enslagsgjest Svart Fredag 18:54 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:54 Marcolino skrev 22 minutter siden: an jeg kjøpe en HR312 også Om du er innstilt på å bruke 3-4-500 000, hadde jeg heller vurdert en 312. Tror annenhåndsverdien er en god del bedre på de, spesielt med oppgraderinger. Jeg er redd for at en monsun i super stand aldri vil være verdt mer enn <300 000. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Marcolino Svart Fredag 20:47 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:47 @enslagsgjest: Det er jo fornuftig, med en investering på over 300 000 NOK (selv om du kjøper en perfekt Monsun) får du ikke tilbake pengene ved videresalg... men ikke i nærheten! Med mindre du forelsker deg, men det blir en annen sport :-) PS: For en god HR312 MK1 ligger du nesten rundt NOK 500 000, uansett... Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Fredag 20:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:57 Her ser du et eksempel på noen som har brukt styggmye penger på en litt ukurant båt. Fjord MS33 koster stort sett mellom 100-200 000. Denne lå ute til hele 480 000 og ble solgt. Så det er kanskje et marked for en oppgradert Monsun, men trolig litt snevert: https://www.finn.no/mobility/item/359859352?ci=1 Her har du et eksempel på en oppgradert 312, til ganske hyggelig pris: https://www.finn.no/mobility/item/344770865?ci=1 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Marcolino Svart Fredag 21:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 21:07 @enslagsgjest: wow, to fine eksempler! Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Fredag 22:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:22 Har alltid på et vis alltid ønsket meg en HR Rasmus 35, men de er jo uforholdsmessig gamle og dyre. Det er mitt inntrykk at prisen på disse faktisk har gått en hel del opp gjennom de siste årene. Vurderte en slik, en gang i tiden, man de var prisnivået lavere enn det som ser ut til å gjelde nå. Har aldri noen gang seilt en HR Rasmus, men synes bare at det er utrolig flotte båter. https://www.hallberg-rassy.com/yachts/previous-models/hallberg-rassy-rasmus-35 Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart Lørdag 08:06 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:06 Monsun og Rasmus er kanskje tryggere valg enn 312 og 352 siden disse gjerne har utfordringer med teak-dekk i kombinasjon med sandwich-dekk? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Lørdag 11:07 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:07 Sebaldus skrev for 2 timer siden: Monsun og Rasmus er kanskje tryggere valg enn 312 og 352 siden disse gjerne har utfordringer med teak-dekk i kombinasjon med sandwich-dekk? Enkelte Monsuner og Rasmuser kom også med teak. Heldigvis har Rassy aldri brukt balsakjerne, så man unngår de verste skadene, om dekket har hatt lekkasje. Mitt inntrykk er at 312 og 352 ofte er eid av eldre bemidlede herremann, som har brukt en god del penger på vedlikehold, så mange teak dekk er i ganske god stand. Men det er også ulemper med de; 312 har f.eks seildrev. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
bliss X Svart Lørdag 14:00 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:00 Jeg tripper at mange HR 312 og HR 352 båter i normal stand har skiftet teakdekk en eller annen gang. Jeg fikk skiftet dekket for 13 år siden og det "nye" dekket virker så langt å være av langt bedre kvalitet enn det gamle. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart Lørdag 16:14 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:14 Men det er også ulemper med de; 312 har f.eks seildrev. Jeg har en HR312 fra 1986 med seildrev. Jeg har hatt den i 34 år. Hva er ulempen med seildrev? Det skulle jeg gjerne vite. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Lørdag 16:45 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:45 eivindch skrev 25 minutter siden: Jeg har en HR312 fra 1986 med seildrev. Jeg har hatt den i 34 år. Hva er ulempen med seildrev? Det skulle jeg gjerne vite. Aksling er overlegent. Ingen belg, ingen girolje under vann, mindre utsatt for problemer forårsaket av fiskesnøre etc, tåler mye mer mishandling, +++. Jeg sier ikke at man ikke skal kjøpe en 312 fordi den har seildrev, men om man har valget mellom to identiske båter, med enten aksling eller drev, er valget lett. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
eivindch Svart Lørdag 16:55 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:55 Takk, det var nyttig info. Da er det bare å grue seg for ulempene med seildrev de neste årene for en som har vært veldig fornøyd med sitt seildrev i 34 år. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Lørdag 17:17 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:17 eivindch skrev 20 minutter siden: Da er det bare å grue seg for ulempene med seildrev de neste årene for en som har vært veldig fornøyd med sitt seildrev i 34 år. Om du følger VP sine spesifikasjoner, har du måttet bytte belg omtrent 5 ganger i løpet av denne perioden. Som sagt ingen ting galt med seildrev, men det er langt ifra det enkleste og mest robuste. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
