Jump to content

hovedstrømmsbryter/batterilader


emmis

Recommended Posts

:cheers: jeg har montert en mascot 20ah 3step lader som skal lade forbruksbatteriene,selgeren av denne sa at jeg måtte montere en hovedstrømmsbryter på minussiden i tilegg til den som er på plussiden.Minusen er tatt fra en blolt mellom gearet og motorblokka.

hva mener dere kan det vere nødvendig?

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke korrekt. Har samme lader.

 

Du henger den opp på et passende sted og monterer ladeledningene direkte på forbruksbankens poler. Ingen hovedstrømsbrytere i mellom, verken på minus eller pluss.

 

Det er også greit å vite hvorfor du skal gjøre det slik:

Forbruksbanken er den banken som trenger landstrømsladeren. Derfor kobles den direkte på denne. Noen systemer har skilledioder, noen har laderele, noen har flere hovedbrytere osv. Ved å koble laderen direkte unngår du alle slike problemstillinger.

 

Laderen kan ha ladeledningene litkoblet hele tiden, uavhengig av 230V nett-tilkobling. Dette fordi den trekke ytterst få milliampere fra batteribanken. Faktisk mindre enn selvutladingen på en middels batteribank. I tillegg er 12V jord isolert fra nettjord. Du slipper å bekymre deg for mulig tæring.

 

Med en slik tilkobling kan du lade batteribanken når alle hovedbrytere er avslått og du befinner deg et helt annet sted enn i båten. Jeg ville aldri anbefale en tilkobling som gjorde det nødvendig å gå fra båten med en eller flere hovedbrytere på.

 

Ved å ha hovedbryterene på, vil du også kunne lade startbatteriet samtidig hvis du en sjelden gang skulle ha det behovet. Vær da obs på at intelligensen til laderen virker for det batteriet som først blir fullt, i praksis startbatteriet. Den går da over til 4timer  timer-modus og vedlikehold selv om ikke forbruksbanken er full. Heller ikke det er noe problem, da den på ny konsentrerer seg om forbruksbanken igjen når du slår av hovedbryteren.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Vær da obs på at intelligensen til laderen virker for det batteriet som først blir fullt, i praksis startbatteriet. Den går da over til 4timer  timer-modus og vedlikehold selv om ikke forbruksbanken er full. Heller ikke det er noe problem, da den på ny konsentrerer seg om forbruksbanken igjen når du slår av hovedbryteren.

Noe lignende har jeg lest før men skjønner det ikke: når batteriene er koblet i parallel så ser en lader som bare måler samlet strøm og felles spenning ikke forskjellen mellom batteriene. Kan du utdype?
Link to post
Share on other sites

Nnår batteriene er koblet i parallel så ser en lader som bare måler samlet strøm og felles spenning ikke forskjellen mellom batteriene. Kan du utdype?

Nei, den kan vel ikke da oppfatte at det er to, eller flere batterier det er snakk om? Den vil jo måle samme spenningen, pga. at de er i paralell, og så lenge der kun er strømmåling i fra det som kommer ut i fra hele "batteripakken", har vel laderen ingen mulighet for å vite hvor mange batterier der er?
Link to post
Share on other sites

Jeg ville aldri anbefale en tilkobling som gjorde det nødvendig å gå fra båten med en eller flere hovedbrytere på.

 

Lotus

En av fordelene med lader av denne kategori, er at man kan la kjøleskapet stå på hele tiden. Dette gir 2 fordeler; Man slipper å tømme dette hver helg. Det brukes mye energi på å kjøle ned såvell det som puttes i kjøleskapet, og kjøleskapet i seg selv. Dette ungår man ved å la kjøleskapet gå uken igjennom. Forskjellen kan utgjøre muligheten til å ligge på samme sted en laaang helg, ved at kjøleskapet  m/innhold er nedkjølt før avreise. Et siste lite poeng er faktisk at kjøleskapet har bedre av å gå i lange perioder, enn å bli avslått hver uke.

 

Kan ikke se noen problemer i å forlate en båt med hovedstrømsbryteren påslått, i hvertfall ikke om man forutsetter at det elektriske anlegget er ok lagt opp.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Noe lignende har jeg lest før men skjønner det ikke: når batteriene er koblet i parallel så ser en lader som bare måler samlet strøm og felles spenning ikke forskjellen mellom batteriene. Kan du utdype?

