småbåtentusiasten Startet Torsdag 11:19 Link til dette innlegget Startet Torsdag 11:19 Ønsker å forhindre råte av fuktighet i vindusrammen. Dugg/vanndråper renner ned i rammen. Etter at dampen og vinduet er tørt, er det lurt å legge en silikonstripe, ev. Capt'n Tolleys krypende silikon for å hindre at vannet trenger inn i rammen? Vannet kan nok ikke da slipper så lett ut ved avdampning oppover. Ytre kitting og malingsdekning fra kitt til vindu er nok ikke helt tett, slik at jeg tror det kan oppstå en liten, men kald luftstrømningpå innsiden. (Har avfukter og det hjelper på, men øynene liker ikke for tørr luft.) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart Torsdag 21:14 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:14 Tror jeg ville fjernet gammelt kitt, tatt ut glasset og fjernet kittet på innsiden. For så å lagt nytt kitt innvendig og utvendig. Vær nøye med å presse glasset jevnt og godt ned i kittet. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Moderator Svart Lørdag 17:35 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:35 Flyttet fra hobby til Båtforumet siden det kan være aktuelt båter også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 19:56 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:56 Tja, ikke akkurat båt, men dog. Jeg har byttet i våres omlag 70 ruter. Glassmester'n som leverte glassene kom med følgende prosedyre for utsatte vinduer: Ut med de gamle glassene Fjern gammelt kitt Mal de tomme rammene, også der de nye glassene skal ligge Legg en streng med fugemasse og legg glasset oppi og trykk på plass Bruk samme fugemasse på utsiden La det herde og mal over fugingen utvedig for å blokkere UV, dette er 950 moh Er Biltema Multibond OK? Helt greit. Silikon bruker jeg aldri. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Søndag 16:59 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:59 Bruk kutt, både inne og ute. Da holder det tett i mange tiår. Jeg har renovert mange gamle vinduer, og bruker kun kitt. Men det er viktig å mette kittfalsen først, enten med linolje eller kvistlakk. Fordelen med kvistlakk er at den tørke svært raskt. Jeg bruker kun Danalim sitt Linoljekitt, det er det absolutt beste å jobbe med. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gunga Din Svart Søndag 17:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:08 index skrev 6 minutter siden: …-.-.Men det er viktig å mette kittfalsen først, enten med linolje eller kvistlakk. Fordelen med kvistlakk er at den tørke svært raskt. Jeg bruker kun Danalim sitt Linoljekitt, det er det absolutt beste å jobbe med. jeg bruker rå linolje, samme som man bruker til trebåter….. mye linolje, det impregnerer treet og holder fukten borte sen har jeg bra erfaring med Julaś linolje-kitt https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/maling-og-fugemasse-og-sparkel/kitt/linoljekitt-024628/ og så vanlig linolje-maling, går å stryke rett på kittet, trenger ikke å vente. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
index Svart Søndag 17:15 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:15 Gunga Din skrev 3 minutter siden: jeg bruker rå linolje, samme som man bruker til trebåter….. Samme her, jeg kjøper kaldpresset rå linolje i 5 liters dunker. Jula sitt kitt har jeg ikke prøvd, men av de mange jeg har vært borti er det Danalim som er min favoritt. Bruker ofte Jotun kitt på patron som bunnfylling, da den er lett å påføre. Men alltid Danalim på utsiden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart Søndag 22:42 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:42 Takker for tipset gutta, når jeg skal bytte vinduer i Hulda skal jeg sterkt vurdere linoljekitt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Jeg kan legge til at når man bruker 'vanlig vinduskitt', er vinduskitt med linolje mye enklere å fjerne enn kitt uten linolje. Jeg brukte varmepistol og sparkelspade. Kitt fra 1980 kom lett ut. Glassmester'n jobbet på en annen fjellhytte med å renovere vinduer. Der var det ikke brukt linoljekitt, og han hadde et svare strev. Tror han til slutt brukte overfres for å fjerne kittet. På utsatte områder bruker han et eller annet produkt fra Sika. Stort sett har han gått vekk fra tradisjonelt kitt. Så kan man vel hevde at 'vanlig kitt' holder veldig lenge. Våre vinduer fra 1980 har vel hatt defekt kitt i 30 år på sol- og vindsiden av byggene. Og her er det vel UV-strålingen som er den store synderen. Malingvalget falt på Tyrilin sine produkter. Da er det ikke behov for noen form for grunning. Understreker at dette ikke gjelder båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.