Jump to content

Laderen kutter når jeg setter klemmer på batteri

M/S Bastard

Recommended Posts

Var en tur nedi Fia for og sjekke litt.

Laderen var det ikke noe lys i, trodde den var gåen men da jeg tok av klemmene på batteriet så lyste det i den igjen :confused:

Klarer ikke batteriet og ta i mot strøm tro? Er det kaputt?

Laderen har stått tilkoblet kontunuerlig.

Det var riktignok kaldt en periode, kan det ha knekt batteriet?

Har en frostvakt tilkoblet i båten så det burde ikke være minus inne i båten.

Testet laderen på ett annet batteri som står i Fia der funket laderen

Kan det tenkes at du har hatt dårlig kontakt til laderen og at batteriet derfor er flatt, evnt. at landstrømmen har vært ute en periode?

Mange elektroniske ladere krever at batteriet har spenning for å fungere, er det helt flatt må man lade med en "dum" lader først.

Kan det tenkes at du har hatt dårlig kontakt til laderen og at batteriet derfor er flatt, evnt. at landstrømmen har vært ute en periode?

Mange elektroniske ladere krever at batteriet har spenning for å fungere, er det helt flatt må man lade med en "dum" lader først.

Ja, det kan være mulig at strømmen har vært borte. Men ikke så lenge at jeg har tømt batteriet.

Jeg kan prøve med en "dum" lader, hvor lenge bør/kan den stå på? Jeg har ikke helt sansen for de laderene.

Gammelt tips: Mål syrevekta på alle cellene. Er den god (1,28) er alt ok. Hvis den er ujevn (lav på en (noen) celle®, må du kanskje bytte batteri.

Er batteriet flatt og du har hatt kuldeperiode, sjekk om noen av sidene buler.... I så fall, bytt batteri.

(Bare noe jeg kom på i farten.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Gammelt tips: Mål syrevekta på alle cellene. Er den god (1,28) er alt ok. Hvis den er ujevn (lav på en (noen) celle®, må du kanskje bytte batteri.

Er batteriet flatt og du har hatt kuldeperiode, sjekk om noen av sidene buler.... I så fall, bytt batteri.

(Bare noe jeg kom på i farten.)

Skal sjekke syrevekta også, bare jeg finner måleren i alt rotet :blush:

Batteriet er ellers ok

• 2 måneder senere...

Skal lade opp ett batteri igjen, den laderen som er nevnt (elektroniske) er nok kaputt!

Så jeg må bruke en "dum" lader, kan den stå på over natta uten at det skjer noe spesielt?

Batteriet var flatt, og det kommer en boble nå og da. Korkene er skrudd av

Pleier aldri å være noe problem. Hvis batteriet er helt flatt så trenger det nok minst ett døgns lading uansett. Kanskje til og med mer, hvis det er stort.En slik liten, dum 4A lader gir som regel rundt halvparten i snitt i effektiv lading. Så da blir det noen timer av det..

At det kommer en og annen boble under lading er helt normalt. Heftig koking derimot er ikke like greit...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

..... den laderen som er nevnt (elektroniske) er nok kaputt!

Så jeg må bruke en "dum" lader, kan den stå på over natta uten at det skjer noe spesielt?

Batteriet var flatt, og det kommer en boble nå og da. Korkene er skrudd av.

Den "intelligente" laderen trenger ikke å være kaputt, den har bare ikke intelligens nok til å oppfatte at batteriet er tomt :wink:

Du bør iallefall forsøke med den "dumme" laderen, la den stå på en halvtime - eller 2-3-4 timer, det er ikke så nøye. Poenget er at den må stå på så lenge at du får batteriet opp på et nivå som den "intelligente" laderen begriper.....

Men for all del; når sånt skjer, så er det ofte batteriet som har fått seg en knekk. Forsøk derfor å sjekke syrevekten når den dumme laderen har holdt på en stund. Jeg ville ikke bli det minste forundret om en av cellene ikke "tar lading" :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takker for svar, nå har den dumme laderen stått på i natt og det koker ikke.

Skal sjekke syrevekta etterpå, også skal jeg ned i Fia og hente den nye intelligente laderen.

Skal også sjekke den andre intligente laderen min.

Den eldste intligente laderen ser ut til og fungere, håper det!

Sjekket syrevekta og alle cellene ligger på samme nivå.

Hadde vært kjekt om dette batteriet virket for da kan jeg få testet Sailor´n skikkelig :smiley:

Det finnes en intellegente lader som også kan lade tomme batterier. Se teksten under for denne instilling av laderen.

CTEK MULTI XS 7000

Mode 13,6 V / Supply

I det här läget lämnar laddaren en konstant spänning på 13,6 V. Det

här är det bästa underhållsläget för batterier där maximal kapacitet

är viktig, t.ex. för städmaskiner och golfbilar. MULTI XS 7000 kan

också i denna inställning användas som spänningsaggregat utan att

ett batteri är anslutet. Ingen motspänning krävs för att starta laddaren

i det här läget. Observera att i det här läget är inte laddaren gnistfri,

polvändningsskyddet fungerar men indikeras inte.

:seeya:

Nemo

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...