bananas12 Startet Torsdag 19:59 Link til dette innlegget Startet Torsdag 19:59 Har akkurat kjøpt en terhi nordic 6020 (litt eldre årgang) m/ 30hk og det er den verste kjøreopplevelsen eg har hatt. Nesen er konstant skubbet nedover og hvis man ikkje sitter dønn i midten «velter» båten på en side og svinger ekstremt mye. Noen som vet hvorfor??? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart Torsdag 20:49 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:49 Skjer dette uansett trimvinkel på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart Torsdag 20:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:55 Korsfjord skrev 4 minutter siden: Skjer dette uansett trimvinkel på motoren? Får ikkje trimmet motor så veldig mye, Men den står beint. Tror propell er også for liten. Da ved gass pådrag kaviterer den bare. Tohatsu 25/32 med 9x11 propell Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart Torsdag 21:02 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:02 Ville prøvd ulike vinkler på motoren. Kaviterer, altså at propellen trekker luft? Er det rett stammelengde? Vil tro denne båten skal ha lang stamme. Du nevner propell, jeg klarer ikke å vurdere om det er riktig propell du har, men er den i orden? Vulkingen kan glippe på slike propeller, da vil motoren ruse ved gasspådrag. Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart Torsdag 21:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:14 Korsfjord skrev 6 minutter siden: Ville prøvd ulike vinkler på motoren. Kaviterer, altså at propellen trekker luft? Er det rett stammelengde? Vil tro denne båten skal ha lang stamme. Du nevner propell, jeg klarer ikke å vurdere om det er riktig propell du har, men er den i orden? Vulkingen kan glippe på slike propeller, da vil motoren ruse ved gasspådrag. Får ikkje trimmet den opp noe særlig for den glipper. Er lang stamme. Har framdrift og kommer opp i plan så tviler på det er vulkingen. Propeller ser greit ut og spinner løst på vannet så er nok kavitasjon, må kanskje ha en breiere propell. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart Fredag 00:07 Link til dette innlegget Svart Fredag 00:07 Er båten rein under? Høres litt ut som vår når den begynner å bli godt grodd under. Med 30 hk Evinrude E tec er det ein grei båt å kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart Fredag 05:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 05:44 Konas båt skrev for 5 timer siden: Er båten rein under? Høres litt ut som vår når den begynner å bli godt grodd under. Med 30 hk Evinrude E tec er det ein grei båt å kjøre. Yep. Ikkje et eneste skjell Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 06:23 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:23 Dette hørtes merkelig ut! ser jo ut som skroget er tilnermet flatbunnet i hekken, så da burde den jo være stabil og stødig. Er det kun under kjøring den blir ustabil? Kansje den ikke er beregnet for høy hastighet og tung motor? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Okkaby Svart Fredag 06:46 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:46 Er vel dobbeltbunn i disse, å dermed mulighet for vann i skråget. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Fredag 07:17 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:17 Terhi har sandwich konstruksjon og skal derfor ikke ha vann i dobbeltskrog, Trim motoren maks ut og se om det hjelper. Ligger baugen alt for lavt kan man fort skjære ut. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart Fredag 08:07 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:07 Hvilken fart oppnår du? Den har brei kjøl, så med fart over noen å 20 knop og gjerne ned baug presset ned kan den nok ri på kjølen. Bruker trim aktivt når eg kjører. Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart Fredag 08:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 08:08 -morten- skrev for 1 time siden: Dette hørtes merkelig ut! ser jo ut som skroget er tilnermet flatbunnet i hekken, så da burde den jo være stabil og stødig. Er det kun under kjøring den blir ustabil? Kansje den ikke er beregnet for høy hastighet og tung motor? Ja, er med en gang man kommer opp på planet så blir det rett og slett et mareritt å kjøre.. Motor er lett veier ca en 58kg. Okkaby skrev 1 time siden: Er vel dobbeltbunn i disse, å dermed mulighet for vann i skråget. Forrige eier hadde boret 3 hull for å sjekke om det var vann i skummet. Og fant ut det var knus tørt. Han hadde glemt å lukke en av hullene inne i benken som eg fuget igjen med tec-7. Hadde kommet noe vann inn men ikkje noe forskrekkelig. Skal teste i helgen med lik propell med tanke på vulkaseringen Sitér dette innlegget Link to post
