsetning til da motoren bare hadde 9,9hk.

 

Motoren din virker å ha fargen som kom i 1994, året etter min motor (da Yamaha kjørte en blåfarge, mot gråfargen som kom i -94). Den kan da altså være en 1994-modell eller tidlig 1995-modell, da Yamaha kom med ny motor (den med det avrundete lokket) i løpet av 1995. Du kan nok sjekke serienummeret og motorkoden for mer nøyaktig bestemmelse av årsmodell, men det kan du google selv, jeg er på vei inn i en butikk nå😄 Da skal altså det eneste nødvendige for å få 15hk være å skifte ut nevnte aluminiumsdel (rød pil) med en med litt brattere stigning. Du kan jo eventuelt sjekke med å vippe den armen med det svarte hjulet utover for å se om det er mer å gå på, husker dessverre ikke om aluminiumsdelen hadde spesiell merking eller ikke. Noe justering av reedventilene skal (igjen, i følge Damman) ikke være nødvendig, det var for de avrundede modellene som kom i 1995 sin del, der man får om lag 13,5 hk ved å fjerne turtallssperra, men 15 hk ved å bytte reedventiler (til en variant med større åpning) i tillegg. Dette gjelder altså ikke for din motor.

 

Når det gjelder propellen er det ikke sikkert du trenger skifte denne, kommer an på hvor lettdrevet skrog du har. Mer stigning gir også senere akselerasjon, så blir jo en smakssak hva man prioriterer.

 

Bildet er lånt fra denne tråden fra 2009.

4F31CAFE-5E97-44F2-9D4D-DA41264F21A5.jpeg

 

Link to post
Hakkannen skrev On 27.11.2025 at 19.17:

 

Bare hyggelig, håper du får det til😊 Hvis du ikke får tak i nevnte aluminiumsdel går det an å lime på en kile i enden, slik at det svarte plasthjulet presses helt ut. Aluminiumsdelene er helt identiske, bortsett fra av at 15hk-delen har mer stigning siste halvdel.

Hei, da fikk jeg ordnet det🙂. Var bare og bytte ut den armen som du sa. Tok en fra en delemotor som jeg hadde liggende. 

 

Tusen takk for tips og hjelp🙂👍

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...