Jump to content

Minikompressor for å tømme vannsystemet før vinteropplag?

Lars H.

Recommended Posts

Nå har vel alle fått orden på vann i kraner, rør og tanker for vinteren, med det kommer jo en ny runde til høsten.

Jeg kom tilfeldigvis over denne minikompressoren hos Hyttetorget. Kan dette være en smart "dings" å ha?

minikompressor.jpg.e12a0a6ae6776e7f1d20738c27568395.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har aldri hatt problemer med å få tømt vannpumpen, slanger og kraner for vann, men å få ut den siste resten av vann i varmtvannstanken er "problemet". Da hadde det vært greit med en slik minikompressor.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ingar skrev 51 minutter siden:

Er det nødvendig? Om man åpner alle kraner og tømmer vanntank og bereder får man ikke frostskader. 

Det kan kanskje variere fra båt til båt. Vi drikker vann fra tankene ombord, og derfor tømmes systemet 100%. Tankene rengjøres med microfiber og børste etter beste evne før de lufttørkes. Tanker og bereder suges tomme med en vannsuger som kun brukes til ferskvanns systemet. 

Jeg bruker en 12v kompressor som kobles til sigarettenner. En veldig enkel måte å tømme systemet før vinteren, inkl VV-bereder som tømmes gjennom kranen ved pentry. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Syns det er greit å tømma vanntanken før vinteren, så det ikkje blir "gammalt" vatn til våren. Tømming foregår etter oppskrift frå Are Wiig: Kjølevannsinntaket til motor blir fråkobla bunninntaket. Slangen blir så skøytt, og stukke nedi vanntanken via mannlokket. Så starte opp og la motoren "drikke" tanken tom. Då har jo motorens sjøvannskrets også blitt gjennomspylt med ferskvatn.

Ferskvannstanken bekymrer meg ikke. Om det skulle ligge igjen 1 liter vann i bunn av den, er det helt uproblematisk om det vannet skulle fryse. Det har jo 130 liter plass til å utvide seg. 

Jeg har båten på sjøen hele året, og det er vel sjeldent det har vært såpass lav temperatur at jeg har vært redd for at vann skal fryse. Tømmer vanntanken så god jeg kan, og et par år har jeg også blåst luft gjennom systemet. Det de ikke skriver noe om på denne kompressoren er hvor mange liter luft den kan levere per minutt. 10 bar er greit nok, men det sier ingen ting om kapasitet. Det trenger ikke vær så mye trykk, og da er kanskje pumpen til gummibåt vel så bra som denne lille kompressoren. Etter fjorårets sesong ble det giftfri glykol fra Felleskjøpet på vanntanken. Blandet ut med noe vann tåler den 15 minusgrader før den fryser, og når våren kommer pumper jeg det hele tilbake i tank slik at den kan gjenbrukes neste vinter. 

Da satser jeg på det. Jeg har også diverse overganger for luftkoblingen. Frem til nå har jeg kun brukt den til sykkelhjul og akkumulatortanken for trykkvannet i båten.

luftpumpe_overganger.jpg.a41e307c3b125c9bd017732929d5573d.jpg

Vi bruker båten mye på vinterstid, så å kunne være sikker på at rørene er best mulig sikret for frost mellom turene er viiktig. Har opplevd at selv med rørene tømt og alle kranene i åpen posisjon har vi endt med lekkasje pga det har blitt liggende litt igjen. 
Bruker nå en oppladbar pumpe fra Maritim til å blåse alle rørene kjapt og enkelt.
Og da vi sommerstid kjører rundt med båten nedlesset i oppblåsbare badeleker har denne vert verdt sin vekt i gull for oss :tommel_opp:

Oppladbar Luftpumpe RIB og SUP 6000mAh Lithium 0-16psi Maritim Båtutstyr

Men min bil er fra 2011, he he.

Jeg har riktignok en kompressor stående i garasjen, men den orker jeg ikke å ta med til båten for å få ut de siste literne vann fra varmtvannstanken. Det blir litt vel voldsomt. :ja:

kompressor.jpg.c34324c6472cabf1fb775b53bcf39674.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...