Jump to content

Hvilken type impregnering bruke dere til kalesjen?

HRH-Z

Recommended Posts

Bruker kun Imprenex og legger på med svamp. Da har du full kontroll. Er kjempefornøyd med dette og min gamle kalesje holder helt tett.

Gikk tom for Imprenex i forfjor og måtte bruke den fra Biltema på siste kvadrameteren. Makan til håpløse greier å gnukke inn. Ville liksom ikke trekke seg inn. Det er forskjell på kalesjestoff og min ser våt ut når det regner, men tørker raskt når det er slutt på regn. Til orientering så smører jeg alltid inn fra utsiden av stoffet. Imprenex må ikke gnukkes inn, så det går fort å legge det på. Lar kalesjen så få tørke vannrett ute på plattingen.

Jeg har hatt 3st 17-21" båter med kalesje, testet div, den jeg endte opp med var BT sin på sprayflaske, bruker den på flytesressen også etter hver vask.

Vannet perler av å det holder lenge, jeg sprayet kalesjen 2 ganger/ett lag pr dag 2 dager etter hverandre.

Fungerer veldig godt, bare å spraye på å la lufttørke.

Bruker den også på div sko som ikke er helt vanntette.

Flere moderne båtkalesjer er laget av Markilux37 eller Sunbrella syntetisk stoff, jf. gamle kalesjer som var laget av bomull, som måtte impregneres.  Hadde tidligere  terassemarkise av Markilux og den var vel sikkert 20 år gammel og den ble aldri impregnert og holdt tett. Terassemarkiser har en viss vinkel slik at vannet lett renner av og det blir ingen lekkasje. For båtkalesjer med sagg i taket kan det samles vanndammer og da kan det bli lekkasje. Selv har min Markilux kalesje som er godt over 10 år gammel ikke lekt gjennom stoffet ennå, men har måttet sy om sømmer til kalesjestenger og nye sømmer kan lekke. Ordentlig kalesje sytråd skal være av syntetisk materiale omspunnet bomull slik at den etterhvert ekspanderer og tetter hullet etter nålen. Men jeg har  flere ganger impregnert sømmer med forskjellige impregneringer -sist har jeg brukt Jotun sin og vært fornøyd med den.

Extreme sin impregnering selger jeg jevnt og trutt. Den virker og påvirker ikke sømmene. Som ved alle kjemiske produkter gjelder det kun en regel!!!

Følg bruksanvisningen til punkt og prikke!!!

https://solbrismaritime.no/product/extreme-impregnering

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

HRH-Z skrev On 15.12.2025 at 19.38:

Biltema får jeg ikke helt godfølelsen for,  men det er kanskje bare gamle fordomer da jeg selvfølgelig vet at dette er et produkt som en eller annen produsent leverer til Biltema.

Jeg har etterhvert lært at her inne kan man glemme å anbefale BT produkter, slike anbefalinger blir oftest bare oversett uansett hvor bra produktet er, selv ikke når det er godt utprøvd av noen er det ett tema....eller så er det flaut å være kunde der.

Mener det er biltema sin kalesjerens og impregnering jeg brukte på min i fjor. Trådene på min kalesje var morkne allerede før den ble renset og impregnert, så der var det nok ingen forskjell. 

Men impregneringen holdt bra i år, har planer om endringer i kalesjen til neste år uansett. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...