Jump to content

hovedstrømmsbryter/batterilader


emmis

Recommended Posts

Spenningen er der selv om du ikke får målt den vet du  :confused:

Klemmespenningen er uintressant når man lader. Da er det hvert enkelt batteri sin spenning som styrer prosessen.

 

 

OK67: Laderen vil derfor oppfatte de to barteriene som et batteri.

 

Nettopp! Det er det eneste laderen klarer. Men det er konsekvensen av denne enkle sannhet som er interessant:

 

Siden det i virkeligheten er 2 batterier eller batteribanker med forskjellige behov og forskjellig utgangspunkt, skjønner ikke laderen dette og går over til vedlikeholdslading når første batteribank er full. Du sier jo selv at laderen ikke kan se forskjellen. Da blir det nødvendigvis slik jeg sier siden batteriene derimot kan føle forskjellen individuelt. Det eneste laderen føler er spenningen til batteriet som er fullest (les har høyest spenning) Ladere beregnet for å lade flere banker har derfor alltid en utgang for hver bank. Ellers hadde det jo ikke vært noen vits i å lage ladere med flere utganger.

 

 

Slik fungerer det faktisk. Enten kan man godta det eller så kan man prøve å dokumentere noe annet. Det blir imidlertid særdeles vanskelig siden det både strider mot batteriets virkemåte og Ohms lov.

 

Lotus

Jeg begynner å ane noe av årsaken til frontene her:

 

Lotus: Klemmespenningen er uintressant når man lader. Da er det hvert enkelt batteri sin spenning som styrer prosessen.

 

med 'hvert enkelt batteri sin spenning' menner du hvilespenningen. Den kan imidlertid ingen måle sålenge batteriet ikke hviler (når det blir ladet). Og heller ikke laderen kan måle den.

 

Og riktig: denne interne spenning - klemmespenning fratrukket strøm ganget med indre motstand - kan være litt forskjellig på hvert batteri. Men som sagt før: laderen kan ikke måle den - da måtte den med jevne mellomrom slå av ladingen, koble enkeltbatteriene fra hverandre, vente noen timer for så å måle klemmespenningen med minst mulig strømuttak.

 

Men hvis du kobler flere batterier i parallel og de har forskjellig hvilespenning så går det strøm fra det ene til det andre til hvilespenningen er lik. Jo det kunne være interessant å analysere et system med flere batterier med forskjellig Uo, forskjellig Ri, felles lader og alt det der.

 

Men det må bli en annen gang! Forøvrig har jeg glemmt nå hvorfor vi begynnte å krangle.

 

Min konklusion (har lagt til noe senere):

- klemmespenningen er lik på alle batterier i en bank - basta

- hvilespenningen er lik i en bank en stund etter at batteriene er koblet sammen og har hvilt

- det er feil å kalle klemmespenning fratrukket strøm ganger batteriets indre motstand for hvilespenningen når batteriet ikke hviler dvs blir ladet eller utladet. Det er spenningen til den teoretiske ideele spenningskilden inne i et batteri. Og den er identisk med hvilespenningen bare NÅR BATTERIET HVILER og kjemien har roet seg

 

Over og ut.

Link to post
Share on other sites

Eneste hennsikten med flere innganger til laderen må være for å kunne se bort fra spenningsfallet i tilledningene til de enkelte batteriene dersom ledningene som er benyttet er underdimensjonert. Ellers vil spenningen på alle batteriklemmene være lik for alle batteriene så lenge de er koblet i parallell og da har flere innganger ingen hensikt, de vil alle måle den samme spenningen.

 

(Og her tror jeg at jeg sier over og ut jeg også...)

Link to post
Share on other sites

Forøvrig har jeg glemmt nå hvorfor vi begynnte å krangle.

 

Min konklusion (har lagt til noe senere):

- klemmespenningen er lik på alle batterier i en bank - basta

- hvilespenningen er lik i en bank en stund etter at batteriene er koblet sammen og har hvilt

-  Det er spenningen til den teoretiske ideele spenningskilden inne i et batteri. Og den er identisk med hvilespenningen bare NÅR BATTERIET HVILER og kjemien har roet seg

 

Over og ut.

Ja. Klemmespenningen er lik på alle batterier i en bank.  Helt enig. Ingen har vel sagt noe annet.

Ja. Hvilespenningen er lik i en batteribank en stund etter at batteriene er koblet sammen og har hvilt. Den er lik den dårligste batterispenningen.

Ja. Det er feil å kalle klemmespenning fratrukket strøm ganger batteriets indre motstand for hvilespenningen når batteriet ikke hviler dvs blir ladet eller utladet.

