Jump to content

Havrand maritim båtutstyr i Kristiansand, eksisterer firmaet lenger?

P-K

Recommended Posts

Ser ut for at det er en kar som er kunde hos Skanbatt og Flak som handler der og selger videre. Det er vel helt lovlig og ok.

Litt annerledes hvis han ikke leverer det folk har betalt ol.

Selv ville jeg vært betenkt på mulighet for reklamasjoner.

Hvis han handler inn som firma gir kjøpsloven han bare ett års dekning. Når han som firma selger videre til privatperson gjelder plutselig forbrukerkjøpsloven som gir utstrakte rettigheter i fem år.

Hvem tror at et slikt firma finnes og skaffer nytt aggregat hvis det ryker etter 4 år?

Mons

TomOtter skrev for 21 timer siden:

Tenker det er greit med en tilbakemelding når ting har gått som det skal også selv om det tok litt lang tid.

Ikke uenig i dette, forbeholdet er at du ikke aner hvor lang tid det hadde tatt dersom du ikke hadde purret. Jeg mener det er i overkant velvillig å si at dette har gått som det skal. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Okkaby skrev for 2 timer siden:

mons Rammer plett her. Ser for meg det fort kan bli vanskelig med garanti/reklamasjon der i gården.

Er vel ofte ned mot 6 måneder kun når firma er kunde. Menervjeg så det hos Elkjøp ene gangen.

Derfor kjøpes alt inn som privatperson sjøl til firmaet mitt. 

Firmaet er registrert, han selger ikke som privatperson og har fulle forpliktelser. Eller, forbruker har alle rettigheter. Standard dropshipping.

Men når en gründer velger å presentere seg som Sørlandets største nettbutikk, og så blir overveldet av 2000 bestillinger siden oppstart, sier det noe om skjønn og logistisk kapasitet. Så dere har nok rett i at reklamasjoner i hvert fall vil ta lang tid.

For meg er det uansett uinteressant med en ny dropshippingtilgang til Flak- og Skanbattkatalogene som er mye dårligere enn de tilgangene jeg hadde fra før.

Steihy skrev for 5 timer siden:

Firmaet er registrert, han selger ikke som privatperson og har fulle forpliktelser. Eller, forbruker har alle rettigheter. Standard dropshipping.

Poenget var vel om firmaet feks legger ned eller går dukken, og sannsynligheten for det kontra Flak og Scanbat mfl. 

Okkaby skrev for 7 timer siden:

Ser for meg det fort kan bli vanskelig med garanti/reklamasjon der i gården.

Steihy skrev for 5 timer siden:

Men når en gründer velger å presentere seg som Sørlandets største nettbutikk

Skulle likt å se innehaver forklare den påstanden...

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 33 minutter siden:

Poenget var vel om firmaet feks legger ned eller går dukken, og sannsynligheten for det kontra Flak og Scanbat mfl. 

Ja, jeg var for rask på den. Har sett meg litt blind på at både Flak og Skanbatt er i nabolaget til Havrand, og tenkte kanskje det var en samarbeidsavtale. Okkaby og mons har nok helt rett.

Enda større grunn til å unngå. 

mons skrev On 20.12.2025 at 10.00:

Ser ut for at det er en kar som er kunde hos Skanbatt og Flak som handler der og selger videre. Det er vel helt lovlig og ok.

Litt annerledes hvis han ikke leverer det folk har betalt ol.

Selv ville jeg vært betenkt på mulighet for reklamasjoner.

Hvis han handler inn som firma gir kjøpsloven han bare ett års dekning. Når han som firma selger videre til privatperson gjelder plutselig forbrukerkjøpsloven som gir utstrakte rettigheter i fem år.

Hvem tror at et slikt firma finnes og skaffer nytt aggregat hvis det ryker etter 4 år?

reit nok at han kjøper inn og selger videre, men det forutsetter jo at han faktisk leverer det han har solgt og som folk har betalt for, og det bør jo skje innen rimelig tid, og ikke bare etter lang tid og kun for dem som purrer på forsinket levering.

Har man ikke kapasitet til å ta unna så mange bestillinger så bør man jo enten stoppe muligheten for å bestille eller han bør opplyse ved bestilling at de er på etterskudd og at det kan ta mange uker fra bestilliing og betaling til varen (kanskje) kommer. Så kan folk selv vurdere om de synes det er verdt å vente lenge på varer.

Om jeg trenger å kjøpe noe som det haster å få tak i så foretrekker jeg en leverandør som har varen på lager (eller kan få tak i den fort på annen måte). Når denne bedriften opplyser lagerbeholdning og viser til høye tall og mye omsetning så virker det som et godt tegn og et sted man bør bestille hvis det haster, men det ser jo ut ti lat lagerbeholdningen er løgn og at de ikke har noe på lager og det tar hvertfall lang tid å få varene ut til folk, så absolutt ikke noe bra sted å handle ser det ut til, men det oppdager jo mange ikke før det er for seint. Og da står de der da og lurer på når varen kommer og lar kanskje være å kjøpe andre steder siden varen snnsynligvis er rett rundt hjørnet og slik kan kundene bli lurt i lang tid, mens de egentlig bare burde bestilt hos konkurrenten som sikkert kan levere ganske raskt.

Jeg ville også vært betenkt med tanke på reklamasjoner hos et slikt firma. Sannsynligheten er stor for at de ikke eksisterer om noen få år, og hvis de gjør det og ikke har kapasitet til åta unna bestillingene de tjener penger på så har de neppe kapasitet til å ta seg av reklamasjoner fra folk som har handlet før. Og man er jo ganske avhengig av at bedriften man har handlet hos ordner opp i slike saker for at ting skal gå i orden. Og særlig når leddet før har solgt til bedrift med 1 års garanti og dermed naturligvis ikke vil stå ansvarlig for 5 års garanti / reklamasjonsrett fra neste ledd i salgsprosessen som har tatt sin fortjeneste, men sannsynligvis ikke tar ansvar.

Selv har jeg kjøpt strømaggregat på Jula og benyttet garantien der pga dårlig tetning på tanklokk så det rant ut bensin når jeg flyttet på aggregatet. Nå er ikke akkurat tanklokk en dyr sak, og det er jo ekstremt enkelt å bytte det selv (for alle som klarer å ta det av før bensinfylling og sette det på igjen etter fylling). det litt rare var at de ville sende inn aggregatet til "reparasjon" (bytte tanklokk), som betyr at jeg også må tømme det for bensin (regler for transport fikk jeg høre da noen andre hadde startproblemer, og enda viktigere hvis bensinen skvalper ut under transport pga utett tanklokk). Men jeg forklarte dem at aggregatet veier en god del og at det er ekkstremt enkelt å bytte lokket selv, så de konkluderte etterhvert med at jeg fikk lov til å bytte tanklokk selv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...