Jump to content

Halberg Rassy 31 Monsun og Hallberg Rassy 29: priser?


Marcolino

Recommended Posts

Marcolino skrev 22 minutter siden:

an jeg kjøpe en HR312 også

Om du er innstilt på å bruke 3-4-500 000, hadde jeg heller vurdert en 312. Tror annenhåndsverdien er en god del bedre på de, spesielt med oppgraderinger. Jeg er redd for at en monsun i super stand aldri vil være verdt mer enn <300 000. 

Jeg er en slags gjest

Link to post

@enslagsgjest: Det er jo fornuftig, med en investering på over 300 000 NOK (selv om du kjøper en perfekt Monsun) får du ikke tilbake pengene ved videresalg... men ikke i nærheten! Med mindre du forelsker deg, men det blir en annen sport :-)

 

PS: For en god HR312 MK1 ligger du nesten rundt NOK 500 000, uansett...

 

Link to post

Her ser du et eksempel på noen som har brukt styggmye penger på en litt ukurant båt. Fjord MS33 koster stort sett mellom 100-200 000. Denne lå ute til hele 480 000 og ble solgt. Så det er kanskje et marked for en oppgradert Monsun, men trolig litt snevert:

https://www.finn.no/mobility/item/359859352?ci=1

 

Her har du et eksempel på en oppgradert 312, til ganske hyggelig pris:

https://www.finn.no/mobility/item/344770865?ci=1

 

Jeg er en slags gjest

Link to post

Har alltid på et vis alltid ønsket meg en HR Rasmus 35, men de er jo uforholdsmessig gamle og dyre. Det er mitt inntrykk at prisen på disse faktisk har gått en hel del opp gjennom de siste årene. Vurderte en slik, en gang i tiden, man de var prisnivået lavere enn det som ser ut til å gjelde nå. Har aldri noen gang seilt en HR Rasmus, men synes bare at det er utrolig flotte båter.

 

https://www.hallberg-rassy.com/yachts/previous-models/hallberg-rassy-rasmus-35

Link to post
Sebaldus skrev for 2 timer siden:

Monsun og Rasmus er kanskje tryggere valg enn 312 og 352 siden disse gjerne har utfordringer med teak-dekk i kombinasjon med sandwich-dekk?

Enkelte Monsuner og Rasmuser kom også med teak. Heldigvis har Rassy aldri brukt balsakjerne, så man unngår de verste skadene, om dekket har hatt lekkasje. Mitt inntrykk er at 312 og 352 ofte er eid av eldre bemidlede herremann, som har brukt en god del penger på vedlikehold, så mange teak dekk er i ganske god stand. Men det er også ulemper med de; 312 har f.eks seildrev.

Jeg er en slags gjest

Link to post
eivindch skrev 25 minutter siden:

Jeg har en HR312 fra 1986 med seildrev. Jeg har hatt den i 34 år. Hva er ulempen med seildrev? Det skulle jeg gjerne vite.

Aksling er overlegent. Ingen belg, ingen girolje under vann, mindre utsatt for problemer forårsaket av fiskesnøre etc, tåler mye mer mishandling, +++.

 

Jeg sier ikke at man ikke skal kjøpe en 312 fordi den har seildrev, men om man har valget mellom to identiske båter, med enten aksling eller drev, er valget lett.

Jeg er en slags gjest

Link to post
eivindch skrev 20 minutter siden:

Da er det bare å grue seg for ulempene med seildrev de neste årene for en som har vært veldig fornøyd med sitt seildrev i 34 år.

Om du følger VP sine spesifikasjoner, har du måttet bytte belg omtrent 5 ganger i løpet av denne perioden.

Som sagt ingen ting galt med seildrev, men det er langt ifra det enkleste og mest robuste.

Jeg er en slags gjest

Link to post

Det er både og. Enkelte skrog kan håndtere både aksling og propell helt greit. Men som du hevder, et helt flatt skrog kan by på utfordringer. Ofte vil det handle om vinkling av propellakslingen. Og kompromisse på at for mye vinkling vil gi redusert effekt på fremdriften. I motsatt ende vil drev ta mindre innvendig plass og kunne gi bedre fremdrift. 

