Jump to content

Terhi nordic 6020 krenger voldsomt


bananas12

Recommended Posts

Korsfjord skrev 6 minutter siden:

Ville prøvd ulike vinkler på motoren. Kaviterer, altså at propellen trekker luft? Er det rett stammelengde? Vil tro denne båten skal ha lang stamme. Du nevner propell, jeg klarer ikke å vurdere om det er riktig propell du har, men er den i orden? Vulkingen kan glippe på slike propeller, da vil motoren ruse ved gasspådrag. 


Får ikkje trimmet den opp noe særlig for den glipper. Er lang stamme. Har framdrift og kommer opp i plan så tviler på det er vulkingen. Propeller ser greit ut og spinner løst på vannet så er nok kavitasjon, må kanskje ha en breiere propell.

 

Link to post

Dette hørtes merkelig ut! ser jo ut som skroget er tilnermet flatbunnet i hekken, så da burde den jo være stabil og stødig. Er det kun under kjøring den blir ustabil?   Kansje den ikke er beregnet for høy hastighet og tung motor?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev for 1 time siden:

Dette hørtes merkelig ut! ser jo ut som skroget er tilnermet flatbunnet i hekken, så da burde den jo være stabil og stødig. Er det kun under kjøring den blir ustabil?   Kansje den ikke er beregnet for høy hastighet og tung motor?

Ja, er med en gang man kommer opp på planet så blir det rett og slett et mareritt å kjøre.. Motor er lett veier ca en 58kg.

 

Okkaby skrev 1 time siden:

Er vel dobbeltbunn i disse, å dermed mulighet for vann i skråget.

Forrige eier hadde boret 3 hull for å sjekke om det var vann i skummet. Og fant ut det var knus tørt. Han hadde glemt å lukke en av hullene inne i benken som eg fuget igjen med tec-7. Hadde kommet noe vann inn men ikkje noe forskrekkelig.

 

Skal teste i helgen med lik propell med tanke på vulkaseringen

Link to post
Konas båt skrev 1 minutt siden:

Hvilken fart oppnår du?

Den har brei kjøl, så med fart over noen å 20 knop og gjerne ned baug presset ned kan den nok ri på kjølen. 

Bruker trim aktivt når eg kjører.

 

Ikkje noe særlig høy. Akkurat på planet. Ved gasspådrag ruser motor bare ut. Har ikkje powertrim  desverre

Link to post

Da er nok forklaringen at den har kjøl, og ikke er egnet for særlig fart. Rekner med den er stødig når den ligger stille!? Ganske tung motor som gir høyt tyngdepungt er heller ikke heldig om den begynner å ri på kjølen. Dette er vel en halvplaner som trives i 10-15 knop

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev 21 minutter siden:

Da er nok forklaringen at den har kjøl, og ikke er egnet for særlig fart. Rekner med den er stødig når den ligger stille!? Ganske tung motor som gir høyt tyngdepungt er heller ikke heldig om den begynner å ri på kjølen. Dette er vel en halvplaner som trives i 10-15 knop

Båten har såpass liten kjøl at eg ville tro dette er en helplannende båt. Har sett lignende båter og alle har en 25-40hk.

Artikkler fra båtmagasinet sier den går fint i en 20- 25 knop 

Link to post
19 minutes ago, bananas12 said:

Båten har såpass liten kjøl at eg ville tro dette er en helplannende båt. Har sett lignende båter og alle har en 25-40hk.

Artikkler fra båtmagasinet sier den går fint i en 20- 25 knop 

da må det jo være vann i skroget som gjør den ustabil. Det må være vektoverføring en plass for at en flatbunnet båt skal kunne slingre

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Sett litt på undervannsskroget på denne. Som Morten skriver er denne tilnærmet flatbunnet. I tillegg er skrogsidene relativt buet sammenlignet med en typisk V-bunnet båt. Og båtens begrensede størrelse gjør at det skal relativt lite til før båten krenger. Og siden båten er så flatbunnet som den er vil skrogsidene fort bli løftet klar av vannet på ene siden og samtidig være i kontakt med vannet på andre siden. 

 

Det som jeg tror skjer er i prinsippet det samme som når du forsøker å presse en snekke opp i større fart enn det den er konstruert for. Du får en vannlinje som buer seg mye mer på ene siden av senterlinjen sammenlignet med den andre siden. Da vil båten fort trekke kraftig til ene siden og du vil føle at du mister kontrollen helt til du slakker av slik at skroget går sakte nok til at vannet strømmer noenlunde likt på begge sider av midtlinjen av skroget.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...