enslagsgjest Svart Søndag 15:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:12 lr-80 skrev 11 minutter siden: Seildrev har såpass mange ulemper at det er flott at alle båtprodusenter har gått bort fra dette, nå er det kun aksling som gjelder. Seildrev har blitt normen av et par grunner. 1. Større frihet rundt motorplassering. 2. Mindre vibrasjon 3. Det er ekstra jobb å designe en båt som passer for aksling. Men altså en aluminiumsklump i et meget korrosivt miljø, fylt med olje, permanent under vann er objektivt sett ikke den beste løsningen. Ja det funker fint, men ikke lat som at det har blitt normen fordi det er det beste. Nå gidder jeg ikke mer å snakke om seildrev. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Marcolino Svart Søndag 17:18 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:18 Eramar skrev for 3 timer siden: Denne Monsun på blocket så umiddelbart veldig bra ut selv med norsk mva på toppen. https://www.blocket.se/mobility/item/19491698?ci=1 Ja takk, jeg har allerede sendt ham en tekstmelding, men jeg måtte søke etter kontaktinformasjonen hans, jeg kan ikke skrive til ham via Blocket, selv om jeg er registrert ... båten ligger på den andre siden av Sverige, kanskje jeg må vurdere transport på vestsiden med lastebil. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Søndag 20:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:56 Den så fin ut. Gøta kanal. Lykke til. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
enslagsgjest Svart Søndag 21:19 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:19 Marcolino skrev for 4 timer siden: båten ligger på den andre siden av Sverige, kanskje jeg må vurdere transport på vestsiden med lastebil. Si ja takk til å overta vinterlagringsplassen, og ta Göta kanal til våren. Båten ser fin ut. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Gunga Din Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Marcolino skrev for 17 timer siden: @Gunga Din: Sjekk her, prisene i NOK for HR312 er mer realistiske, og de sier at under 400 000 er det ingenting, eller enda bedre, alle er rundt 500 000 eller mer (bortsett fra de i Sveits): https://www.boat24.com/no/seilbater/hallberg-rassy/hallberg-rassy-312/ ser att valutakursen er litt ugunstig også, 100SEK=109,61NOK jeg trodde det var nesten likt, det har det vart lenge så da tilkommer nesten 35% for att få båten til Norge (om du tenker deg ut å seile i Europa ett par år, kan du ju vente med momsen !) Den båten i Gävle ser ju fin ut, mye utstyr o mye nytt ! men du bør se båten ! en Middelhavsseiler-kompis til meg, solgte den store båten nede i Hellas, 2024 og kjøpte seg en Monsun her hjemme, de gav 150´ Jeg har ikke sett båten, så kan ikke uttale meg om den, kontra den i Gävle (Da jeg var på jakt etter dagens Gunga Din for 25 år siden, drog jeg ned til Holland for å se på en Malø 39, som såg flott ut på bilder, men den såg for jævlig ut da jeg kom fram, oppvask i kummen, olje i kjølsvinet, slitasjemerker overalt mm mm…….det blev en bomtur !) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marcolino Svart 17 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17 timer siden @Gunga DinJa, valutakurs og moms påvirker mye (og enda mer fra Danmark, det er 1,6 NOK/DKK), og sluttprisen går til skyene! Ja, denne i Gävle virker interessant, men veldig langt unna. Jeg oppdaget at på Blocket.se kan man ikke skrive til selgere hvis man ikke er svensk eller har en lokal bank-ID. Jeg prøver å finne noen i Sverige som kan sende en tekstmelding til selgeren og gi meg detaljene mine. Hvis jeg finner alle betingelsene, vil jeg helt sikkert dra dit og besøke båten live. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden @Marcolino Send en IM til meg, skall jeg se om jeg kan hjelpe deg ! jeg er svensk, og har svensk Bank ID ! jeg har samme problem som deg, da det gjelder Dba.dk, (motsv Blocket/Finn i Danmark) grejjer ikke å sende en mail der, der skall man legitimere seg med MitID Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Helsvensk? Jag trodde du var svorsk, slik som jag? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Marcolino Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Gunga Din skrev for 2 timer siden: @Marcolino Send en IM til meg, skall jeg se om jeg kan hjelpe deg ! jeg er svensk, og har svensk Bank ID ! jeg har samme problem som deg, da det gjelder Dba.dk, (motsv Blocket/Finn i Danmark) grejjer ikke å sende en mail der, der skall man legitimere seg med MitID Thanks for the support, I've engaged a Swedish contact who is trying to send my details to the seller... I don't want to spam the poor guy! 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Marcolino skrev On 11.12.2025 at 15.08: Ciao Enzo, Ville du betalt 400 000 norwegian kroner for en Monsun som er veldig god på alle måter, full upgraded fra 1978? Hvilken båt kjøpte du da? Hvor bor du? Nei Jeg hadde ikke betalt 400k, jeg så på 5 forskjellige priset fra 140-290 000.- og kjøpte en i bergen for 190k men avbrøt handelen når jeg var i Bergen for å hente den, det var rent lureri. jeg kjøpte en Delphia D29 istedet Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Naboen solgte en fin Monsun sist sommer for kr. 190 000. Den var i fin stand og hadde forholdsvis ny motor (D1-30). Det var en danske som kjøpte den. Dansker er vel gode til å prute. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Marcolino Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Enzo skrev for 1 time siden: Nei Jeg hadde ikke betalt 400k, jeg så på 5 forskjellige priset fra 140-290 000.- og kjøpte en i bergen for 190k men avbrøt handelen når jeg var i Bergen for å hente den, det var rent lureri. jeg kjøpte en Delphia D29 istedet Fra Monsun til Delphia det er en stor forandring! Sitér dette innlegget Link to post
Marcolino Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden eivindch skrev for 2 timer siden: Naboen solgte en fin Monsun sist sommer for kr. 190 000. Den var i fin stand og hadde forholdsvis ny motor (D1-30). Det var en danske som kjøpte den. Dansker er vel gode til å prute. Eivind Takk Eivindch... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.