bellen Svart Fredag 22:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:34 lurvetass skrev 46 minutter siden: Skjønte ikke hvordan du mente her @Hulda. Fins det noen skisse eller tegning? Du tvinner tauet motsatt vei av hvordan det er slått, da vil kordelene stikke ut (men dem ligger dobbelt). Da kan du spleise kordelene inn i tauet igjen og lage en løkke. Men dette fungerer kun på mykt tau, om du da ikke er ekstremt sterk i klypa. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 07:49 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:49 Som Bellen utmerkt beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart Lørdag 09:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:12 Hulda skrev 1 time siden: Som Bellen utmerkt beskriver. Ja, skjønte det nå. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Steihy Svart Lørdag 17:03 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:03 (redigert) Jeg har omtrent samme kompetanse som TS - spleiser de vanlige på treslått tau. Den f***espleisen TS nevner, og som Komodo viser, er enkel å spleise, men må være helt uegnet til det bruket TS trenger. Lasta vil presse mot "innsida" av spleisen, og trykke kordelene mot slakt tau. Gjerne i rykk og napp - til vinden snur. Stikk i strid med spleisefysikken der det er strekk i tauet som låser. Alle de andre foreslåtte løsningene må være bedre enn denne. Redigert Lørdag 17:04 av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart Lørdag 19:11 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:11 Nå tar jeg avstand for at jeg advokaterer for det ene eller det andre. Jeg forklarer kun hvordan man spleiser inn løkke ' midt på' et treslått tau. Spleisen funker, det var slik man gjorde det før i tiden. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart Lørdag 20:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:09 Veldig bra engasjement og takk for alle tips. Neste spørsmål blir hvilken knute skal benyttes rundt stålbøylene for og feste endene? Vi har ikke lov å bruke metall til feste så sjakler er ikke lov. Til nå har jeg brukt halvstikk, men er det andre alternativ? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Steihy Svart Lørdag 21:11 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:11 Hulda skrev for 1 time siden: Jeg forklarer kun hvordan man spleiser inn løkke ' midt på' et treslått tau. Det er en annen metode enn kuntøyet. Der spleises to tau sammen litt innpå hverandre. Jeg tror den du mener heter "eye splice on the bight". Finner ikke norsk navn, men det blir vel "øyespleis på bukta". Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart Lørdag 21:28 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:28 Nei, jeg kan ikke huske at spleisen hadde et spesifikt navn. Jeg lærte den vel da jeg jobbet på Killingen på starten av 60-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.