M/S Bastard Startet 30.Januar.2006 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2006 Var en tur nedi Fia for og sjekke litt. Laderen var det ikke noe lys i, trodde den var gåen men da jeg tok av klemmene på batteriet så lyste det i den igjen Klarer ikke batteriet og ta i mot strøm tro? Er det kaputt? Laderen har stått tilkoblet kontunuerlig. Det var riktignok kaldt en periode, kan det ha knekt batteriet? Har en frostvakt tilkoblet i båten så det burde ikke være minus inne i båten. Testet laderen på ett annet batteri som står i Fia der funket laderen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2006 Kan det tenkes at du har hatt dårlig kontakt til laderen og at batteriet derfor er flatt, evnt. at landstrømmen har vært ute en periode? Mange elektroniske ladere krever at batteriet har spenning for å fungere, er det helt flatt må man lade med en "dum" lader først. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2006 Kan det tenkes at du har hatt dårlig kontakt til laderen og at batteriet derfor er flatt, evnt. at landstrømmen har vært ute en periode? Mange elektroniske ladere krever at batteriet har spenning for å fungere, er det helt flatt må man lade med en "dum" lader først. Ja, det kan være mulig at strømmen har vært borte. Men ikke så lenge at jeg har tømt batteriet. Jeg kan prøve med en "dum" lader, hvor lenge bør/kan den stå på? Jeg har ikke helt sansen for de laderene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2006 En halvtime bør holde. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2006 En halvtime bør holde. Ok, da prøver jeg det så får vi se om det blir liv i batteriet igjen Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2006 Gammelt tips: Mål syrevekta på alle cellene. Er den god (1,28) er alt ok. Hvis den er ujevn (lav på en (noen) celle®, må du kanskje bytte batteri. Er batteriet flatt og du har hatt kuldeperiode, sjekk om noen av sidene buler.... I så fall, bytt batteri. (Bare noe jeg kom på i farten.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
M/S Bastard Svart 30.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2006 Gammelt tips: Mål syrevekta på alle cellene. Er den god (1,28) er alt ok. Hvis den er ujevn (lav på en (noen) celle®, må du kanskje bytte batteri. Er batteriet flatt og du har hatt kuldeperiode, sjekk om noen av sidene buler.... I så fall, bytt batteri. (Bare noe jeg kom på i farten.) Skal sjekke syrevekta også, bare jeg finner måleren i alt rotet Batteriet er ellers ok Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 Skal lade opp ett batteri igjen, den laderen som er nevnt (elektroniske) er nok kaputt! Så jeg må bruke en "dum" lader, kan den stå på over natta uten at det skjer noe spesielt? Batteriet var flatt, og det kommer en boble nå og da. Korkene er skrudd av Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2006 Pleier aldri å være noe problem. Hvis batteriet er helt flatt så trenger det nok minst ett døgns lading uansett. Kanskje til og med mer, hvis det er stort.En slik liten, dum 4A lader gir som regel rundt halvparten i snitt i effektiv lading. Så da blir det noen timer av det.. At det kommer en og annen boble under lading er helt normalt. Heftig koking derimot er ikke like greit... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Poseidon Svart 31.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2006 ..... den laderen som er nevnt (elektroniske) er nok kaputt! Så jeg må bruke en "dum" lader, kan den stå på over natta uten at det skjer noe spesielt? Batteriet var flatt, og det kommer en boble nå og da. Korkene er skrudd av. Den "intelligente" laderen trenger ikke å være kaputt, den har bare ikke intelligens nok til å oppfatte at batteriet er tomt Du bør iallefall forsøke med den "dumme" laderen, la den stå på en halvtime - eller 2-3-4 timer, det er ikke så nøye. Poenget er at den må stå på så lenge at du får batteriet opp på et nivå som den "intelligente" laderen begriper..... Men for all del; når sånt skjer, så er det ofte batteriet som har fått seg en knekk. Forsøk derfor å sjekke syrevekten når den dumme laderen har holdt på en stund. Jeg ville ikke bli det minste forundret om en av cellene ikke "tar lading" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Svart 31.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2006 Takker for svar, nå har den dumme laderen stått på i natt og det koker ikke. Skal sjekke syrevekta etterpå, også skal jeg ned i Fia og hente den nye intelligente laderen. Skal også sjekke den andre intligente laderen min. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 31.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2006 Glimrende lesing for meg som vil lære meg strøm og batteri. Snart blir jeg også intelligent. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
M/S Bastard Svart 31.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2006 Den eldste intligente laderen ser ut til og fungere, håper det! Sjekket syrevekta og alle cellene ligger på samme nivå. Hadde vært kjekt om dette batteriet virket for da kan jeg få testet Sailor´n skikkelig Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 31.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2006 Den eldste intligente laderen ser ut til og fungere, håper det! Sjekket syrevekta og alle cellene ligger på samme nivå. Hadde vært kjekt om dette batteriet virket for da kan jeg få testet Sailor´n skikkelig Det finnes en intellegente lader som også kan lade tomme batterier. Se teksten under for denne instilling av laderen. CTEK MULTI XS 7000 Mode 13,6 V / Supply I det här läget lämnar laddaren en konstant spänning på 13,6 V. Det här är det bästa underhållsläget för batterier där maximal kapacitet är viktig, t.ex. för städmaskiner och golfbilar. MULTI XS 7000 kan också i denna inställning användas som spänningsaggregat utan att ett batteri är anslutet. Ingen motspänning krävs för att starta laddaren i det här läget. Observera att i det här läget är inte laddaren gnistfri, polvändningsskyddet fungerar men indikeras inte. Nemo Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 31.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2006 Jepp, en slik lader er nå tilkoblet! Den eldste må pensjoneres, og havner dermed på fyllinga Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.