Det er nettopp poenget. Laderen klarer ikke å se forskjell. Den innretter seg etter den spenningen den senser. Siden startbatteriet antagelig var ganske fullt i utgangspunktet i kombinasjon med at startbatteriet lettere tar til seg lading pga blyplatenes konstruksjon, går laderen over i vedlikeholdsmodus i det øyeblikket det første batteriet når 14,7V, og det er gjerne startbatteriet. Da har sannsynligvis den andre banken langt igjen før den er fremme. Førstemann i mål får bestemmer servicen (les vedlikeholdsspenning) for alle med andre ord.

 

BEG:

Kan ikke se noen problemer i å forlate en båt med hovedstrømsbryteren påslått, i hvertfall ikke om man forutsetter at det elektriske anlegget er ok lagt opp.  

 

Helt korrekt, men det er greit å ha et valg. Kobler man laderen etter hovedbryter, leverer den strøm til kjøleskapet og alt annet som suger strøm, men da må man alltid ha på hovedbryteren for at batteribanken skal vedlikeholdslades.

 

Kobler man laderen før hovedbryteren, lades batteribanken uansett stilling på hovedbryteren og kjøleskapet får sin strøm hvis det er ønskelig. I de tilfellene må hovedbryteren stå på, men i alle andre tilfeller kan den være avslått.

 

Hva så hvis landstrømmen forsvinner? I det ene tilfellet går kjøleskapet av øyeblikkelig. I det andre tilfellet går kjøleskapet av når batterispenningen blir for lav. Hva som er lurest? Med kjøleskapet fullt av mat og båten i landligge bare få dager før den på ny brukes, vil jeg si alternativet med batteriene som reserve for kjøleskapet. (mitt kjøleskap bruker 0,9A i snitt for å holde allerede kald mat kald) Med mange dager mellom hver gang båten brukes, ville jeg heller hatt varmt kjøleskap enn flat forbruksbank, men i de tilfellene ville jeg ikke latt kjøleskapet stå på uansett, men tatt maten med hjem.

 

Jeg tar forøvrig maten med hjem hver gang, selv om jeg har landstrøm. (ikke fra den ene dagen til den andre selvfølgelig). Maten i kjøleskapet har holdbarhetsdato, mye er åpnet og vi trenger maten hjemme. Når vi drar på tur, har vi avkjølt mat i en kjølebag. Og kalde kjøleelementer i. Vi reiser ned og tar de vanlige tingene om bord, deriblandt maten. I tillegg finnes gjerne nyinnkjøpt ukjølt øl og brus. Det plasseres også i kjøleskapet. Kjøleelementene legges i frysedelen. Vi tøffer så utover, kjøleskapet trekker 4A i en times tid, så er alt kaldt. Men siden jeg har motorbåt og ikke seilbåt, kommer gjerne denne strømmen fra dynamoen.

 

Nå kan Emmis vurdere fordeler og ulemper og koble laderen slik det passer best for ham.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En av fordelene med lader av denne kategori, er at man kan la kjøleskapet stå på hele tiden.

 

 

dette stemmer ikke helt ,jeg har også en av disse laderene.Den er bare ikke intelegent nok til å skille mellom hver gang kjøleskapet starter (dipp i spenning)og da starter en ny 4 timers ladeperiode dette resulterer i en form for overlading og svært varme batterier

Link to post
Share on other sites

en liten missforståelse er ute å går her tror jeg.

det selgeren mente er at det bør monteres en hovedbryter på minussiden mellom batteriene og koblingen til motor for å unngå tæring når  det lades.

:cheers:

Da er selgeren din på bærtur. Laderen har ikke forbindelse mellom nettjord og 12V jord. Hvorfor skal man da ha en bryter mellom 12V jord og motor? En eventuell jordfeil eller potensialforskjell fra landstrømmen stopper i laderens inngang. Da er det liten vits i å isolere laderens utgang fra motorblokka.

 

Har man flere ting innkoblet som f.eks. varmtvannskolben, kan man få tæring. Likevel vil en bryter mellom batteriminus og motor ikke kunne gjøre noe fra eller til med det problemet.

 

Her er de tekniske data:

http://www.mascot.no/pdf/2045.pdf

 

Jeg sa at laderen trekker noen milliampere fra batteriet med nettspenningen borte. Riktig svar skulle være 0,5mA. I praksis null med andre ord.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En av fordelene med lader av denne kategori, er at man kan la kjøleskapet stå på hele tiden.

