HRH-Z Startet 11.Desember.2025 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2025 Som overskriften sier, jeg er ute etter deres erfaringer med imregnering til kalesjen. Planen er en vask og deretter impregnering, men da er det greit og vite om det er noen typer man skal styre unna.. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 12.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2025 Vi har brukt Hempel sin Sprayhood Protect helt siden vår første båt i 2005 og er fornøyd med den. Sprayer på store vindusløse områder og bruker pensel rundt vinduene. Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
HRH-Z Svart 12.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2025 Flott, Hempel er notert. Takk for responsen. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 14.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2025 Seilmakerns. Heter så. Ikke alle som har men søk opp på nett, så finner du Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Faxen Svart 15.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 Finner ikke seilmakerens på nettet! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
horg Svart 15.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 https://industrisom.no/produkt/seilmakerens-egen-kalesje-impregnering/ Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 15.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 Har brukt denne jeg, pensler på og den fungerer veldig bra, synes jeg: Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Careka Svart 15.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/kalesjepleie/kalesjeimpregnering-1-liter-2000019060 Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
HRH-Z Svart 15.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 Extreme er notert. Virker som Seilmakerens kalesjeimregnering er utsolgt hos alle, men kan Seajet være det samme tro?? Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart 15.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 Biltema får jeg ikke helt godfølelsen for, men det er kanskje bare gamle fordomer da jeg selvfølgelig vet at dette er et produkt som en eller annen produsent leverer til Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 19.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2025 Bruker kun Imprenex og legger på med svamp. Da har du full kontroll. Er kjempefornøyd med dette og min gamle kalesje holder helt tett. Gikk tom for Imprenex i forfjor og måtte bruke den fra Biltema på siste kvadrameteren. Makan til håpløse greier å gnukke inn. Ville liksom ikke trekke seg inn. Det er forskjell på kalesjestoff og min ser våt ut når det regner, men tørker raskt når det er slutt på regn. Til orientering så smører jeg alltid inn fra utsiden av stoffet. Imprenex må ikke gnukkes inn, så det går fort å legge det på. Lar kalesjen så få tørke vannrett ute på plattingen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2025 Er det egentlig nødvendig med impregnering om den er av god kvalitet? Min 13 år gamle flybridge kalesje er fremdeles tett, har aldri vært impregnert Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 19.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2025 JRK skrev for 4 timer siden: Er det egentlig nødvendig med impregnering om den er av god kvalitet? Min 13 år gamle flybridge kalesje er fremdeles tett, har aldri vært impregnert Ligger båten ute hele året uten tildekking? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 (redigert) Cheyenne skrev for 14 timer siden: Ligger båten ute hele året uten tildekking? Nei, det tenkte jeg ikke på engang i svaret mitt. Ofte ser man bare verden fra eget perspektiv, beklager det. Nå skrev vel heller ikke trådstarter noe om dette, så jeg får unskylde meg med det. Redigert 20.Desember.2025 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 20.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 JRK skrev 3 minutter siden: Nei, det tenkte jeg ikke på engang i svaret mitt. Ofte ser man bare verden fra eget perspektiv, beklager det Ingenting å beklage, bare lurte for da ville jeg også ha kalesje av sånn type. Har båten liggende på vannet hele året så det sliter nok litt mer enn hvis det ligger innpakket halve året. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Br58 Svart 20.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 Jeg har ved 2 anledninger benyttet kalesje impregnering fra Biltema. Resultatet har etter ett års tid vært at kalesjesømmer går i oppløsning. Kan jo ikke si med sikkerhet at det skyldes BT sin kalesje impregnering, men har blitt litt skeptisk til å benytte dette for generelt vedlikehold av kalesjen. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 20.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 Jeg har hatt 3st 17-21" båter med kalesje, testet div, den jeg endte opp med var BT sin på sprayflaske, bruker den på flytesressen også etter hver vask. Vannet perler av å det holder lenge, jeg sprayet kalesjen 2 ganger/ett lag pr dag 2 dager etter hverandre. Fungerer veldig godt, bare å spraye på å la lufttørke. Bruker den også på div sko som ikke er helt vanntette. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Flere moderne båtkalesjer er laget av Markilux37 eller Sunbrella syntetisk stoff, jf. gamle kalesjer som var laget av bomull, som måtte impregneres. Hadde tidligere terassemarkise av Markilux og den var vel sikkert 20 år gammel og den ble aldri impregnert og holdt tett. Terassemarkiser har en viss vinkel slik at vannet lett renner av og det blir ingen lekkasje. For båtkalesjer med sagg i taket kan det samles vanndammer og da kan det bli lekkasje. Selv har min Markilux kalesje som er godt over 10 år gammel ikke lekt gjennom stoffet ennå, men har måttet sy om sømmer til kalesjestenger og nye sømmer kan lekke. Ordentlig kalesje sytråd skal være av syntetisk materiale omspunnet bomull slik at den etterhvert ekspanderer og tetter hullet etter nålen. Men jeg har flere ganger impregnert sømmer med forskjellige impregneringer -sist har jeg brukt Jotun sin og vært fornøyd med den. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Extreme sin impregnering selger jeg jevnt og trutt. Den virker og påvirker ikke sømmene. Som ved alle kjemiske produkter gjelder det kun en regel!!! Følg bruksanvisningen til punkt og prikke!!! https://solbrismaritime.no/product/extreme-impregnering Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tom Cognac Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Chilli Solbris skrev for 5 timer siden: Extreme sin impregnering selger jeg jevnt og trutt. Den virker og påvirker ikke sømmene. Som ved alle kjemiske produkter gjelder det kun en regel!!! Følg bruksanvisningen til punkt og prikke!!! Jeg kommer tilbake til deg med en bestilling. Må bare få vasket kalesja først Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Rune.f Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 HRH-Z skrev On 15.12.2025 at 19.38: Biltema får jeg ikke helt godfølelsen for, men det er kanskje bare gamle fordomer da jeg selvfølgelig vet at dette er et produkt som en eller annen produsent leverer til Biltema. Jeg har etterhvert lært at her inne kan man glemme å anbefale BT produkter, slike anbefalinger blir oftest bare oversett uansett hvor bra produktet er, selv ikke når det er godt utprøvd av noen er det ett tema....eller så er det flaut å være kunde der. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Mener det er biltema sin kalesjerens og impregnering jeg brukte på min i fjor. Trådene på min kalesje var morkne allerede før den ble renset og impregnert, så der var det nok ingen forskjell. Men impregneringen holdt bra i år, har planer om endringer i kalesjen til neste år uansett. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Chilli Solbris Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 tom Cognac skrev for 8 timer siden: Jeg kommer tilbake til deg med en bestilling. Må bare få vasket kalesja først Hjertelig velkommen! 😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
index Svart 22.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2025 Jeg er også godt fornøyd med Seilmakerens. Men nå har jeg ikke hatt kalesjen på de siste 11-12 årene, til bruken jeg har nå er den egentlig mer i veien enn til nytte. Ligger tørt og godt inne i et kott et sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Steini Svart 22.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2025 Seajet har eg brukt med god suksess. Samma med extreme. Biltema sin funka dårlig på min kalesje, men det er 7 år sida eg testa den sist. Imprenex sin fungerer også fint for meg. Bruker også desse tre gode til å impregnere både flytedresser,thermodresser og tøy sko. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.