eivindch Svart Lørdag 17:28 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:28 Nei, jeg bytter hvert 10. år. Jeg har byttet 4 ganger. Enkel jobb. Bare moro. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Søndag 08:13 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:13 @enslagsgjest kan alle seilbåter installere både drev og aksling? Når båten er helt flat under så blir det vel veldig lang aksling for å få propellen klar av skroget? Og motoren må stå langt fremme? Er ikke aksling / drev et valg som må tas når konstruktøren har sett på flere parametre? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 09:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:23 Det er både og. Enkelte skrog kan håndtere både aksling og propell helt greit. Men som du hevder, et helt flatt skrog kan by på utfordringer. Ofte vil det handle om vinkling av propellakslingen. Og kompromisse på at for mye vinkling vil gi redusert effekt på fremdriften. I motsatt ende vil drev ta mindre innvendig plass og kunne gi bedre fremdrift. På Hulda er jeg fornøyd med gir og akseltetning. Det holdt borti 1/4 århundre før jeg i våres byttet cutlesslager og tetning, samt at propellakslingen er god for en runde til. Trykklager og homokinetisk ledd går en runde til. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Søndag 10:50 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:50 2 hours ago, Code0 said: @enslagsgjest kan alle seilbåter installere både drev og aksling? Når båten er helt flat under så blir det vel veldig lang aksling for å få propellen klar av skroget? Og motoren må stå langt fremme? Er ikke aksling / drev et valg som må tas når konstruktøren har sett på flere parametre? Man kan vel ha rett aksling på de fleste båter, men for Hallberg Rassy så vil nok denne løsningen bryte litt mye med båtenes stilart: På min båt (Moody 33) så er både motor og propellaksling vinklet ganske mye nedover/bakover. (Mer enn vist på videoen, tror jeg.) Det jør jo at man mister litt framdrift, samtidig som løsningen blir ganske enkel med få feilkilder. Og det kjører nokså vedlikeholdsfritt, år etter år. Litt forskjellig praktisk utførelse i en Moody anno 1982, men prinsippet blir jo litt av det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Søndag 10:55 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:55 enslagsgjest skrev On 12.12.2025 at 19.54: Om du er innstilt på å bruke 3-4-500 000, hadde jeg heller vurdert en 312 Marcolino skrev On 12.12.2025 at 21.47: PS: For en god HR312 MK1 ligger du nesten rundt NOK 500 000, uansett... Kommer du opp rundt 5-600´ så med litt tur kan du finne en HR 31 som har en mer modern inredning https://dailyboats.com/no/boat/181312-buy-hallberg-rassy-31-for-sale Det her med att du søker ett ´perfekt eksemplar’….. er tanken, att dette skall bli en båt du ska ha livet ut ? og att du er veldig glad i just Monsunen ? det finns ju flere båter i denne 31/32-fots klassen Forgus 321 Najad 320 Malø 96…..litt uvanlig ca 60 bygget, men utrolig flott båt (sen finnes det riktig flotte båter Nøtesund, Vindø-kryssare og Br Jacobsson med Fantasi båtene, men det blir litt mer for spes. Intresserte !) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marcolino Svart Søndag 12:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:34 @Gunga Din: faktisk, hvis jeg litt etter litt legger til penger i budsjettet, kjøper jeg en Hallberg Rassy 42! 😁😅 Poenget er at jeg alltid har likt Monsun, og nå er det kanskje på tide å gå for min lille drøm ... 312 er kanskje for dyr (med mindre jeg er veldig heldig og finner en anledning), og 29 er kanskje ikke så stilig som Monsun. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Søndag 13:10 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:10 Marcolino skrev 21 minutter siden: kjøper jeg en Hallberg Rassy 42! 😁😅 Ikke etter du har vart ombord i en Najad 441 nei, da gjelder det vel å finne en flott Monsun…… du skrev om det er verdt å legge 400´ på en Monsun, jeg hadde nok ikke gjort det…da hadde jeg hellre sett på en 312a ligger 5 stk 312er her……..350-400´ https://dailyboats.com/se/boats-for-sale/make-hallberg-rassy/model-312/?order=4 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marcolino Svart Søndag 13:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:37 @Gunga Din: Sjekk her, prisene i NOK for HR312 er mer realistiske, og de sier at under 400 000 er det ingenting, eller enda bedre, alle er rundt 500 000 eller mer (bortsett fra de i Sveits): https://www.boat24.com/no/seilbater/hallberg-rassy/hallberg-rassy-312/ Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Søndag 13:46 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:46 Ja jeg sitter i Sverige og surfer idag, er det moms som tillkommer på den norske siden....? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marcolino Svart Søndag 13:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:56 Gunga Din skrev 8 minutter siden: Ja jeg sitter i Sverige og surfer idag, er det moms som tillkommer på den norske siden....? Ja, 25 % av moms må også betales når du kjøper fra Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Eramar Svart Søndag 14:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:23 Denne Monsun på blocket så umiddelbart veldig bra ut selv med norsk mva på toppen. https://www.blocket.se/mobility/item/19491698?ci=1 Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart Søndag 14:38 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:38 Brukte seilbåter er mye billigere i Norge enn i resten av Europa. Husk at en svenske fra slutten av 70-tallet eller nesten hele 80-tallet er bygget langt mer solid enn moderne seilbåter. De fleste har også kjølen bygget som endel av skroget. Du har ingen kjølbolter å bekymre deg for og du kan gå på grunn uten å rive opp bunnen av båten. De fleste har også et ror som er betydelig bedre innfestet. Det rives ikke så lett løst av aggresive eller lekne spekkhoggere. De fleste har også "frontvindu" av glass som gir bedre sikt i dårlig vær enn plastikken i en sprayhood. Det går også an å montere vidusvisker (det har jeg gjort - veldig nyttig i regnvær). Eventuelle utfordringer er teakdekk og motor. Men det går det jo an å gjøre noe med. Mitt teakdekk fra 1986 var opprinnelig 12 mm tykt. Det ser ut som om det er igjen ca. 8 mm. Jeg har natet det om 1 gang, og nå er det modent for runde nr. 2. Jeg har foreløpig ikke oppdaget noen lekkasje. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart Søndag 14:55 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:55 Seildrev har såpass mange ulemper at det er flott at alle båtprodusenter har gått bort fra dette, nå er det kun aksling som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.