 

dette stemmer ikke helt ,jeg har også en av disse laderene.Den er bare ikke intelegent nok til å skille mellom hver gang kjøleskapet starter (dipp i spenning)og da starter en ny 4 timers ladeperiode dette resulterer i en form for overlading og svært varme batterier

Hei Will. Jeg har 20A varianten og hos meg går det helt greit selv om laderen er i vedlikeholdsmodus. Kjøleskapet har hos meg ingen mulighet til å påvirke vedlikeholdsspenningen med sine kanskje 10A i startøyeblikket. I forhold til en 300Ah batteribank og en 20A lader er det som ingenting å regne.

 

Uten at jeg har prøvd: En 10A lader og en mindre batteribank burde også kunne klare dette.

Har ingen forklaring på hvorfor det ikke går bra for deg. Noen andre som har en slik lader og en liten batteribank og som også lar kjøleskapet være på?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det er nettopp poenget. Laderen klarer ikke å se forskjell. Den innretter seg etter den spenningen den senser. Siden startbatteriet antagelig var ganske fullt i utgangspunktet i kombinasjon med at startbatteriet lettere tar til seg lading pga blyplatenes konstruksjon, går laderen over i vedlikeholdsmodus i det øyeblikket det første batteriet når 14,7V, og det er gjerne startbatteriet. Da har sannsynligvis den andre banken langt igjen før den er fremme. Førstemann i mål får bestemmer servicen (les vedlikeholdsspenning) for alle med andre ord.

Når 2 batterier er koblet i parallel så er de på samme spenning hele tiden. Da er det ikke slik at et batteri når 14.7V først og det andre senere! De tar sikkert imot forskjellige strømmer, og det endrer seg under ladeforløpet men de er på samme spenning og laderen ser denne felles spenning. Når startbatteriet er ganske full - relativt til forbruksbatteriet - betyr det bare at det tar imot mindre strøm.

 

Hvis ikke så har du et spenningsfall mellom plus-polene og det burde du ikke ha - da er det noe feil! Og selv da - vi antar en mindre spenningsfall fra + til + pga dårlige kontakter - betyrt det ikke noe særlig når batteriene kommer opp i spenning og strømmen minker.

Link to post
Share on other sites

Hei Will. Jeg har 20A varianten og hos meg går det helt greit selv om laderen er i vedlikeholdsmodus.

 

For å være helt korekt er den laderen jeg snakker om en 24v-10 amp av samme type batteriene er av gele typen og 100ah

Disse var en morgen svært varme og laderen stod i 4timers modus

Jeg har også en 20 amp 12v lader av samme type, den er vanligvis i vedlikeholds modus

Link to post
Share on other sites

:cheers: Takker  og bukker for alle svar.Laderen er kobblet på den måten som lotus beskrev

og funker fint.

Skal riste litt i selgeren på båtutstyrsbutikken neste gang jeg er der,har lagt igjend noen tusen hos han(hyggelig kar skaffer det som trengs) hadde tilbud på laderen 1790-.

Link to post
Share on other sites

Når 2 batterier er koblet i parallel så er de på samme spenning hele tiden. Da er det ikke slik at et batteri når 14.7V først og det andre senere! De tar sikkert imot forskjellige strømmer, og det endrer seg under ladeforløpet men de er på samme spenning og laderen ser denne felles spenning. Når startbatteriet er ganske full - relativt til forbruksbatteriet - betyr det bare at det tar imot mindre strøm.

 

Hvis ikke så har du et spenningsfall mellom plus-polene og det burde du ikke ha - da er det noe feil! Og selv da - vi antar en mindre spenningsfall fra + til + pga dårlige kontakter - betyrt det ikke noe særlig når batteriene kommer opp i spenning og strømmen minker.

Jo, det er faktisk slik at et batteri kan nå 14,7V først og det andre senere. 2 batterier koblet i parallell er ikke på samme spenning hele tiden. De er kun på nogenlunde samme spenning hvis de er en del av en felles parallellkoblet bank av like batterier med samme kapasitet, likt belastet og med samme fyllingsgrad.

 

I en forbruksbank, med like batterier, likt tappet og i parallell, vil de nå toppen temmelig nøyaktig likt. Hadde batteriene vært av forskjellig alder og størrelse, hadde det derimot gått galt. Derfor skal de parallellkoblede batteriene i samme bank være så like så mulig.

 

Hva skjer når du lader starbank og forbruksbank samtidig? Jo du får nettopp den situasjonen man ellers prøver å unngå: 2 batterier eller batteribankerbanker med forskjellig alder, kapasitet og utladingsstatus som lades i parallell.

