Sørlandskaren Startet 16 timer siden Link til dette innlegget Startet 16 timer siden Hei! Jeg har en Sollux 24 med Mercedes motor (litt usikker på akkurat hvilken type), og har problemer med at denne koker over. min jeg fyller vann på, så etter en kjøretur, så er det helt tomt og masse damp. Kan ikke se lekkasje noe plass. jeg har prøvd å se etter impeller, men kan ikke finne denne, og tanken som fyller seg med sjøvann ser ut til å stå riktig (er en spak som kan gå til venstre og rett opp, denne står rett opp). Noen som har noe tips om hva jeg kan sjekke? Termostat fungerer! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Bilde front motor: Remmen som går ut til høyre på bildet, der tenker jeg du finner sjøvannspumpen. Tank som fyller seg med sjøvann, skjønner ikke hva du mener. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Kjenn på slangene der sjøvann går inn og ut av bowmannkjøler. Vannet ut skal være under 50grader. Er det over er det for liten sirkulasjon. Er det kaldt inn og lunket ut er sjøvannsystem ok. Da må du sjekke øverste slangen. Disse blir gjerne 80-90grader ut og endel lavere inn på motor. Det kan være vanskelig å vurdere flow på HT siden. Det kan også være gåen toppaknig som kjører eksos inn i kjølesystemet. Sjekk om det lukter eksos fra vanpåfyllingen. Er du i tvil sjekk med en CO2 måler. De er veldig følsomme Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Hvis kjølevannet forsvinner og det ikke er lekkasje å se, git ikke det to muligheter: 1. Toppakning 2. Varmeveksler ? Er det noen unormal hvit røyk i eksosen? Spørs om ikke dette vil kreve en mekaniker?! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Disse har ofte tannhjulspumpe til sjøvannet, ikke impellerpumpe. En jeg kjenner hadde en slik, og om den fikk suge luft så måtte han frem med greasepumpa og pumpe inn litt for at den skulle begynne å suge vann igjen. Skikkelig upraktisk i store bølger. Tipper det skyldtes slitt aksling på pumpa. Mne uansett, et enkelt punkt å sjekke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Sier du det! Jeg hadde en med vanlig gummiimpeller. Nå tror jeg ikke dette er så enkelt for TS, han trenger å få om bord en person med teknisk innsikt. Dette trenger for så vidt ikke mekaniker med fagbrev. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Hulda skrev 16 minutter siden: Sier du det! Jeg hadde en med vanlig gummiimpeller. Nå tror jeg ikke dette er så enkelt for TS, han trenger å få om bord en person med teknisk innsikt. Dette trenger for så vidt ikke mekaniker med fagbrev. Ja, det finnes nok begge sorter. Den Delta tannhjulspumpa han hadde syntes jeg ikke var noen optimal løsning. Jeg stemmer for din løsning med en person med teknisk innsikt. En god motorvask hadde heller ikke vært av veien, for litt bedre arbeidsforhold. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandskaren Svart 2 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Arne2 skrev for 2 timer siden: Hvis kjølevannet forsvinner og det ikke er lekkasje å se, git ikke det to muligheter: 1. Toppakning 2. Varmeveksler ? Er det noen unormal hvit røyk i eksosen? Spørs om ikke dette vil kreve en mekaniker?! Kan ikke se at det er noe ekstra hvit røyk utenom når motoren er kald selvsagt. Har vært inne på tanken om varmeveksler selv, men synes det er utrolig vanskelig å finne varmevekslere til salgs rundt😅 Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandskaren Svart 2 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2 timer siden index skrev for 2 timer siden: Disse har ofte tannhjulspumpe til sjøvannet, ikke impellerpumpe. En jeg kjenner hadde en slik, og om den fikk suge luft så måtte han frem med greasepumpa og pumpe inn litt for at den skulle begynne å suge vann igjen. Skikkelig upraktisk i store bølger. Tipper det skyldtes slitt aksling på pumpa. Mne uansett, et enkelt punkt å sjekke. Hvor burde den evt. ligge? Så kan jeg få sjekket! Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandskaren Svart 2 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2 timer siden ulyden skrev for 13 timer siden: Kjenn på slangene der sjøvann går inn og ut av bowmannkjøler. Vannet ut skal være under 50grader. Er det over er det for liten sirkulasjon. Er det kaldt inn og lunket ut er sjøvannsystem ok. Da må du sjekke øverste slangen. Disse blir gjerne 80-90grader ut og endel lavere inn på motor. Det kan være vanskelig å vurdere flow på HT siden. Det kan også være gåen toppaknig som kjører eksos inn i kjølesystemet. Sjekk om det lukter eksos fra vanpåfyllingen. Er du i tvil sjekk med en CO2 måler. De er veldig følsomme Er eksoslekkasje med manifolden, så litt vanskelig å sjekke om det er noe ekstra der😅 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 44 minutter siden Link til dette innlegget Svart 44 minutter siden "og tanken som fyller seg med sjøvann ser ut til å stå riktig (er en spak som kan gå til venstre og rett opp, denne står rett opp)." Er det et sjovannsfilter du mener her? Kommer det normal vannmengde ut av eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.