Jump to content

2st Garmin echomap sv-92 sammenkoblet, 1 eller 2 kartbrikker ?

Rune.f

Recommended Posts

Takker for svar👍

Mulig jeg er treg her, dvs at jeg ser samme kartet og innplottet autopilotkurs også på den ute på dekk uten brikke ? 

Da kan vel selvsagt kursen også forandres på skjermen uten brikke ? eller enklere sagt, den fungerer som den i cabinen med kartbrikken ?

Da blir det jo kanske det samme med svingeren, kan samme svinger også kobles sammen så den viser på begge enhetene ?

Spør om alt dette fordi jeg kjøper inn det som trengs ifbm at båtforhandler skal montere Garmin autopilot i båten i desember.

Kjøper inn det meste selv da jeg fant ut at det var mye å spare vs forhandlerens priser.

Fikk bla 2st komplette Echomap sv-92uhd for tilsammen 6500kr, annonserte etter bare 1st men fikk 2 gode tilbud så måtte bare kjøpe begge, så har en til overs.

Jeg skjønner egentlig ikke hva du ikke skjønner. Den ene plotteren er 'main ruther'. Den går i nettverk med 'slaven'. Slik vises alt på begge, kart, AIS, ekkolodd, radar.... På 'slaven' kan du slå av/på hele systemet, endre settinger, kurs.... Det samme kan du gjøre på 'main ruther'. 

Slik fungerer det sømløst på Hulda. Det spesielle hos meg er at 'main ruther' er plotteren som står ute i cockpit, og slaven er plotteren som står under ståltaket. Kartbrikken står i 'slaven'. Grunnen til at jeg har det slik, er at 'main ruther' kjører GPS-mottaket pr def. Og ståltaket på Hulda skjermer for signalmottaket fra satelittene.

Rune.f skrev On 5.12.2025 at 23.05:

Takker for svar👍

Mulig jeg er treg her, dvs at jeg ser samme kartet og innplottet autopilotkurs også på den ute på dekk uten brikke ? 

Da kan vel selvsagt kursen også forandres på skjermen uten brikke ? eller enklere sagt, den fungerer som den i cabinen med kartbrikken ?

Da blir det jo kanske det samme med svingeren, kan samme svinger også kobles sammen så den viser på begge enhetene ?

Jeg har ikke kunnskap nok til å forklare teorien bak, men jeg ser i alle fall at det funker. Jeg har kartbrikken i den ene, ekkoloddsvingeren er koblet til den andre. Begge er koblet til båtens NMEA2000 - nettverk,  i tillegg til at de er koblet sammen med vanlig nettverkskabel. Begge kan vise alle data som finnes i nettverket og på enhetene, altså kart-data, ekkolodd-data, motordata og lagrede ruter. Har ikke autopilot.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...