Akvarium Startet 15.Desember.2025 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2025 septikpumper suger bare luft. Septiktanken tømmes helt fint ved bruk av båtens egen manuelle pumpe, men med sugepumpene eksternt kommer det kun en liten skvett før det bare suges luft. Har ettermontert dekkstuss. Har fortsatt den orginale tynne lufteslangen. Har elektrisk do pumpe. Når jeg bruker deksstussen så suges luft inn via do. Lurer derfor på om dette ret og slett kortslutter og går rett til utløpet. Mener at innløpet fra do er neddykket, og er ganske nært utløpet. Har satt på en Y på utløpet som fordeler enten til manuelle pumpe eller til dekksstus. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2025 Du får se hvor dekkstømmeslangen er koblet til septiktankanlegget. Vi ser du har oppført 'Scand' som båt ,men mer info, skisser og bilder trengs for å hjelpe. Sugeren har ingen problem med å suge vannlåsen i doen tom om den er slik koblet. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2025 Akvarium skrev On 15.12.2025 at 9.02: septikpumper suger bare luft. Septiktanken tømmes helt fint ved bruk av båtens egen manuelle pumpe, men med sugepumpene eksternt kommer det kun en liten skvett før det bare suges luft. Har ettermontert dekkstuss. Har fortsatt den orginale tynne lufteslangen. Har elektrisk do pumpe. Når jeg bruker deksstussen så suges luft inn via do. Lurer derfor på om dette ret og slett kortslutter og går rett til utløpet. Mener at innløpet fra do er neddykket, og er ganske nært utløpet. Har satt på en Y på utløpet som fordeler enten til manuelle pumpe eller til dekksstus. Innløpet fra WC og inn i tanken, er vel ofte høyt oppe, dumper det ned. Men utløpet som skal tømme tanken må stå helt ned mot bunn av tanken. Om den bare suger luft, virker det som den står for høyt, eller suger falsk luft for høyt oppe . Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 16.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2025 Min Nidelv 24 hadde messing sugerør til bunnen. Nidelvbåter etter ~1983 har syrefaste rør. Hos meg var dessuten lufterøret bare 1/4" og helt tett. Jeg bestilte ny syrefast rørpakke og passet på at ny lufting ble 1". Sugerøret i messing gikk ikke ned i tanken i det hele tatt, men var kappet av helt i toppen. Kan du ha tilsvarende problem? Sitér dette innlegget Link to post
Akvarium Svart 17.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Tenker jeg må ta en kikk inn i tanken, dvs skru av luke og sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Husk at du må stenge vippebryteren/låsen på toalettet også, da, så den ikke trekker falskluft derfra :-) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Akvarium skrev for 8 timer siden: Tenker jeg må ta en kikk inn i tanken, dvs skru av luke og sjekke Er sugeren koplet til et separat uttak på tanken, med T- stykke mellom do og tank, eller T-stykke på tømmeslangen mellom tank og skuteside? Sitér dette innlegget Link to post
Akvarium Svart 21.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Har elektrisk dopumpe, og den suger luft derifra. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Er septiktanken tom? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Akvarium skrev On 15.12.2025 at 9.02: septikpumper suger bare luft. Septiktanken tømmes helt fint ved bruk av båtens egen manuelle pumpe, men med sugepumpene eksternt kommer det kun en liten skvett før det bare suges luft. Har ettermontert dekkstuss. Har fortsatt den orginale tynne lufteslangen. Har elektrisk do pumpe. Når jeg bruker deksstussen så suges luft inn via do. Lurer derfor på om dette ret og slett kortslutter og går rett til utløpet. Mener at innløpet fra do er neddykket, og er ganske nært utløpet. Har satt på en Y på utløpet som fordeler enten til manuelle pumpe eller til dekksstus. For meg så høres det ut som om ‘kortslutningsteorien’ kan ha noe for seg. Den manuelle pumpen tømmer rolig og fønker fint, og får nok luft via tynn lufteslange, mens det kraftige suget via dekksstuss tømmer dassen fordi lufteslange ikke gir nok? Kan du på et eller annet vis lage deg større åpning til tank og prøve igjen å suge via dekksstuss med god lufting? Feks midlertidig fjerne lufteslange? Virker det da trenger du bedre dimensjon på luftingen (evt så er lufteslange/sil i skroggjenmomføring delvis tett, det er ikke uvanlig..) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2025 Akvarium skrev for 23 timer siden: derifra Utdyp… Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.