bjoris Startet Lørdag 18:39 Link til dette innlegget Startet Lørdag 18:39 Tråd nr 2 da på hva jeg tenker å forbedre i vår nye båt. Håper det er greit å ha en tråd pr tema? Problemstilling: Til tross for uttak både på akterdekk, wc/bad og forpigg kommer nesten all varme kommer ut i salongen, her blir det også ofte for varmt til og med laveste trinn. Når en ser på hvordan de har løst det er det lett å forstå hvofor det blir slik. Nesten som jeg nekter å tro at alle 32er har dette oppsettet. Denne båten er bygd etter konkursen så kanskje det "tok det de hadde" av rør og koblinger? Vel, vel. Jeg har oppgradert en gang før på seilbåten vi hadde så vet at dette går ann å få vesentlig bedre, uten større varmer. Jeg har tegnet ned hvordan det er i dag og hva jeg tenker å endre. Det er kanskje ikke så lett å forstå kråketegningene mine, men problemet i dag er at NB har valgt 60 mm til uttakene i forpigg, bad og akterdekk. Jeg prøvde å skifte dyse i salongen (den som ikke kan stenges) til en du kunne lukkes, men det var lett å høre at vameren fikk altfor mye motstand da og det var egentlig bare tull å prøve da det sier seg selv at det blir voldsom motstand når disse 3 uttakene er koblet til 2 stk 60 mm slanger og begge er 3-4 meter lange. På badet er den ene delt i 2 slik at det kommer til forpiggen, men det hjelper jo lite. Oppgradering: Min plan er som følger. Ideelt sett skulle jeg hatt større diameter på slangene til Wc og forpigg, men det krever nye hull i skott og derfor sitter det litt langt inne og jeg tror heller ikke det egentlig er nødvendig, jeg vil iallefall prøve uten. Det jeg planlegger er i hovedtrekk: 1. Generelt, isolere alle slanger der jeg kommer til. Det hadde veldig stor effekt i seilbåten iallefall, men der var det vesentlig lengre slanger enn her så kanskje ikke effekten er like stor i denne. 2. Forpigg/bad, her legger jeg 90 mm rør frem til skottet og sette en 90/60 skjøt i forkant av skottet for å unngå nye hull. Dermed reduserer jeg lengden på 60 mm røret fremover med 1-1,5 meter. Jeg lager også en rettere vei, i dagens løsning har de på toppen av altfor tynne slanger klart å få 2 90 graders bend på 60 mm røret før det kommer gjennom skottet og inn på badet der neste y-gren er satt på. Det er jo derfor nesten godt gjort at det kommer lunk frem til forpigg, men det er svak luftstrøm og 26 grader målte jeg nå på romjulstemperaturen. Forpiggen på 32en er ganske stor så det er en del volum som skal varmes opp der fremme. Spent på om dette er nok, bedre vil det iallefall bli 3. Akterdekket. Her erstatter jeg 60 mm slangen hele veien med 90 mm, og setter på ett spjeld med vender, etter Y-grenet som fordeler varme fremover til forpigg og bad. Målet var å ikke borre nye hull, men det jeg selv syns er litt smart er at det allerede går ett 90 mm avtrekksrør fra dusjen til motorrommet og dermed gjennom skottet. Dette går rett forbi varmeren så det er perfekt. Ideen min er at jeg derfor, etter viften, kobler meg på dette røret og fører en ny 90 mm slange videre inn i motorrommet og videre til ett nytt uttak til akterdekket. Her må jeg borre nytt hull, men det er ikke så vanskelig. Planen er å ta bort uttaket som er der og borre hull til 90 mm, "alltid åpent", siden jeg nå setter på ett spjeld som kan stenge det "alltid åpent" uttaket i salongen. Når vi dusjer og bruker viften vil dampen komme på akterdekket i stedenfor lasterommet, men tenker at dette ikke betyr noe og siden jeg kobler meg på etter avtrekksviften skal dette i mitt hode gå helt brillefint. Jeg får da ett 60 mm hull til motorrommet jeg kan plugge også, det er jo ikke feil ifht støy. Ja, tar gjerne mot tips, har sett litt på alle delene jeg trenger og har vel kommet frem til at marineshop.no er klart rimeligst, rundt 3500 såvidt jeg kan se, men jeg må se mer over før jeg bestiller... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart Lørdag 21:31 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:31 I vår Viksund 340 med varmeanlegg fra Eber er det en Y med regulerbart spjeld med en kurs til salong og anterdekk og en kurs til bad og lugarer nede i båten. Spjeldet reguleres via en vaier med en vriknapp ved førerplass. Dermed kan man kjøre all varme opp til kabin, eller all varme ned i båten til bad og lugarer. Eller alt der i mellom etter hva som er ønskelig. Jeg tror den enkleste og beste løsningen vil være at du monterer et slikt regulerbart spjeld. Dette er Ø 90 mm og bør kunne passe på eksisterende varmluftslanger. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart Lørdag 21:56 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:56 Her er spjeldet, det behøves antagelig vaier og vriknapp i tillegg. https://www.maritim.no/eberspacher-y-ror-90mm-med-spjeld Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart Lørdag 22:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:55 Det kom sikkert ikke godt frem, men det er planen her også. Men du skriver at du kan styre alt frem til lugarer / bad. Du har da lukking på alle utløp, slik at du fysisk stenger i salong eller har du to spjeld? Mitt problem med å bare sende alt frem til bad, lugar er at det er 60mm slange og dermed blir det for mye motstand. Ideelt sett skulle jeg hatt større slanger, men fristet ikke å borre så mye i ny båten. Håpe er at med isolering og bytte av slangen frem til skotte (1,5 meter) fra 60 til 90 vil gjøre at dette blir godt nok. Er