 

Batteriene er ikke som du sier på samme spenning, kun laderen gir dem samme spenning. Siden spenningen er forskjellig, vil ladestrømmen også bli forskjellig. Batteriets spenning er en funksjon av utladingsnivået. Batteriets ladestrøm er en funksjon av batteriets spenning.

 

Batteribanken med den laveste spenningen vil få den største ladestrømmen relativt til batterikapasiteten og lademottageligheten. Det innebærer at batteribanken som er mest utladet forsyner seg mest av den tilgjengelige ladestrøm, men den mest utladede banken vil aldri kunne ta igjen den andre banken, bare ta et godt stykke innpå, avhengig av tid og ladekapasitet på laderen. Jo mindre lader, jo større misforhold, jo større kapasitetsforskjell på bankene, jo større misforhold, og jo større forskjell i utladningsnivå på bankene, jo større misforhold

 

Når man kobler på en lader på en parallellkoblet batteribank, vil hvert batteri i banken ikke ha noe forhold til andre enn seg selv og ladespenningen den blir påtrykt. Fra batterienes synspunkt er de derfor plutselig en rekke uavhengige batterier som ikke anser seg for å være koblet i parallell i det hele tatt. Fjern den påtrykte spenning og batteriet blir øyeblikkelig en del av en felles batteribank og forholder seg til spenningen og den indre motstanden til de andre batteriene i banken - også når de ikke belastes.  

 

Skal man lage ekstra kaos i en forbruksbank av parallellkoblede batterier, er det bare å lade ut et av batteriene mer enn de andre ved å koble til en forbruker kun på dette ene batteriet. Alternativt la være å fjerne et batteri med feil eller dårlig kapasitet fra banken, eller for den saks skyld erstatte et defekt batteri med et nytt. Da går det ikke lange tiden før det nye er like dårlig som alle de andre.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

PS:

Hva hvis dynamoen lader begge banker i parallell og samtidig? Vil det ikke da gå galt?

 

Nei, det vil det ikke.

 

- Dynamoen lader i en meget begrenset periode.

- Dynamoen går ikke over til vedlikeholdslading.

- Dynamoen har kapasitet til å gi alle batterier all den strøm de klarer å spise en større del av tiden.

 

Resultat:

Bedre utnyttelse av dynamoen.

Hurtigere opplading av bankene siden det lades i parallell.

Hurtigere utjevning av fyllingsgrad batteriene i mellom.

Kun marginal fare for overlading fordi:

   Bankene spiser strøm etter behov.

   Ladingen skjer i en begrenset periode av gangen.

   Selv ørlite forbruk mellom hver lading gør at faren for overlading reduseres dramatisk.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er faktisk slik at et batteri kan nå 14,7V først og det andre senere. 2 batterier koblet i parallell er ikke på samme spenning hele tiden. De er kun på nogenlunde samme spenning hvis de er en del av en felles parallellkoblet bank av like batterier med samme kapasitet, likt belastet og med samme fyllingsgrad.

Lotus

Dersom to batterier er koblet i parallell så vil de ha samme spenning!!! Forutseter da at de ikke er koblet sammen med sytråd eller at det befinner seg dioder og annet i parallellkoblingen, men da er de jo egentlig ikke parallellkoblet heller.

Link to post
Share on other sites

Dersom to batterier er koblet i parallell så vil de ha samme spenning!!! Forutseter da at de ikke er koblet sammen med sytråd eller at det befinner seg dioder og annet i parallellkoblingen, men da er de jo egentlig ikke parallellkoblet heller.

Riktig. Det er liksom definisjonen for parallelkobling.  :confused: At man kan ha noe uønsket motstand i overgangen, det er en annen sak og hvis det medfører at det er en spenningsforskjell av noen få tiendedelers volt så burde man gjøre noe med det. Men denne spenningsforskjellen er da også proporsjonal til strømmen som går.

 

At man skal bruke mest mulig like batterier har å gjøre med selvutladning. Det dårlige batteri skal ikke utlade det som er bedre.

Link to post
Share on other sites

Batteriene er ikke som du sier på samme spenning, kun laderen gir dem samme spenning. Siden spenningen er forskjellig, vil ladestrømmen også bli forskjellig. Batteriets spenning er en funksjon av utladingsnivået. Batteriets ladestrøm er en funksjon av batteriets spenning.

