PaulS Startet 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2025 Hei, i gjestehavna ved Strømstad er det båser. Tips til andre gjestehavner sør for Strømstad hvor det også er båser, og ikke kun av typen hvor man fester i akterbøye eller ligger longside? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Hunnebostrand, Dyrön syd, Källö Knippla . . . . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Marstrand, men «doble» båser, dvs to båter i samme bås om det er plass. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Ja, doble båser også i Hunnebo og Dyrön. I Björkö er det båser for Dockspot. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 På Koster er det båser både på Vettnet, i Kostersundet (ganske brede/doble) og på Ekenäs (har ikke lagt til der selv, men kjørt forbi). Også båser i Hasselösund og Kungshamn (noen få plasser), samt Lysekil, Hyppeln (få og doble) og Lilla Bommen i Göteborg. Av de stedene jeg har vært på. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Popeye70 Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Pequod skrev 1 time siden: …og på Ekenäs (har ikke lagt til der selv, men kjørt forbi). På Ekenäs er det enkeltbåser. Bredeste jeg har sett var vel ca 4.50 meter bred. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
willmasta Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 I den trange småbåthavna i Grebbestad bak sjömacken som også er gjestehavn på sommeren er det enkle eller doble båser. Husker ikke helt. Men trangt som fy mellom radene. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 17.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Takk for info, da har jeg litt å velge mellom:) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Andre gjestehavner med båser: - Hunnebostrand (en del av plassene) - Hasselösunds Gjästhamn, sør for Sotekanalen. Kommer dere helt ned til Lysekil så er det enkeltplasser på Havsbadets Gästhamn. Det er havnen på innsiden, og må ikke forveksles med Norra Hamnen. Ellers så kan du jo ta en titt på https://www.gasthamnsguiden.se/sv/ Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars Hansen Svart 17.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2025 Popeye70 skrev for 5 timer siden: På Ekenäs er det enkeltbåser. Bredeste jeg har sett var vel ca 4.50 meter bred. For oss med seilbåter, så er det ganske grunt der. Tror det er moringene vi har dunket borti noen ganger. Blir også fort urolig på disse bryggene, mye nøkking i taua. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 18.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2025 Lars Hansen skrev 58 minutter siden: For oss med seilbåter, så er det ganske grunt der. Tror det er moringene vi har dunket borti noen ganger. Blir også fort urolig på disse bryggene, mye nøkking i taua. Ja, bare de ytterste båsene på hver brygge er OK for seilbåter. Innerste 2/3 av brygga ville jeg ikke tatt sjansen på om jeg stakk mer enn 2 meter. Unntaket er kanskje den ytterste (nordligste) bølgebryter-brygga? Tror det er litt dypere der, men er ikke sikker. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lazyjack Svart 19.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2025 Jeg har lyst å spørre om hvorfor du bare vil ligge i havner med utliggere? Jeg synes det er synd om du velger å bare gå til havner som har utliggere om det er fordi du er utrygg på andre fortøynings måter Selv om stadig flere har dette så er det fortsatt mange som har bøyer og moringatau og du vil gå glipp av flere perler om du ikke vil gå til disse. Dersom det er fordi du eller noen av mannskapet har utfordringer med å bevege seg så er det selvsagt helt forståelig at du foretrekker steder med utliggere Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2025 Vi, på 73 0g 82 år synes det er greit med båser, men vi ligger også der det er kailangs (så sant vi slipper båter på utsiden), der det er bøyer eller der det er utlagte liner. Men har du forsøkt å legge til med utlagt line når det blåser på tvers av båten? Da er du kailangs eller blåst inn i båten ved siden av lenge før du har fått tak i linen og strammet den opp akter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 19.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2025 willmasta skrev On 17.12.2025 at 21.33: I den trange småbåthavna i Grebbestad bak sjömacken som også er gjestehavn på sommeren er det enkle eller doble båser. Husker ikke helt. Men trangt som fy mellom radene. Kan du markere på bildet hvor disse plassene er? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 19.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2025 PaulS skrev On 17.12.2025 at 15.34: Tips til andre gjestehavner sør for Strømstad hvor det også er båser, For i svare enkelt, så er det ingen svenske havner som jeg kan erindre som ikke har noen båser. Det er jo bare å sjekke en havnegauid eller hjemmesiden til havnen. Her er mange nyttige linker https://www.frihavne.com/?page_id=152 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Førstefender Svart 19.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2025 Roger jo skrev 11 minutter siden: For i svare enkelt, så er det ingen svenske havner som jeg kan erindre som ikke har noen båser. Det er jo bare å sjekke en havnegauid eller hjemmesiden til havnen. Her er mange nyttige linker https://www.frihavne.com/?page_id=152 Tja, Käringön og Langedrag feks, Fiskhamnen på Malmön har heller ikke.. og mange fler ;) men håper ikke TS unngår alle perlene bare pga dette hvis han ikke har en god grunn. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 19.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2025 Førstefender skrev 1 time siden: Tja, Käringön og Langedrag feks, Fiskhamnen på Malmön har heller ikke.. og mange fler ;) men håper ikke TS unngår alle perlene bare pga dette hvis han ikke har en god grunn. Jeg tenker at jeg at jeg ønsker å unngå stress ved fortøyning alene:) Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 20.