det fortsatt ett problem er jo neste steg å borre opp større hull slik at jeg får 75 evt 90 mm slanger frem også. Her er det Mikuni så det er 80 mm rør, så det gjør det jo litt klurete, men en må bare bruke overganger til 90. Jeg har som nevnt 90 som avtrekk fra dusj til lasterom ved motor, her tenker jeg å koble meg på det røret og lage nytt 90 mm rør til akterdekket Så er det kanskje litt rart å ha forgreningen frem til bad/lugar, før spjeldet, men tanken var at veldig ofte når vi sitter ute og vil ha mye varme der så sitter vi der til vi skal legge oss. Med spjeldet før forgreningen og med ikke lukkbar dyse i salong vil det da enten ikke komme noe frem heller, evt om en har litt åpning så kommer det til salongen også. Hvis jeg vil ha absolutt alt bak kan jeg stenge dysene på bad/lugar Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart Lørdag 23:01 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:01 Nei, ikke lukking på alle utløp. Minst ett utløp på hver krets må alltid stå åpen/være umulig å lukke for å unngå at varmeren kjører mot en krets der ingen utløp er åpne. Utløp i salong og i fremre lugar er umulig å lukke, de andre utløpene kan lukkes helt eller delvis etter ønske. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart Lørdag 23:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:06 Ok, men da har varmeren mer enn ett utløp? Eber D5 eller noe da? Her er det bare en Mikuni MY30 som ikke er mer enn 3,5 kw, men den varmer faktisk ganske bra så tror jeg skal få det godt nok med disse justeringene og ikke minst isolering av slanger Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart Lørdag 23:08 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:08 Varmeren har ett utløp, men det deles i to kretser i den tidligere nevnte regulerbare Y-en. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart Lørdag 23:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:11 Ja, da forstår jeg. Du har altså salong og akterdekk på en krets slik at du ikke kan få all varme ut på akterdekket? Jeg kunne gjort det på samme måte, men jeg ønsker mulighet for å få all varme til akterdekket. Nå er det jo mye mer volum inne i Viksunden og omvendt ute så med svært akterdekk trengs all varme ute om det skal bli godt og varmt der. Samtidig tenkte jeg at det var litt digg å kunne ha varme på bad og i forpigg samtidig da vi som nevnt ofte går rett til sengs fra akterdekket når vi sitter ute med varme der. Da kan jeg regulere på dysene fremme hvor mye varme jeg vil ha på bad/forpigg akterdekk. Stenger jeg dem helt får jeg alt ute, men det er fortsatt nok åpning til at ikke varmeren får problem... Hvis det er noen logisk brist her så tar jeg i mot tips:) Har tenkt på at jeg skulle få orden på det så nå satte jeg meg ned å tegnet opp og tenkte dette ble smart uten å ha sjekket i båten. Det skal jeg gjøre i morgen. Jeg var spesielt fornøyd med å koble meg på avtrekket fra badet så jeg slipper å borre nytt 90 mm hull til motorrommet... Men jeg mister jo litt selvsagt av at det ikke er tett fra badet, men håper det ikke blir noe problem. Det ble jo litt Reodor akkurat det der, kan jo selvsagt borre 60 mm hullet opp til 90 og ikke koble sammen disse rørene. Det er lett å endre på om det viser seg å ikke fungere bra Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart igår klokken 09:40 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:40 Nei, jeg kan ikke få all varme ut på akterdekket i og med at utløpet i salongen alltid står åpent. Men dette er mulig å bytte om på om ønskelig slik at utløp på akterdekk alltid er åpent mens utløp i salongen kan stenges. Men dette er ikke en løsning jeg ville valgt. I den kalde årstiden er 4 KW varme litt knapt i Viksunden, og da er det greit å kunne prioritere varme inne i båten ved å stenge utløpet på akterdekket. Når vi sitter på akterdekket er som regel skyvedøren åpen slik at det kommer varme fra salongen bakover i tillegg til varme fra utløpet på akterdekket. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bjoris Svart igår klokken 13:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:49 Nei, alltid åpent ute vil ikke fungere da. Det er to ting som gjør at det ikke er mulig/naturlig å ha samme opplegg i Viksunden som i 32en. For det første er det mye mindre volum fremme i 32en enn i Viksunden så behovet for all varme frem er egentlig ikke der. Det neste er jo at akterdekket er mye større og derfor kanskje oftere blir det vi samles og dermed ønsker max varme der. Siste punktet er problemet ved at de har valgt å borre inn 60 mm rør fremover til bad og wc. Dermed er det ikke mulig å ha en kurs frem da det blir for mye motstand, som nevnt prøvde jeg og en hørte at varmeren fikk det veldig tungt. Som en støvsuger som har tett slange... Det burde vært minimum 75, men jeg kvir meg litt med å borre nytt hull selv om jeg burde gjort det, da vet jeg at det hadde blitt bra. Men innser at jeg bør tenke litt mer her, kanskje jeg skulle tatt jobben med 75/80 mm helt frem til begge punktene. Tror sjansen for suksess er større da. Men tror jeg må skru ut defrosteren og litt dill for å komme til, men vi har jo vinteren til slike prosjekt:) Får tenke litt, men vil uansett ha spjelde ute/inn heller enn salong/akterdekk og frem. Men nyttig å diskutere, tror nok jeg bør få 75/80 frem når jeg først gjør jobben... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.