bananas12 Svart Fredag 08:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 08:10 Konas båt skrev 1 minutt siden: Hvilken fart oppnår du? Den har brei kjøl, så med fart over noen å 20 knop og gjerne ned baug presset ned kan den nok ri på kjølen. Bruker trim aktivt når eg kjører. Ikkje noe særlig høy. Akkurat på planet. Ved gasspådrag ruser motor bare ut. Har ikkje powertrim desverre Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 08:21 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:21 Har du sjekket om bunnen kan ha blitt konkav av f.eks å ligge med press fra rullene på henger over lenge tid? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart Fredag 08:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:22 Da er nok forklaringen at den har kjøl, og ikke er egnet for særlig fart. Rekner med den er stødig når den ligger stille!? Ganske tung motor som gir høyt tyngdepungt er heller ikke heldig om den begynner å ri på kjølen. Dette er vel en halvplaner som trives i 10-15 knop Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
bananas12 Svart Fredag 08:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 08:49 -morten- skrev 21 minutter siden: Da er nok forklaringen at den har kjøl, og ikke er egnet for særlig fart. Rekner med den er stødig når den ligger stille!? Ganske tung motor som gir høyt tyngdepungt er heller ikke heldig om den begynner å ri på kjølen. Dette er vel en halvplaner som trives i 10-15 knop Båten har såpass liten kjøl at eg ville tro dette er en helplannende båt. Har sett lignende båter og alle har en 25-40hk. Artikkler fra båtmagasinet sier den går fint i en 20- 25 knop Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 09:09 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:09 19 minutes ago, bananas12 said: Båten har såpass liten kjøl at eg ville tro dette er en helplannende båt. Har sett lignende båter og alle har en 25-40hk. Artikkler fra båtmagasinet sier den går fint i en 20- 25 knop da må det jo være vann i skroget som gjør den ustabil. Det må være vektoverføring en plass for at en flatbunnet båt skal kunne slingre Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
bananas12 Svart Fredag 10:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 10:21 -morten- skrev 1 time siden: da må det jo være vann i skroget som gjør den ustabil. Det må være vektoverføring en plass for at en flatbunnet båt skal kunne slingre Er skumfylt så da hadde den bare vært tung. Ingen steder for vannet å bevege seg. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart Fredag 12:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:29 Sett litt på undervannsskroget på denne. Som Morten skriver er denne tilnærmet flatbunnet. I tillegg er skrogsidene relativt buet sammenlignet med en typisk V-bunnet båt. Og båtens begrensede størrelse gjør at det skal relativt lite til før båten krenger. Og siden båten er så flatbunnet som den er vil skrogsidene fort bli løftet klar av vannet på ene siden og samtidig være i kontakt med vannet på andre siden. Det som jeg tror skjer er i prinsippet det samme som når du forsøker å presse en snekke opp i større fart enn det den er konstruert for. Du får en vannlinje som buer seg mye mer på ene siden av senterlinjen sammenlignet med den andre siden. Da vil båten fort trekke kraftig til ene siden og du vil føle at du mister kontrollen helt til du slakker av slik at skroget går sakte nok til at vannet strømmer noenlunde likt på begge sider av midtlinjen av skroget. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
bananas12 Svart Fredag 13:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 13:08 Hadde å montere billigere trimflaps / selvjusterende type hjulpet med dette? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Fredag 13:23 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:23 Er dørken myk forresten i sjøgang? Mange Terhi båter har vært plaget av at laminatet / sandwich løsner ( delaminert), da blir dørken myk og båten forferdelig i sjø. Da kan man stort sett bare kaste båten. Vi fikk ny 405 på garanti da skroget ble delaminert. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Fredag 13:39 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:39 bananas12 skrev 30 minutter siden: Hadde å montere billigere trimflaps / selvjusterende type hjulpet med dette? Flaps presser bare baugen enda mer ned, det er vel ikke akkurat det du trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden bananas12 skrev On 5.12.2025 at 14.08: Hadde å montere billigere trimflaps / selvjusterende type hjulpet med dette? Har jeg rett i min antagelse er det egentlig ingenting som vil hjelpe bortsett fra å senke farten til et område hvor båten oppfører seg normalt. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Janoho Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Hadde en sånn båt for endel år siden, det er ikke en halv planer såvidt jeg kan skjønne, skrogformen under vann tilsier helplaner. Min gikk også på nesa hvis jeg kjørte opptil 25 knop men opplevde den som stabil i fart under 20 knop. Min hadde Mariner 25 hk 2 takt, tror lang stamme, vekt på motor var vel litt over 50 kg Sitér dette innlegget Link to post
Clueless Svart 2 minutter siden Link til dette innlegget Svart 2 minutter siden Jeg har en 6020, med en mariner 30 efi 4 takt. Båten er følsom for vekt fordeling men planer godt og er relativt stabil opp til 20+ knopp. Eg har trim på motoren, det hjelper mye (er muligens helt nødvendig?’ Sitér dette innlegget Like all the best things - I'm from Wales Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.