Jump to content

Søkelys 100 w med fjernkontroll - kan en bytte pære i disse?

bjoris

Recommended Posts

I helgen var første tur der jeg hadde behov for lyskaster, da oppdaget jeg at den ikke lyser (ny båt i sept), bare fjernstyringen som fungerer. Ikke noe krise, men vil gjerne ha denne opp og gå. Kan det byttes pærer i disse og i såfall, kan en bytte til noe som lyser sterkere? Jeg hadde en slik i forrige båt også, og de lyser jo ikke all verden...

Lyskaster.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Takk for tips og råd. Ser ut som jeg, uansett løsning, er på god vei mot en ny LED lyskaster som jeg da forventer lyser mye bedre. 

Nå står det mye annet på lista allerede så spørs om ikke denne blir stående i år uten fiks. Sjeldent den brukes. Har en 2000 lumen hodelykt ombord som gjør susen om en kan stikke hodet ut av luka da...

Noen som har denne feks

https://www.maritim.no/seaflo-lyskaster-m-fjernkontroller-28w-hvit

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Ut fra øyemål ser det ut som dette er en std 4 X 6 tommer innsats. Denne størrelsen er brukt på mange biler, særlig amerikanske, og på motorsykler. Det finnes et godt utvalg av ‘’LED sealed beam’’ på feks Ebay og Amazon. Enkelte av disse er rene fjernlys, og mulig at disse har et lysbilde som er egnet i et slikt søkelys. Lysmengden er ofte oppgitt til 6.000 lumen som er mye lys. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hulda skrev On 8.12.2025 at 21.39:

Og de LED-lampene får en 45 W Seald Beam til å se ut som en mandarin i en mørk kjeller. Jeg har en planke med to potente 1000-metere på hver side med en kraftig LED i midten. Jeg kan ikke se at 1000-meterne lyser opp noe i det hele tatt. 

Samme her, bortsett fra at jeg ikke har 1000 meterne på siden. Monterte en lysplanke helt forut under baugspyd. Ingen blendene refleks fra egen båt, og et ufattelig lysbilde med god bredde. Trenger det når jeg skal inn et smalt sund på vei inn i hjemmehavnen.

Ida Marie III skrev for 14 timer siden:

Samme her, bortsett fra at jeg ikke har 1000 meterne på siden. Monterte en lysplanke helt forut under baugspyd. Ingen blendene refleks fra egen båt, og et ufattelig lysbilde med god bredde. Trenger det når jeg skal inn et smalt sund på vei inn i hjemmehavnen.

Har av og til hatt lyst på noe slikt, så er nysgjerrig både på antall W og utseende. Har baren både ‘fjernlys’ og ‘nærlys’? 😄

Sorry @bjoris, men antar du kan ha nytte av det om du vurderer å skifte ut. 

pipe skrev 1 time siden:

Man får jo nå små lommelykter med "1 million lumen på Alibaba for kr 19,50"   

så om ikke annet går jugingen fremover selv om det ikke blir så mye lysere av det         

Stemmer bra det. Og det er ofte lite samsvar mellom W og strømtrekk, derav spørsmålet til Ida Marie III. Generelt får en vel 8-10 ganger mer lys ut av LED enn glødelamper, bittelitt bedre for halogen. 

abbor skrev for 2 timer siden:

Jeg har en GoLight Stryker som er oppgradert med original LED modul. Den er spesifisert til 544.000 Candela, med 8 graders vinkel tilsvarer dette 8326 Lumen.

Maks oppgitt rekkevidde er 1475m.

65W halogenpæra som var original ga 200.000 Candela, dette tilsvarer 3061 Lumen. 

LED modulen bruker 44W.

Den oppgitte rekkevidden for Stryker lykta er ved en lysstyrke på bare 0.25 lux. Før oppga man alltid rekkevidde v/1 lux som tilsvarer lysstyrken fra et stearinlys på 1 meters avstand i et mørkt rom, nok til at man klarer å lese avisa med greit syn. Det klarer du ikke på 0.25 lux.

Rekkevidden for Strykerlykta er på 737 meter v/1 lux.

At LED er bedre enn halogen er det nok ingen tvil om. 

pipe skrev for 7 timer siden:

Man får jo nå små lommelykter med "1 million lumen på Alibaba for kr 19,50"   

så om ikke annet går jugingen fremover selv om det ikke blir så mye lysere av det         

Enig at det er fornuftig å lese salgsargumentene med en viss skepsis. Å dele på to kan ofte være fornuftig. Men om man bruker litt tid og finner frem til hjemmesidene til de som selger produktet (ikke bare ebay/amazon) så kan man finne mer troverdig informasjon. 

Uansett, tipset mitt om å se etter 4 x 6 toms innsatser er kanskje mest nyttig for de som har interesse av å ‘’fikse’’ ting selv. Jeg er helt sikker på at det finnes mye av interesse der ute for de som tar seg tid til å lete. Selv har jeg sjekket alternativ til hovedlykt av denne dimensjonen til en veteran motorsykkel og finner mye, men E-merking for lovlig bruk på vei i Norge er en utfordring. 

Som en kuriositet, her er tråden fra da jeg erstattet defekt halogenpære med LED-pære i mitt søkelys i 2019. I dag tror jeg heller jeg ville funnet en LED-innsats som erstatter hele reflektoren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Den oppgitte rekkevidden for Stryker lykta er ved en lysstyrke på bare 0.25 lux. Før oppga man alltid rekkevidde v/1 lux som tilsvarer lysstyrken fra et stearinlys på 1 meters avstand i et mørkt rom, nok til at man klarer å lese avisa med greit syn. Det klarer du ikke på 0.25 lux.

Rekkevidden for Strykerlykta er på 737 meter v/1 lux.

At LED er bedre enn halogen er det nok ingen tvil om. 

Det er uansett alltid dis som begrenser hvor langt lykta mi lyser. 

Fantino skrev On 13.12.2025 at 10.01:

Har av og til hatt lyst på noe slikt, så er nysgjerrig både på antall W og utseende. Har baren både ‘fjernlys’ og ‘nærlys’? 😄

Sorry @bjoris, men antar du kan ha nytte av det om du vurderer å skifte ut. 

Jeg kan ta bilde av den i morgen, er mørkt ute nå.:glimter:  Flyttet båten til en ny havn for en del år siden, her er det en trang innseiling til havnebassenget, med en stake midt i. Fant lysplanken på nett, og den passet med bredde rett under baugspydet. Gir rene flombelysningen, god spredning, når jeg nærmer meg sundet, utrolig mye bedre en en lyskaster, som du ofte må styre for å "følge" på objektet du vil unngå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...