Pjolter Startet 1.Juli.2003 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2003 Hei alle sammen, Har hatt en deilig helg på sjøen med familien, MEN med at par underlig ting. Fikk motorstopp midt på natten i litt rufsete sjø. Motoren startet med en gang etter på,bare for å dø ut igjen en del ganger til. Enkelte ganger hvis jeg var kjapp nok fikk jeg satt den i fri, og da døde ikke motoren. Kom meg til en havn til slutt og fikk renset dieselfilteret og skiftet alle pakninger samt strammet alle slangeklemmer i tilfelle det var luft. Luftet godt etterpå og ventet på litt bedre vær. Kjørte hjemmover i går i pent vær med litt bølger. Ikke noe feilslag eller fusk... Var det bare tett dieselfilter??? Filteret skal være skiftet for 2 mnd siden ( en tank) og jeg hadde ca halv tank. Noen forslag?? Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Gerhard Svart 1.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2003 litt rufsete sjøLitt rufsete sjø ? Da tenker jeg umiddelbart på rusk eller vann i tanken. Har litt dårlig samvittighet ang. tanken selv, skjønner du....... Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 1.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2003 Opplevde noe lignende for en del år siden med ny båt. Det viste seg at det var grums i tanken og når jeg gikk i dårlig vær så ble dette grumset som vanligvis lå i bunn av tanken ristet opp og la seg foran røret som motoren sugde dieselen fra. Når motoren stoppet så falt grumset til bunns og motoren kunne startes igjen. Dette grumset bestod av malingsflad av en viss størrelse. Hvor det kom fra vet jeg ikke, kanskje noe type maling som selve tanken hadde vært behandlet med på innsiden. Det er også mulig at jeg hadde fått via tanken og pumpen hvor jeg fyllte diesel. Det er en ganske ubehagelig når motoren stopper i dårlig vær så jeg ville gått grundig til verks for å finne årsaken til feilen. MVH Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 1.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2003 hmm. ii følge forrige eier var diesel tanken rengjort rett før jeg tok over den. Jeg rullet nok mer i går på veg hjem en hva jeg gjorde på veg til da den stoppet-- Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Lijanka Svart 1.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2003 Hadde samme problemet med en tidligere båt (Fram 690). Skyldes "grums" i tanken som virvles opp i ruskevær. Måtte stadig skifte filter. Har også en følelse av at enkelte motorer er mer "følsomme" enn andre på dette I min Fram satt det en BMC og denne stoppet for det minste rusk. Problemet ble ekstra stort ved nær tom tank (lønner seg å fylle diesel litt ofte) Har nå en 19 år gammel Scand med Yanmar 3qm30 - denne har aldri stoppet (selv om tankene aldri har vært renset og filterbyttene få ) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2003 hmm. ii følge forrige eier var diesel tanken rengjort rett før jeg tok over den.Når jeg fylte tanken i vinter en gang opplevde jeg bortimot en liter med grums i filteret umiddelbart etterpå. Har aldri hatt et snev av grums tidligere eller senere. Tok kontakt med bunkringsstasjonen etterpå for å advare han om at han muligens hadde solgt vann til dieselpris. Han blånekta for at der var en eneste liten mulighet for at jeg kunne ha fått guggen derfra........... Jeg tror nå som jeg vil om akkurat det da Pjolter: Det høres unektelig ut som om du har hatt tett dieselfilter, men det har du vel allerede funnet ut........ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Solo Svart 1.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2003 :crazy:Mye sjøgang kan gjøre at du 'slurper' diesel dersom du har lite på tanken,i dårlig vær gjelder det å ha så mye på tanken at du ikke suger luft når båten hiver på seg som værst da kan jo det skje som du beskriver. Mine erfaringer med tilsvarende problemer: Hadde en snekke i 1983-86 ...Scand Classic... den hadde to tanker og når jeg ble 'tatt igjen' av dårlig vær så skrudde jeg over til den som hadde mest diesel igjen. Ved levering ny den gangen kjørte jeg en hel dag før det plutselig var bråstopp på motoren .Den startet men døde ut med en gang jeg dro på.Etter mye feilsøking viste det seg at uttaket fra vannutskilleren var skrudd skeivt på og falsk luft ble dratt inn(yanmar 33hk)Fikset dette og motoren gikk som en klokke til jeg solgte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 1.Juli.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2003 Takk alle sammen Svein: jeg regnet med det, men man blir jo liksom litt usikker og da er det godt å få bekreftet mistanken sin eller avkreftet det, så takk igjen Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.