Arne2 Startet Fredag 06:22 Link til dette innlegget Startet Fredag 06:22 Jeg utarbeider av og til litt informasjonsmateriell rundt båter og kanskje spesielt seilbåter, og da har jeg jo gjort den erfaringen at rein tekst uten illustrasjoner kan bli litt kjedelig og lite engasjerende. Ofte kan jo en god illustrasjon gi en innledende beskrivelse av hva teksten handler om. Er det noen som har gjort erfaringer med hvordan man kan generere tegninger og illustrasjonsfotoer ved hjelp av ChatGPT eller andre typer AI systemer? Nevnt i en bisetning, så kan jo også AI genererte illustrasjoner, også være et første utkast til noe man jobber videre med i programmer som Adobe Illustrator eller Photoshop. En hurtig start gjennom AI genererte bilder, som man kan bruke som utgangspunkt, vil jo kunne effektivisere og forenkle en hel del. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Fredag 06:47 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:47 Beskriv med ord hva du ønsker, be om at det er "cartoonish" hvis du vil ha. Dette kalles en prompt. Jeg har funnet ut at engelsk prompting blir bedre enn norsk :-) ChatGPT kan også brukes til å fjerne objekter i et bilde. Nederst er det bilde av meg i et jagerfly (sitter i baksetet) og den støgge startboksen vill jeg ha fjernet. Prompten "Can You remove the orange equipment in the picture ?" fjernet den greit. Greit å bruke hvis det er noe som ønske fjernet fra et eller fint bilde. Med denne prompten fikk jeg dette bildet: "Can You make an image of 10 computers standing on the floor, looking up to the azure coloured sky where one cloud is tagged SFTP and God sits besides it pointing at it?" Prompten "Kan du lage et bilde av en seilbåt hvor navnet FUJIMO står på hekken i realistisk uttrykk ?" ga meg denne Prompten "Can You remove the orange equipment in the picture ?" fjernet den. Mvh Windy37GM Lett jagerfly frelst :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
JRK Svart Fredag 17:59 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:59 Var dette et naturlig bilde av en seilbåt, med tanke på hvordan seilene er i forhold til at den ligger helt vanrett i vannet? (Har ikke seilbåt selv) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Lørdag 08:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:22 Det er akkurat det. Ai lager et bilde som kan se tilforlatelig ut, men om man faktisk har erfaring vil man se at seilene er flate og at det ikke ser ut til å være verken tauverk eller vinsjer om bord. Ai er en sykdom som gjør at folk fyller internett med regelrett søppel. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 08:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:46 On 11/28/2025 at 7:47 AM, Windy37GM said: Prompten "Kan du lage et bilde av en seilbåt hvor navnet FUJIMO står på hekken i realistisk uttrykk ?" ga meg denne Å ja, det er så enkelt. Takker så mye. Har faktisk ikke prøvd :-) 15 minutes ago, Grønnskollingen said: Ai er en sykdom som gjør at folk fyller internett med regelrett søppel. Det kommer vel helt an på hvordan man bruker AI, og hva man bruker det til. Et illustrasjonsfoto eller en illustrasjonstegning, skal jo ikke nødvendigvis gi et korrekt bilde, men heller hinte om hva en tekst handler om. Men en ting er sant nok og det er at AI også er velegnet til å produsere forfalskninger og søppel. AI er vel i all enkelhet et ganske kraftig verktøy, som etter hvert må brukes av alle dem som vil henge med i konkurransen. Som med de fleste kraftige verktøy, så kan man bruke og misbruke. Man kan tenne opp ild og koke mat, eller man kan tenne ild og brenne ned et hus, og slik er det vel med det meste Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 08:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:55 Det ser vel ut til å mangle litt på at jeg kan levere bevis på mine glimrende seileferigheter: Spørsmål: Quote Jeg skal skrive en artikkel om seiling, og så behøver jeg en fotorealistisk tegning av en Moody 32S som seiler av gårde i god vind. Kan du være snill og utarbeide en slik tegning til meg? Svar: (Med samtidig vind i fra styrbord og babord.) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Lørdag 08:59 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:59 Glem å be pent, fjern unødige ord så treffer du ofte bedre. Du kan også be om endringer i bildet som er laget Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Arne2 Svart Lørdag 09:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:07 Ja, tenker nok også at det er mulig å få vekk denne feilen ved å be den korrigere. Det var vel egentlig bare en liten humoristisk vri på det hele. Har jobbet en del med Ai systemer men aldri med grafikk. Ser nå at prinsippene ser ut til å vær de samme. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 09:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:14 Dette med vindretninger var nok ikke helt enkelt, men om man jobber videre med tingene, så finner den nok ut av det. Quote Tegningen ble bra, men ser at du har bommet litt med vindretningen til storseil og forseil. Det kan se ut som at storseilet får vindretning i fra styrbord og at forseilet får vindretning i fra babord. Kan du rette opp slik at begge seilene får vindretning i fra styrbord? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Lørdag 10:13 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:13 (redigert) Arne2 skrev for 1 time siden: Det kommer vel helt an på hvordan man bruker AI, For hver person som bruker AI «riktig» vil det være ti som bruker AI «feil» enten som følge av inkompetanse, ignoranse eller regelrett ond vilje. Bare se på tråden på forsiden akkurat nå, hvor forumdeltagere over flere sider forsøkte å hjelpe et troll som skrev innleggene sine med KI. Så lenge folk på dette forumet bruker KI slepphendt, vil kvaliteten gå (ytterligere) ned. I værste fall har vi ignorante folk som genererer KI-innlegg som diskuterer med hverandre med de beste intensjoner. Av og til ser jeg innlegg her som nokså åpenbart er skrevet av KI uten at det er opplyst om dette. Bildet som ble postet over har tekst som omtaler det som en moody, men bildet er ikke merket som KI. Et søk på moody i forumet vil produsere dette bildet. Da er det søppel som blir resultatet. Redigert Lørdag 10:18 av Grønnskollingen La inn lenke til AI-slop (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Lørdag 11:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:22 Men båten skal vel lut litt til dene ene siden, eller? Men synes tråden er fin den viser godt at du får svar i forhold til det du spör om, og ikke minst, man må selv ha kunnskap for å stille de rette spörsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 22:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:41 11 hours ago, JRK said: Men båten skal vel lut litt til dene ene siden, eller? I det tilfellet her, så kan det vel se ut som at den er midt i en virvelvind, ved at det blåser i fra styrbord i det ene seilet og babord i det andre, og da blir det vel ingen kregning, og kanskje heller ikke noen framdrift. Hvis senter av virvelvinden er rundt masten, så kommer vel båten også til å dreie rundt masten. Tror ikke at dette går ann i noen annen virkelighet enn i et Ai system. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart igår klokken 17:25 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:25 Bedt chatgpt om å modde bilde, legge vinden fra ene siden, lene seg svakt til ene siden. Den grunnleggende feilen er å tenke/kalle dette intelligens. For det er det ikke, det er fortsatt bare en datamaskin Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SveinHa Svart igår klokken 17:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:37 Windy37GM skrev 10 minutter siden: Den grunnleggende feilen er å tenke/kalle dette intelligens. Det er akkurat det jeg har prøvd å få fram "i evigheter". Det er heller en fornærmelse mot ekte intelligens å bruke det ordet... Merkelig plassert rorkult forresten Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
lr-80 Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden SveinHa skrev for 14 timer siden: Merkelig plassert rorkult forresten Det er nok en nødrorkult. Rattet ser ikke ut til å ha fått seg en trøkk. 😜 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.