Jump to content

Hurth ZF80 gear, hva er normal lyd?

P-S

Recommended Posts

Har en Zf80 1A, på en Iveco aifo n60 370hk.

Når motor og gir er varm, så er det en lyd som minner om tannhjul

(Vanskelig og beskrive lyd) når båten ikke er i plan.

Om eg ligger i f.eks 1500rpm og går raskere ned på turtall enn båten gjør i fart, så er lyden fraværende til rpm og fart samsvarer igjen.

Når båten er i plan, hører eg ikke ulyd, mest sannsynlig forsvinner den i all annen støy.

Ingen lyd i nøytral, eller når eg aktiverer "slurefunksjon" og går veldig sakte.

Oljen ser ut som ny, ingen spon/misfarging. 

Har ikke temp sensor, men eg kan holde på girkassen uten å føle ubehag.

Blir verken værre/eller bedre med tiden.

Står stemplet ATF ved oljefilter, kan det være et alternativ og gå over på sae30?

Timetall er ca 1400 timer.

Noen erfaringer med dette på forumet? 

ZF (Hurth) 45 - 85 er kjent for tendenser til en slags rakle/ skranglelyd ved lavere turtall og belastning.

Googler du på "ZF 63" + "rattle" eller "knocking sound" får du mange treff og noen videoer.

Har selv irritert meg over dette på ZF 45 og 63 som jeg har eid + andre jeg har kjørt. Også nye gir.

Ting jeg (ikke chat GPT) har fått med meg.

- De mindre virker å rakle mer enn de større

- Slitt/ dårlig demperplate forsterker lyden

- Fleksibel kobling hjelper

- Ujevn og/ eller hard gange på motor forværrer lyden

- Færre sylindre, jo mer lyd

- Slitne motorlabber forværrer 

- Mindre lyd på kald kasse enn driftsvarm

P-S skrev for 5 timer siden:

Har ikke temp sensor, men eg kan holde på girkassen uten å føle ubehag.

Da er det langt innafor

Blir verken værre/eller bedre med tiden.

Samme erfaring her og virker å være normen

Står stemplet ATF ved oljefilter, kan det være et alternativ og gå over på sae30?

Absolutt ikke. SAE 30 og andre tyngre oljer har vært mistenkt hvariårsak på disse girene etter at folk har brukt slik olje pg at de tror disse kassene skulle ha den samme olja som de de aldre og helt forskjellige ZF 220, 280 osv kassene.

Mvh. SAP

Ser også på andre forum på nettet at det er forskjellige beskrivelser av lyd fra disse kassene.

Så lenge olja er fin, og ingen utvikling i lyd/temperatur, så får jeg bare leve med det.

Et annet spørsmål;

Denne har slurefunksjon, hvor mye reduseres levetiden til lamellene ved bruk?

Kjekk funksjon for å kunne gå sakte i havn. Men koster det mer enn det smaker?

Slurefunksjonen er helt topp ved fisking i vind eller sterk strøm og ved dorging. Sluregiret anbefales ikke brukt ved tillegging da clutch-lamellene brennes etter sekunder ved turtall over ca. 1200 rpm. Har en ZF/Hurt 63A kasse som har fungert feilfritt i 23 år nå. Litt rakling ved gange på tomgang og full innkopling opp til ca. 1100 rpm. Det er helt normalt og skriver seg fra demperplata.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...