Ladestrømmen blir forskjellig fordi den indre motstand er forskjellig, ikke fordi spenningen er forskjellig.
Link to post
Share on other sites

Ladestrømmen blir forskjellig fordi den indre motstand er forskjellig, ikke fordi spenningen er forskjellig.

Nei, det er også feil.

Siden den indre motstanden er konstant, så skulle da ladestrømmen være konstant, men det er den jo ikke.......

 

Lotus

 

PS:

Har du tenkt på hvordan batterier lades?De lades ved å påtrykke en spenning som er større enn batteriets egen spenning. Ladestrømmen som går er derfor en funksjon av ladespenningen og motstanden (I=U/R) Siden ladestrømmen varierer med tiden og den indre motstanden er konstant ligger årsaken i at batteriets spenning også varierer.

Link to post
Share on other sites

ok67 :

 

Dersom to batterier er koblet i parallell så vil de ha samme spenning!!! Forutseter da at de ikke er koblet sammen med sytråd eller at det befinner seg dioder og annet i parallellkoblingen, men da er de jo egentlig ikke parallellkoblet heller.

 

Riktig. Det er liksom definisjonen for parallelkobling.  :confused: At man kan ha noe uønsket motstand i overgangen, det er en annen sak og hvis det medfører at det er en spenningsforskjell av noen få tiendedelers volt så burde man gjøre noe med det. Men denne spenningsforskjellen er da også proporsjonal til strømmen som går.

 

At man skal bruke mest mulig like batterier har å gjøre med selvutladning. Det dårlige batteri skal ikke utlade det som er bedre.

 

Feil igjen.

2 batterier koblet i parallell vil IKKE nødvendigvis ha samme spenning. La meg ta et ekstremt eksempel: Du kobler et 12V batteri i parallell med et 10V batteri. Så måler du 12V over polene. Det betyr dermed ikke at 10V batteriet plutselig har blitt et 12V batteri, men at spenningen du måler på en parallellkoblet batteribank er spenningen til det batteriet som har den høyeste spenningen.

 

2 batterier som over tid har stått parallellkoblet vil ha TILNÆRMET lik spenning, men vi snakker jo om en forbruksbank i forhold til en startbank, ikke interne batterier i en forbruksbank.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Feil igjen.

2 batterier koblet i parallell vil IKKE nødvendigvis ha samme spenning. La meg ta et ekstremt eksempel: Du kobler et 12V batteri i parallell med et 10V batteri. Så måler du 12V over polene. Det betyr dermed ikke at 10V batteriet plutselig har blitt et 12V batteri, men at spenningen du måler på en parallellkoblet batteribank er spenningen til det batteriet som har den høyeste spenningen.

 

2 batterier som over tid har stått parallellkoblet vil ha TILNÆRMET lik spenning, men vi snakker jo om en forbruksbank i forhold til en startbank, ikke interne batterier i en forbruksbank.

 

Lotus

To parallellkoblede batterier vil ha samme klemmespenning. Den indre spenningen i batteriene derimot trenger ikke være lik, men den får du uansett ikke målt med mindre det ikke går strømm i batteriet, dvs de er frakoblet både lader, forbruk og hverandre. Når du kobler sammen to batterier vil det gå en strøm der som er bestemt av batterienes INDRE spenning og motstand.

 

Men en batterilader tilkoblet to parallellkoblede batterier måler klemmespenningen på batteriene som er lik på begge to, samtidig som den også måler den totale strømmen som går til begge to (avhengig av hvor inteligent laderen er). Laderen vil derfor oppfatte de to barteriene som et batteri.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er også feil.

Siden den indre motstanden er konstant, så skulle da ladestrømmen være konstant, men det er den jo ikke.......

 

Lotus

 

PS:

Har du tenkt på hvordan batterier lades?De lades ved å påtrykke en spenning som er større enn batteriets egen spenning. Ladestrømmen som går er derfor en funksjon av ladespenningen og motstanden (I=U/R) Siden ladestrømmen varierer med tiden og den indre motstanden er konstant ligger årsaken i at batteriets spenning også varierer.

Ikke batteriets egen spenning, men batteriets hvilespenning - og disse er kun identisk når det ikke går noe strøm og det håper vi jo det gjør når vi lader  :confused:. Når det går en strøm inn i batteriet blir det spenningsfall (dU) over den indre motstanden (Ri) og det kommer på toppen av batteriets hvilespenning (Uo). Strømmen som går inn er derfor dU/Ri. Og siden Uo øker etterhvert - du lader jo batteriet, kjemien endrer seg - synker strømmen. Med mindre laderen har ennå ikke nådd sine 14.4V og regulerer oppover og holder på den måten dU konstant.

