Jump to content

Konvertere diesel til elektrisk fremdrift i båt

Tranen2

Recommended Posts

sap_2000 skrev 1 time siden:

Flott båt som var langt forut for sin tid.

Var vel et valg om man skulle ha hybrid eller ren dieseldrift.

Vurderte Greenline 33 som ny i ca 2010 men følte det var litt tidlig for hybrid, samt var skeptisk til VW marine.

Husker ikke helt summene, men dieselversjonen var ganske prisgunstig. Spesielt sett med dagens øyne..

Har ikke sett noe særlig til de her på berget etter de første 3-4 årgangene. G33 ble produsert frem til 2023 med totalt 550 bygde eksemplarer.

I dag burde det være meraktuelt med en slik båt i hybridversjon, men blir vel for dyrt som alt annet for tiden...

Evt bygge om en brukt dieselversjon med sliten motor til hybrid DIY metoden med battericeller fra kondemnert elbil...

El-motor, 80-100 kwh batteri, 20-30 kw generator der dieselmotoren stod og taket fullt av moderne paneler hadde gjort seg.

Profilbildet ditt, @Fantino gjorde at jeg søkte frem testen MBM gjorde av G33  i 2010.  

https://flexyachts.nl/wp-content/uploads/2021/05/Test-Greenline-33-Motorboats-1-web.pdf 

brukt test av 2011 mod fra MBY i 2023 her https://www.mby.com/used-boats/greenline-33-used-boat-report-hybrid-boat-129081

Ja det bildet har jeg knabbet 😄 Mener lanseringspris med minste diesel (VW 75 hk) var 990’ her i Norge. Tror hybridmodellen var pluss 300/400’. Synes også det er et veldig bra konsept men delte samme skepsis og den slo vel til mhp VW i alle fall. Har også litt angst for å ha Lipo-batterier om bord. I dag ville vel LiFePO4 vært det rette valget. De gjorde vel en tabbe og det var å bare ha 2 faste køyer i starten. Tror mange syntes det ble for snaut i 33’. Så kom finanskrisen og jeg trodde de var ferdige men de dukket opp igjen. Min er 2013 modell med VP D3-220, ikke hybrid. Og med 2 køyer ekstra i stedet for et gigantisk klesskap som var avgjørende for meg som skulle ha med 2 smågutter den gangen jeg kjøpte. Nyprisen for de siste i 2023 var vel ikke like forlokkende dessverre. Synd at JJ/Seaway har gått litt bort fra de fine linjene på de opprinnelige 33/40 foterene (etter min smak) og at minste alternativ nå er 39’.

Smyg1 skrev 6 minutter siden:

men mener du at diesel/bensin er å foretrekke fremfor el når det gjelder bil? 

Til en viss grad. Nå er jo en dieselmotor blitt såpass komplisert og med like mye elektronikk som en el.bil så de må skrotes lenge før de egentlig er "oppbrukt". En moderne el.bil er jo super på mange måter men jeg kjører en 35 år gammel dieselbil totalt blottet for elektronikk og er veldig fornøyd med det. Med mitt kjøremønster er det økonomisk selvmord å kjøpe el.bil (selv om jeg kan lade gratis med solstrøm 3/4 av året).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...