Steampunk Startet Lørdag 15:17 Link til dette innlegget Startet Lørdag 15:17 Jeg eier en Junker 22 fot fra 70-tallet som jeg kjøpte for halvannet år siden. Båten har dødgang i roret, noe som har gitt meg noen minneverdige opplevelser i forsøkene på å bakke ut fra båtplassen på en verdig måte. Dødgangen gjør også båten tung å stagvende, for ikke å snakke om å styre når den går på slør eller på platt lens. Nå som båten er på land for vinteren ønsker jeg å utbedre dette, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gripe det an. Har prøvd å finne ut hvor dødgangen ligger. Har ikke lyst til å ta ut rostammen i tilfelle jeg gjør noe uopprettelig galt. Festet for rorkulten sitter som den skal, og når jeg dreier på den følger rorstammen med, mens roret, som er fiksert pga kjettingene fra opplagskrybba står fast... Har hatt et innlegg her inne før, for noen dager siden, men innlegget ble slettet. Jeg har følgende spørsmål til forumet: Vet noen her inne om rorstammen på en Junker 22 er delt? Hvis så, kan det være slitasje i sammenføyningen som forårsaker dødgangen? Råd, synspunkter, og erfaringer mottas med takk. Seilerhilsen fra Steampunk Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Lørdag 15:36 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:36 Ser ingen grunn til at rorstamme skulle være delt og det er neppe vanlig. Kan du ikke sette støtter under båten så du kan fjerne kjettingene og sjekke om stammen har mistet festet i rorbladet? Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Lørdag 17:23 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:23 Enig med Lazyjack. Det er i hvert fall ekstremt usannsynlig at den er delt et sted du ikke kommer til eller kan se. Det vil jo gjøre montering umulig. Bildet er av den jeg hadde en stund i 2017. Sitter det ikke bolter der pila er? Det roret kan ikke være veldig tungt, og konstruksjonen er nok ikke så komplisert at du får gjort noe uopprettelig galt. Du kan jo ikke ha det sånn uansett. Så en liten pille fra en omtale i et dansk båtmagasin da båten kom på markedet på 70 tallet. Testerens oppsummering var omtrent sånn: Det er fin balanse mellom seilegenskaper og komfort, båten har like lite av begge deler. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Sleipner93 Svart Lørdag 20:11 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:11 @Seilaren hadde en Junker 22 for flere år siden. Han hadde dødgang i roret som han fikk ordnet. Han har beskrevet problemet og utbedring i denne tråden. Kanskje det er samme problem hos deg ? Sitér dette innlegget Link to post
Steampunk Svart Søndag 19:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:52 Takk, Lazyjack, Steihy og Sleipner93 for interessante og nyttige kommentarer. Rostammen går ikke gjennom roret men ender øverst i en skrue. Se bilde. Nederst henger roret på en tapp. Jeg skal undersøke roret nærmere i neste uke og kommer tilbake med mer info. Hilsen Steampunk Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart igår klokken 07:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:00 Synsing frå meg. Dersom du ikkje får fiksa dette kan det vera lurt å vera medlem av Redningsselskapet, ha god forsikring, og godt med redningsutstyr. Og bu seg på at ein sesong brått kan vera over.... Det er vanskeleg å sjå at feilen kan vera andre stadar enn i festet mellom rorkult og rorstamma, eller mellom rorstamma og rorbladet. Roret bør av. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Sleipner93 skrev On 13.12.2025 at 21.11: @Seilaren hadde en Junker 22 for flere år siden. Han hadde dødgang i roret som han fikk ordnet. Han har beskrevet problemet og utbedring i denne tråden. Kanskje det er samme problem hos deg ? Dette bildet fra den tråden viser (litt utydelig, men forklart i tekst) at rorstammen er firkantet over den gjengede tappen. Så da er det nok mellom den firkanten og hullet i roret det er slark. For å demontere er det trolig bare å skru av de to mutrene og trekke rorstammen opp mens noen holder roret, og hekter det ut av det nederste lageret. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Enig med Ask. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Hvis du ser på bildene av ror i linken under så ser du at noen har satt inn en bolt for å låse rorakslingen. https://www.junker22.eu/forbedringer/ Enkel løsning, men kanskje ikke den beste? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden shipahoy skrev 13 minutter siden: Hvis du ser på bildene av ror i linken under så ser du at noen har satt inn en bolt for å låse rorakslingen. https://www.junker22.eu/forbedringer/ Tja.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.