Jazzle Startet 22.Desember Link til dette innlegget Startet 22.Desember Hei, vi har en Yanmar 30 HK i en 37-fots seilbåt. For å redusere mengden varme og "motor-lukt" som sprer seg i båten ETTER at motoren er slått av tenker jeg installere en liten avtrekksvifte. Målet er altså å få et lite undertrykk i motorrommet når motoren IKKE er i bruk. Bør selve vifta plasseres a) i motorromet der lufta skal suges fra b) ca midt i den ca ca 4 m lange 4-tomms slangen c) der lufta kommer ut? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 22.Desember Link til dette innlegget Svart 22.Desember Det er ganske snaut å plassere vifta på skottet i motorrommet. De fleste vifter trives best som mottrykksvifter. Altså at de dytter lufta ut. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzle Svart 22.Desember Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember Takk for raskt og positivt svar! Beklager, men jeg må visst ha det inn med t-skje :-) Kan du forklare hva du mener med "snaut"? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 24.Desember Link til dette innlegget Svart 24.Desember Grønnskollingen skrev On 22.12.2025 at 9.28: Det er ganske snaut å plassere vifta på skottet i motorrommet. De fleste vifter trives best som mottrykksvifter. Altså at de dytter lufta ut. Hvis det er for å bli kvitt lukt, bør vel vifta suge ut, slik som trådstarter foreslår selv? 4tomms slange er jo ganske stort, tror ikke det har så stor betyding om vifta er midt på eller ikke. Men tenker selv jeg ville montert den nær der det skulle suges i fra, altså motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 24.Desember Link til dette innlegget Svart 24.Desember Min er montert på skottet på siden av motoren. Og noen meter med slange opp og ut. mener den er 4tommer. Har tilsvarende tilførsel inn fra den andre siden, men uten vifte. Viften er type sneglehus, usikker på merke, fant ikke rett type i katalogen til Vetus. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Ask Svart 24.Desember Link til dette innlegget Svart 24.Desember Kor mykje skal vifta brukast? Kva med straumforbruket? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Desember Link til dette innlegget Svart 24.Desember Ville montert den i motorrommet. En pc vifte til noen få kroner funker bra til dette. Hvis du setter inn størst mulig vifte og reduserer hastigheten litt blir det minst støy. Når motor går blir slangen plutselig et luftinntak. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 24.Desember Link til dette innlegget Svart 24.Desember Prøv også å få til ett ´vann-lås´ ! det er lett att vann finner vegen ned gjennom en sånn avlufting……. dersom man får en sjø over dekk…. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
hansa82 Svart Torsdag 00:19 Link til dette innlegget Svart Torsdag 00:19 Selv har jeg tenkt på å ha en vifte som blåser luft inn i motorrom ved gange. Da med en slange mot dynamo, så den får best mulig kjøling. Nå ga du meg en god idé om å snu retning på denne vifta etter motor er stoppet. Og at den går i 10min f.eks for å få ut varme og lukt. Kan vel fikses lett med ett par vekselrelé og ett tidsrelé. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Torsdag 02:32 Link til dette innlegget Svart Torsdag 02:32 hansa82 skrev for 2 timer siden: Selv har jeg tenkt på å ha en vifte som blåser luft inn i motorrom ved gange. Da med en slange mot dynamo, så den får best mulig kjøling. Nå ga du meg en god idé om å snu retning på denne vifta etter motor er stoppet. Og at den går i 10min f.eks for å få ut varme og lukt. Kan vel fikses lett med ett par vekselrelé og ett tidsrelé. Vifter har som regel elendig effektivitet i ‘revers’. Tror ikke jeg hadde brydd meg med den biten med mindre varme og lukt fra motorrom er et problem. Sjekk også hvilken retning dynamoens egen vifte suger gjennom dynamoen. Jeg ble i alle fall lurt på det på første forsøk 😄 Mulig alle suger inn i bakkant for å prioritere likeretterbroen? Mest luft med minst mulig støy = ‘sneglehus’-vifte om du har plass til det, helst 4 toms. In-line viftene har så lite tverrsnitt da motoren blokkerer mye av tverrsnittet. For å dempe støyen i min båt byttet jeg til en Seaflo med samme 4’’ koplinger som original Rule men der selve viftehuset er større (hadde ikke plass til sneglehus). og koplet denne til en 10A DC-DC som gir 12V ut konstant. Dette gav merkbart lavere støy og slutt på variasjon i lyd med ladespenning. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Fredag 16:04 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:04 Førstefender skrev On 24.12.2025 at 2.02: Hvis det er for å bli kvitt lukt, bør vel vifta suge ut, slik som trådstarter foreslår selv? Du misforstår nok. Når vifta står ved kilden dytter den lufta ut. Om vifta står ved utløpet suger den lufta ut. Resultatet er det samme, men som sagt er mange vifter bedre på å dytte enn å suge Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.