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2025 Lars H. skrev On 19.12.2025 at 22.18: Kan du markere på bildet hvor disse plassene er? Hei Lars! For å presisere er det i sommerferietid de leier ut medlemmers plass om de er på tur. Har da spurt på sjømacken om hvor jeg skulle legge meg. Forbehold om at det er noen år siden sist jeg leide plass der nå, men har ligget der flere ganger på denne siden av 2010. Legger ved bilde, men sjekk med sjømacken først som nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 Hönö-Klova har ikke. Donsö har ikke. Men nå er vi kanskje for langt syd? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2025 willmasta skrev for 17 timer siden: Hei Lars! For å presisere er det i sommerferietid de leier ut medlemmers plass om de er på tur. Har da spurt på sjømacken om hvor jeg skulle legge meg. Forbehold om at det er noen år siden sist jeg leide plass der nå, men har ligget der flere ganger på denne siden av 2010. Legger ved bilde, men sjekk med sjømacken først som nevnt. Takk for info. Men slike plasser holder jeg meg unna. Vi ligger gjerne mange dager på hver plass, enten fordi vi bare koser oss, og også om været tilsier det. Da kan det bli litt krise om eieren av plassen kommer hjem pga. feks. sykdom i familien hjemme og vi må kaste loss i kulingen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PaulS Svart 23.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2025 Lazyjack skrev On 19.12.2025 at 21.33: Jeg har lyst å spørre om hvorfor du bare vil ligge i havner med utliggere? Jeg synes det er synd om du velger å bare gå til havner som har utliggere om det er fordi du er utrygg på andre fortøynings måter Selv om stadig flere har dette så er det fortsatt mange som har bøyer og moringatau og du vil gå glipp av flere perler om du ikke vil gå til disse. Dersom det er fordi du eller noen av mannskapet har utfordringer med å bevege seg så er det selvsagt helt forståelig at du foretrekker steder med utliggere Tar gjerne i mot tips om hva som er en smart å fortøye på denne måten:) er stort sett alene i båten Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 25.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2025 Fant noen eldre tråder som ga god info om fortøyning til brygge og til bøye akter:) Bl.a. denne: Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2025 Jeg er selv alene om bord mesteparten av tiden, spesielt på lengre turer. I tillegg er jeg amputert på høyrefoten og mangler de fleste tærne på venstre, slik at balansen min ikke er den beste. Jeg foretrekker derfor å fortøye langsides der jeg har mulighet, med bås med gangbar uttrigger som det beste alternativet. Jeg kan også legge til i båser uten gangbare utriggere, slik at jeg må gå i land via baugen/baugstige, men det er noe mer kronglete. Jeg har alene aldri prøvd meg på å fortøye med slike faste rep eller med bøye/stake akter. Unntaket er én gang med forrige båt, med snekka, men det var før jeg ble amputert og i en båt som var mindre og lettere å komme seg fra akter til baug. I den båten jeg har nå har jeg kun fortøyd til stake én gang, men da hadde jeg mannskap om bord. På bloggen min har jeg en oversikt over de gjestehavnene jeg har besøkt, både i Norge og Sverige, og der skriver jeg også ned noe praktisk info som for eksempel nettopp hva slags fortøyningsvarianter det er på stedet. Ta gjerne en kikk! https://pequod.nesodd1.no/ Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2025 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2025 Jeg må få lov å fylle inn @Pequod, med to intakte bein og 17 tonn båt med mast, det går til helvete 100 % av forsøkene. Siste gang var Anholt for et par år siden. Et par dusin velvillige tyskere på brygga som ikke skjønte norsk/svensk/dansk/engelsk. Og skipper om bord som skjønner alt dette, men ikke tysk. Das went zu'm toyfel, shceise. Hulda klappet langsetter og havnejolla måtte til unsetning. Det er slik service man har i Danmark. Så i Danmark, la det gå til helvete og havna rydder opp gratis. Fordel med jernbåt, som er malt og ikke er lakkert med Cadillac-finish. Og at nabobåtene er ekvipert med mannskap og fendere. Når det gjelder disse forbannede pålene. Der er det ofte for trangt til at man kan gå inn alene med fendrene ute. For i mange haver er '4 meter' senter-senter på pålene. Så lysåpningen er 3,8 meter, teoretisk. I praksis 3 meter plass med fendere ute. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 27.Desember.2025 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2025 Pequod skrev for 17 timer siden: Jeg er selv alene om bord mesteparten av tiden, spesielt på lengre turer. I tillegg er jeg amputert på høyrefoten og mangler de fleste tærne på venstre, slik at balansen min ikke er den beste. Jeg foretrekker derfor å fortøye langsides der jeg har mulighet, med bås med gangbar uttrigger som det beste alternativet. Jeg kan også legge til i båser uten gangbare utriggere, slik at jeg må gå i land via baugen/baugstige, men det er noe mer kronglete. Jeg har alene aldri prøvd meg på å fortøye med slike faste rep eller med bøye/stake akter. Unntaket er én gang med forrige båt, med snekka, men det var før jeg ble amputert og i en båt som var mindre og lettere å komme seg fra akter til baug. I den båten jeg har nå har jeg kun fortøyd til stake én gang, men da hadde jeg mannskap om bord. På bloggen min har jeg en oversikt over de gjestehavnene jeg har besøkt, både i Norge og Sverige, og der skriver jeg også ned noe praktisk info som for eksempel nettopp hva slags fortøyningsvarianter det er på stedet. Ta gjerne en kikk! https://pequod.nesodd1.no/ Takk for det - skal sjekke ut bloggen din! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.