Lars H. Startet 1.Januar Link til dette innlegget Startet 1.Januar Nå har vel alle fått orden på vann i kraner, rør og tanker for vinteren, med det kommer jo en ny runde til høsten. Jeg kom tilfeldigvis over denne minikompressoren hos Hyttetorget. Kan dette være en smart "dings" å ha? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Er det nødvendig? Om man åpner alle kraner og tømmer vanntank og bereder får man ikke frostskader. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Jeg greier meg ved å blåse selv . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 1.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar Jeg har aldri hatt problemer med å få tømt vannpumpen, slanger og kraner for vann, men å få ut den siste resten av vann i varmtvannstanken er "problemet". Da hadde det vært greit med en slik minikompressor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Det går fint med madrasspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
atamund Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Jeg bruker denne fra biltema. https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/luftmadrasser/elektrisk-oppladbar-luftpumpe-2000038430 Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Ingar skrev 51 minutter siden: Er det nødvendig? Om man åpner alle kraner og tømmer vanntank og bereder får man ikke frostskader. Det kan kanskje variere fra båt til båt. Vi drikker vann fra tankene ombord, og derfor tømmes systemet 100%. Tankene rengjøres med microfiber og børste etter beste evne før de lufttørkes. Tanker og bereder suges tomme med en vannsuger som kun brukes til ferskvanns systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Hulda skrev 1 time siden: Det går fint med madrasspumpe. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brigg Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Jeg bruker en 12v kompressor som kobles til sigarettenner. En veldig enkel måte å tømme systemet før vinteren, inkl VV-bereder som tømmes gjennom kranen ved pentry. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Havarita Svart 1.Januar Link til dette innlegget Svart 1.Januar Det er ikke store trykket som skal til. Som erstatning for å blåse rett i krana, kan man bruke pumper til luftmadrass eller rett og slett en ballong (som til barnebursdag). Sitér dette innlegget Link to post
Mixer'n Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar Syns det er greit å tømma vanntanken før vinteren, så det ikkje blir "gammalt" vatn til våren. Tømming foregår etter oppskrift frå Are Wiig: Kjølevannsinntaket til motor blir fråkobla bunninntaket. Slangen blir så skøytt, og stukke nedi vanntanken via mannlokket. Så starte opp og la motoren "drikke" tanken tom. Då har jo motorens sjøvannskrets også blitt gjennomspylt med ferskvatn. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar Ferskvannstanken bekymrer meg ikke. Om det skulle ligge igjen 1 liter vann i bunn av den, er det helt uproblematisk om det vannet skulle fryse. Det har jo 130 liter plass til å utvide seg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nevermind Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar Jeg har båten på sjøen hele året, og det er vel sjeldent det har vært såpass lav temperatur at jeg har vært redd for at vann skal fryse. Tømmer vanntanken så god jeg kan, og et par år har jeg også blåst luft gjennom systemet. Det de ikke skriver noe om på denne kompressoren er hvor mange liter luft den kan levere per minutt. 10 bar er greit nok, men det sier ingen ting om kapasitet. Det trenger ikke vær så mye trykk, og da er kanskje pumpen til gummibåt vel så bra som denne lille kompressoren. Etter fjorårets sesong ble det giftfri glykol fra Felleskjøpet på vanntanken. Blandet ut med noe vann tåler den 15 minusgrader før den fryser, og når våren kommer pumper jeg det hele tilbake i tank slik at den kan gjenbrukes neste vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar Kanskje denne BT pumpen jeg har liggende kan brukes? Den er for 12V og 100W, max 18bar og max 7 l/min? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar @Lars H. Den kompressoren vil funke helt utmerket til å blåse gjennom slangene med. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 2.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar Da satser jeg på det. Jeg har også diverse overganger for luftkoblingen. Frem til nå har jeg kun brukt den til sykkelhjul og akkumulatortanken for trykkvannet i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar Jeg bruker en våtstøvsuger fra Biltema; https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/stovsugere/vatstovsugere/vat--og-torrstovsuger-wd-80012-2000063414 Synes det er enklere å tømme både VV tank, pumper og kraner med denne. føler meg mer trygg på at alt vann er borte. I tilleg er den pefekt til å tømme kjølsvin om det trenger en vask Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar Lars H. skrev 1 time siden: Kanskje denne BT pumpen jeg har liggende kan brukes? Den er for 12V og 100W, max 18bar og max 7 l/min? Jeg bruker tilsvarende på jobb til å tømme bereder med. Den funker 👍 I båten derimot, bruker jeg vannsuger. Suger rørene tomme rett og slett Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar Vi bruker båten mye på vinterstid, så å kunne være sikker på at rørene er best mulig sikret for frost mellom turene er viiktig. Har opplevd at selv med rørene tømt og alle kranene i åpen posisjon har vi endt med lekkasje pga det har blitt liggende litt igjen. Bruker nå en oppladbar pumpe fra Maritim til å blåse alle rørene kjapt og enkelt. Og da vi sommerstid kjører rundt med båten nedlesset i oppblåsbare badeleker har denne vert verdt sin vekt i gull for oss Oppladbar Luftpumpe RIB og SUP 6000mAh Lithium 0-16psi Maritim Båtutstyr Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar De fleste nyere biler har jo 12 V kompressor for bruk ved punktering og med en enkel overgang fungerer jo den fint til å tømme vannsystemet ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar Men min bil er fra 2011, he he. Jeg har riktignok en kompressor stående i garasjen, men den orker jeg ikke å ta med til båten for å få ut de siste literne vann fra varmtvannstanken. Det blir litt vel voldsomt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chiefengineer Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar En vannsuger er jo potensielt tryggere enn en kompressor der man ikke helt har kontroll på om/evt. hvor mye olje den kaster med seg ut i lufta. Gjør nå en test på f.eks. en glassplate først iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.