 

På Hulda er jeg fornøyd med gir og akseltetning. Det holdt borti 1/4 århundre før jeg i våres byttet cutlesslager og tetning, samt at propellakslingen er god for en runde til. Trykklager og homokinetisk ledd går en runde til. 

Link to post
2 hours ago, Code0 said:

@enslagsgjest kan alle seilbåter installere både drev og aksling? Når båten er helt flat under så blir det vel veldig lang aksling for å få propellen klar av skroget? Og motoren må stå langt fremme? Er ikke aksling / drev et valg som må tas når konstruktøren har sett på flere parametre? 

 

Man kan vel ha rett aksling på de fleste båter, men for Hallberg Rassy så vil nok denne løsningen bryte litt mye med båtenes stilart:

 

 

På min båt (Moody 33) så er både motor og propellaksling vinklet ganske mye nedover/bakover. (Mer enn vist på videoen, tror jeg.) Det jør jo at man mister litt framdrift, samtidig som løsningen blir ganske enkel med få feilkilder. Og det kjører nokså vedlikeholdsfritt, år etter år. Litt forskjellig praktisk utførelse i en Moody anno 1982, men prinsippet blir jo litt av det samme.

Link to post
enslagsgjest skrev On 12.12.2025 at 19.54:

Om du er innstilt på å bruke 3-4-500 000, hadde jeg heller vurdert en 312

 

Marcolino skrev On 12.12.2025 at 21.47:

PS: For en god HR312 MK1 ligger du nesten rundt NOK 500 000, uansett...

 


Kommer du opp rundt 5-600´ så med litt tur kan du finne en HR 31

som har en mer modern inredning

https://dailyboats.com/no/boat/181312-buy-hallberg-rassy-31-for-sale
 

Det her med att du søker ett ´perfekt eksemplar’…..

er tanken, att dette skall bli en båt du ska ha livet ut ?

og att du er veldig glad i just Monsunen ?

 

det finns ju flere båter i denne 31/32-fots klassen 

 

Forgus 321

Najad 320

Malø 96…..litt uvanlig ca 60 bygget, men utrolig flott båt

 

(sen finnes det riktig flotte båter Nøtesund, Vindø-kryssare

og Br Jacobsson med Fantasi båtene, men det blir litt mer for spes. Intresserte !)

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

@Gunga Din: faktisk, hvis jeg litt etter litt legger til penger i budsjettet, kjøper jeg en Hallberg Rassy 42! 😁😅 Poenget er at jeg alltid har likt Monsun, og nå er det kanskje på tide å gå for min lille drøm ... 312 er kanskje for dyr (med mindre jeg er veldig heldig og finner en anledning), og 29 er kanskje ikke så stilig som Monsun.

Link to post
Marcolino skrev 21 minutter siden:

 kjøper jeg en Hallberg Rassy 42! 😁😅 

Ikke etter du har vart ombord i en Najad 441 :fniser::tommel_opp:

 

nei, da gjelder det vel å finne en flott Monsun……

 

du skrev om det er verdt å legge 400´ på en Monsun,

jeg hadde nok ikke gjort det…da hadde jeg hellre sett på en 312a

 

ligger 5 stk 312er her……..350-400´

https://dailyboats.com/se/boats-for-sale/make-hallberg-rassy/model-312/?order=4
 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Brukte seilbåter er mye billigere i Norge enn i resten av Europa. Husk at en svenske fra slutten av 70-tallet eller nesten hele 80-tallet er bygget langt mer solid enn moderne seilbåter. De fleste har også kjølen bygget som endel av skroget. Du har ingen kjølbolter å bekymre deg for og du kan gå på grunn uten å rive opp bunnen av båten. De fleste har også et ror som er betydelig bedre innfestet. Det rives ikke så lett løst av aggresive eller lekne spekkhoggere. De fleste har også "frontvindu" av glass som gir bedre sikt i dårlig vær enn plastikken i en sprayhood. Det går også an å montere vidusvisker (det har jeg gjort - veldig nyttig i regnvær). Eventuelle utfordringer er teakdekk og motor. Men det går det jo an å gjøre noe med. Mitt teakdekk fra 1986 var opprinnelig 12 mm tykt. Det ser ut som om det er igjen ca. 8 mm. Jeg har natet det om 1 gang, og nå er det modent for runde nr. 2. Jeg har foreløpig ikke oppdaget noen lekkasje.

 

Eivind

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...