 

Nå er et batteri et komplisert vesen men for en gitt tidspunkt er det en ideel spenningskilde (leverer samme spenning uansett hvor mye strøm du tar ut) koblet i serie med en motstand - nemlig den indre motstand. Det som kompliserer saken er at hverken den ideele spenningen og kanskje heller ikke den indre motstanden er konstant.

 

Men nå tar jeg snart ferie - håper bare at allmenheten har ørlittigran utbytte av denne diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

To parallellkoblede batterier vil ha samme klemmespenning. Den indre spenningen i batteriene derimot trenger ikke være lik, men den får du uansett ikke målt med mindre det ikke går strømm i batteriet, dvs de er frakoblet både lader, forbruk og hverandre. Når du kobler sammen to batterier vil det gå en strøm der som er bestemt av batterienes INDRE spenning og motstand.

 

Men en batterilader tilkoblet to parallellkoblede batterier måler klemmespenningen på batteriene som er lik på begge to, samtidig som den også måler den totale strømmen som går til begge to (avhengig av hvor inteligent laderen er). Laderen vil derfor oppfatte de to barteriene som et batteri.

Spenningen er der selv om du ikke får målt den vet du  :confused:

Klemmespenningen er uintressant når man lader. Da er det hvert enkelt batteri sin spenning som styrer prosessen.

 

 

OK67: Laderen vil derfor oppfatte de to barteriene som et batteri.

 

Nettopp! Det er det eneste laderen klarer. Men det er konsekvensen av denne enkle sannhet som er interessant:

 

Siden det i virkeligheten er 2 batterier eller batteribanker med forskjellige behov og forskjellig utgangspunkt, skjønner ikke laderen dette og går over til vedlikeholdslading når første batteribank er full. Du sier jo selv at laderen ikke kan se forskjellen. Da blir det nødvendigvis slik jeg sier siden batteriene derimot kan føle forskjellen individuelt. Det eneste laderen føler er spenningen til batteriet som er fullest (les har høyest spenning) Ladere beregnet for å lade flere banker har derfor alltid en utgang for hver bank. Ellers hadde det jo ikke vært noen vits i å lage ladere med flere utganger.

 

 

Slik fungerer det faktisk. Enten kan man godta det eller så kan man prøve å dokumentere noe annet. Det blir imidlertid særdeles vanskelig siden det både strider mot batteriets virkemåte og Ohms lov.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ikke batteriets egen spenning, men batteriets hvilespenning - og disse er kun identisk når det ikke går noe strøm og det håper vi jo det gjør når vi lader  :confused:. Når det går en strøm inn i batteriet blir det spenningsfall (dU) over den indre motstanden (Ri) og det kommer på toppen av batteriets hvilespenning (Uo). Strømmen som går inn er derfor dU/Ri. Og siden Uo øker etterhvert - du lader jo batteriet, kjemien endrer seg - synker strømmen. Med mindre laderen har ennå ikke nådd sine 14.4V og regulerer oppover og holder på den måten dU konstant.

 

Nå er et batteri et komplisert vesen men for en gitt tidspunkt er det en ideel spenningskilde (leverer samme spenning uansett hvor mye strøm du tar ut) koblet i serie med en motstand - nemlig den indre motstand. Det som kompliserer saken er at hverken den ideele spenningen og kanskje heller ikke den indre motstanden er konstant.

 

Men nå tar jeg snart ferie - håper bare at allmenheten har ørlittigran utbytte av denne diskusjonen.

Ja Andreas, det stemmer det du sier at spenningen øker og strømmen synker etter hvert som man lader. Slik er det og det styres av Ohms lov og batteriets egenskaper. Men likevel har du ikke forstått poenget.

 

Andreas:Når 2 batterier er koblet i parallel så er de på samme spenning hele tiden. Da er det ikke slik at et batteri når 14.7V først og det andre senere!

 

Jo det gjør faktisk det. Det er hele poenget. Videre aner ikke laderen forskjellen. Den senser på polspenningen. Polspenningen er selvfølgelig lik all den tid batteriene er parallellkoblede. Noe annet ville være en sensasjon. Ladere beregnet for å lade flere banker har derfor flere separate uttak på grunn av dette faktum.

 

Vil noen fortsatt bestride dette, snur jeg i det øyeblikket det kan dokumenteres at så ikke stemmer.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...