Jump to content

Lekk tankgivermontering.

Steihy

Recommended Posts

Jeg får ikke tett rundt giveren på toppen av dieseltanken etter å ha byttet den. Etter en litt frisk tur over Sletta stinker motorrommet diesel - igjen. Fylte et par Pampers, så noen dl. Helt uholdbart.

Stål tank, ingen flens eller gjenger i tanken. Montert på en boltsirkel/adapter med hakk i som tres ned i tanken som flens. Brukte den gamle boltsirkelen på ny giver. Hullet er 60 mm, noe jeg mistenker er en gammel standard. Jeg vurderer å lime en plate av høvelig materiale, med 38 mm hull og skruehull til Wema giver. Stor nok til rikelig limflate rundt hullet, stiv nok og tykk nok til godt skruehold til giveren oppå plata.

Trenger råd på materiale og lim/tetningsmasse. Eller forslag til helt andre løsninger. Jeg kommer ikke til å bruke en sånn gummisak med wemagjenger i.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Får prøve å huske å avslutte tråder.

I min tank var det ingenting å skru i. Jeg tror fremdeles at jeg ikke fikk det tett pga 60 mm hull er for stort for den boltringen som var tredd nedi, og flensen på giveren. Det ble for smal ring med pakning.

Jeg valgte bort å gjøre flere forsøk med mer tetningsmiddel. Vurderte plate med gjennomgående bolter a la Hulda, noe som kanskje kunne gått gjennom hullet, men tanken er nesten helt full. Båtnaboen hadde en 5 mm aluminiumplate liggende, så det ble tatt ut 42 mm hull til giver og gjenget for maskinskruer. Disse ble kappet jevnt med undersiden av platen etter at flensen til giveren var skrudd på. Platen ble støpt med ca 2 mm epoksy med 304 filler. Ikke pent, men godt. Det er ikke elektrisk kontakt mellom platen og tanken.

Ikke testet i sjø, men det er virker som en sikker løsning. En bonus er at jeg ble kvitt den gamle giveren med ledd og boltring. Monterte Wemakopi med flottør på stang. For første gang har jeg riktig avlesing, og det er veldig enkelt å skru ut stanga for visuell sjekk i tanken. Boltringen var så plundrete at det var et eget prosjekt.

Takk for råd.

PXL_20260117_082614987.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 5 minutter siden:

Får prøve å huske å avslutte tråder.

I min tank var det ingenting å skru i. Jeg tror fremdeles at jeg ikke fikk det tett pga 60 mm hull er for stort for den boltringen som var tredd nedi, og flensen på giveren. Det ble for smal ring med pakning.

Jeg valgte bort å gjøre flere forsøk med mer tetningsmiddel. Vurderte plate med gjennomgående bolter a la Hulda, noe som kanskje kunne gått gjennom hullet, men tanken er nesten helt full. Båtnaboen hadde en 5 mm aluminiumplate liggende, så det ble tatt ut 42 mm hull til giver og gjenget for maskinskruer. Disse ble kappet jevnt med undersiden av platen etter at flensen til giveren var skrudd på. Platen ble støpt med ca 2 mm epoksy med 304 filler. Ikke pent, men godt. Det er ikke elektrisk kontakt mellom platen og tanken.

Ikke testet i sjø, men det er virker som en sikker løsning. En bonus er at jeg ble kvitt den gamle giveren med ledd og boltring. Monterte Wemakopi med flottør på stang. For første gang har jeg riktig avlesing, og det er veldig enkelt å skru ut stanga for visuell sjekk i tanken. Boltringen var så plundrete at det var et eget prosjekt.

Takk for råd.

PXL_20260117_082614987.jpg

Disse Wemagiverne er bra greier, byttet en gang en slik på en vanntank i min forrige båt. Enkelt å servicere, presis og god peiling.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...