Steihy Startet Torsdag 11:56 Link til dette innlegget Startet Torsdag 11:56 Jeg får ikke tett rundt giveren på toppen av dieseltanken etter å ha byttet den. Etter en litt frisk tur over Sletta stinker motorrommet diesel - igjen. Fylte et par Pampers, så noen dl. Helt uholdbart. Stål tank, ingen flens eller gjenger i tanken. Montert på en boltsirkel/adapter med hakk i som tres ned i tanken som flens. Brukte den gamle boltsirkelen på ny giver. Hullet er 60 mm, noe jeg mistenker er en gammel standard. Jeg vurderer å lime en plate av høvelig materiale, med 38 mm hull og skruehull til Wema giver. Stor nok til rikelig limflate rundt hullet, stiv nok og tykk nok til godt skruehold til giveren oppå plata. Trenger råd på materiale og lim/tetningsmasse. Eller forslag til helt andre løsninger. Jeg kommer ikke til å bruke en sånn gummisak med wemagjenger i. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart Torsdag 12:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:51 Da må du lese Byggingen av Hulda. Der gjorde jeg i desember (?) det samme som du plundrer med nå. Jeg bruker gummiplate fra Biltema og pakningsguffe fra sammen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Torsdag 13:36 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:36 På forrige båt riktignok bensin, har jeg bytta både tankgiver og mannlokk på en aluminiumstank. Bytta satidig gummipakning. ingen problemer med svetting eller lukt i etterkant Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grufolf Svart Torsdag 13:56 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:56 Loctite 5923, form a gasket, eller tilsvarende. Jeg har brukt det, både på parafinovner (har jobbet med service på ovner), bunnpannen på en gressklipper og rettinger i båten. Alt har blitt tett som det skal. Nå er det helt sikkert like bra med gummipakning også. Men siden du spør etter tettemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 14:14 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:14 Nede på bunnen av denne siden. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Lørdag 09:02 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:02 Får prøve å huske å avslutte tråder. I min tank var det ingenting å skru i. Jeg tror fremdeles at jeg ikke fikk det tett pga 60 mm hull er for stort for den boltringen som var tredd nedi, og flensen på giveren. Det ble for smal ring med pakning. Jeg valgte bort å gjøre flere forsøk med mer tetningsmiddel. Vurderte plate med gjennomgående bolter a la Hulda, noe som kanskje kunne gått gjennom hullet, men tanken er nesten helt full. Båtnaboen hadde en 5 mm aluminiumplate liggende, så det ble tatt ut 42 mm hull til giver og gjenget for maskinskruer. Disse ble kappet jevnt med undersiden av platen etter at flensen til giveren var skrudd på. Platen ble støpt med ca 2 mm epoksy med 304 filler. Ikke pent, men godt. Det er ikke elektrisk kontakt mellom platen og tanken. Ikke testet i sjø, men det er virker som en sikker løsning. En bonus er at jeg ble kvitt den gamle giveren med ledd og boltring. Monterte Wemakopi med flottør på stang. For første gang har jeg riktig avlesing, og det er veldig enkelt å skru ut stanga for visuell sjekk i tanken. Boltringen var så plundrete at det var et eget prosjekt. Takk for råd. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Chiefengineer Svart Lørdag 09:09 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:09 Steihy skrev 5 minutter siden: Får prøve å huske å avslutte tråder. I min tank var det ingenting å skru i. Jeg tror fremdeles at jeg ikke fikk det tett pga 60 mm hull er for stort for den boltringen som var tredd nedi, og flensen på giveren. Det ble for smal ring med pakning. Jeg valgte bort å gjøre flere forsøk med mer tetningsmiddel. Vurderte plate med gjennomgående bolter a la Hulda, noe som kanskje kunne gått gjennom hullet, men tanken er nesten helt full. Båtnaboen hadde en 5 mm aluminiumplate liggende, så det ble tatt ut 42 mm hull til giver og gjenget for maskinskruer. Disse ble kappet jevnt med undersiden av platen etter at flensen til giveren var skrudd på. Platen ble støpt med ca 2 mm epoksy med 304 filler. Ikke pent, men godt. Det er ikke elektrisk kontakt mellom platen og tanken. Ikke testet i sjø, men det er virker som en sikker løsning. En bonus er at jeg ble kvitt den gamle giveren med ledd og boltring. Monterte Wemakopi med flottør på stang. For første gang har jeg riktig avlesing, og det er veldig enkelt å skru ut stanga for visuell sjekk i tanken. Boltringen var så plundrete at det var et eget prosjekt. Takk for råd. Disse Wemagiverne er bra greier, byttet en gang en slik på en vanntank i min forrige båt. Enkelt å servicere, presis og god peiling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 11:43 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:43 Hulda har ikke skruer med muttere. Skruene er gjenget rett i gods. Det er ikke rare greiene for at det skal holde mekanisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.