 

Men spørsmålet var: Lader man 2 banker med samme lader, vil da den ene banken bli oppladet før den andre og laderen som følge av dette gå over til vedlikeholdslading før bank2 er oppladet?

 

HER ER SVARET OGSÅ JA.  Og det er riktig svar på riktig spørsmål.

 

Som en følge av dette faktum har ladere som lader flere banker samtidig separat utgang for hver bank. Betydelig dyrere, men billigere enn 2 separate ladere.

 

Hvorfor lager Ladac og andre produsenter ladere med separate utganger hvis alt de trengte å gjøre var å øke ledningstverrsnittet i ledningene til batteritilkoblingen? I såfall har de laget laderen betydelig dyrere til ingen nytte, Ok67.

 

Her sier jeg over og ut for min del også.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Men spørsmålet var: Lader man 2 banker med samme lader, vil da den ene banken bli oppladet før den andre og laderen som følge av dette gå over til vedlikeholdslading før bank2 er oppladet?

 

HER ER SVARET OGSÅ JA.  Og det er riktig svar på riktig spørsmål.

Med respekt å melde, her tar du feil Lotus. :confused:

Hvis din teori hadde vært riktig ville en dynamo med f.eks. Ladac aldri kunne få ladet opp flere banker, man måtte hatt separat regulering for hver bank.

 

At vedlikeholdsladere har flere utganger beror på at dette er enklere å bruke, man trenger ikke å koble bankene sammen/ifra hverandre hver gang laderen settes på og slåes av.

 

Har man opplegg med laderele kan forøvrig dette styres automatisk vha en batterieliminator slik Lars foreslo i denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1036796012

Link to post
Share on other sites

slik Lars foreslo i denne tråden

Vær så snill å ikke bland meg inn i debatten, - følger nøye og interessert med fra sidelinjen og tenker Kirchofs sløyfeteori med mer. Og Ingar, det er nok å diskutere intelligente ladere med vedlikeholdsfaser, vanlige dynamoer har ikke noe slikt, selv med Ladac regulator. Med dynamolading blir før eller siden alle bankene toppladet, om enn ikke med 100% korrekt metode (de får ikke 16 - 18 timer 13,5 - 13,7volt "topping". 14,4volt over lengre tid er ikke bra for "kjemien" i batteriene)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan en vanlig batterilader oppførerseg ovenfor flere parallellkoblede batterier når det første blir fulladet skal jeg ikke være altfor påståelig omkring. Det avhenger bl.a. av hvordan strømmen og spenningen til batteriene utvikler seg når det første batteriet blir fult. Mulig denne strømmen og spenningen kan ha en karakteristikk som lurer laderen til å tro at nå er batteriet(ene) fullt oppladet. Men dette vil trolig også avhenge av karakteristikken til batteriene og hvor mange batterier som er parallellkoblet. Med mange batterier i parallell vil virkningen av at et av dem blir fullladet ha liten betydning for den totale strømmen og spenningen til alle batteriene.

 

Men det jeg fortsatt ikke forstå er hva slags fordel man har av en lader med flere måleinnganger dersom batteriene er parallellkoblet, da vil jo alle måleinngangene måle den samme spenningen.

Det hele kan jo selvsagt også være et markedsføringstriks.....

Link to post
Share on other sites

Kan ikke helt forstå problemet her. Ett vanlig 12V batteri er jo egentlig 6 batterier som er satt sammen i serie, når vi så kobler to slike i paralell vil vel strømmen gå der hvor det er minst motstand mao. til det batteriet med lavest spenning. For at denne forskjellen skal være minst mulig anbefales det av de som har kunnskap om dette å kun paralellkoble batterier av samme type, størrelse og alder.

 

Bruker en lader med to utganger og den fungerer slik at samlet lading er maksimum 30A.

 

Dersom startbatteriene er fulle og forbruksbatteriene er halvfulle vil nesten alle 30A gå til forbruksbatteriene helt til motstanden er den sammei begge bankene, deretter vil de toppes opp sammen.

Koblet fra ladeutgangen til startbatteriene (startbatteriene trenger ingen ekstra lading i båtsesonngen) i våres og undersøkte da i bruksanvisningen om jeg måtte koble sammen uttak 1 og 2 for å få alle 30A til forbruksbatteriet, oppdaget da at det ikke var nødvendig pga. ovennevnte virkemåte.

Mulig at jeg tar feil, men slik har jeg oppfattet dette.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Jeg har engang lært at man ikke skal kople på en lader til batterier, uten å kople fra dynamoen først, gjelder ikke dette for Mascot 3 stegs ladere? :confused:

 

Har en Mascot 10A tre stegs lader, men har ikke tørt å montere den fast i båten p.g.a av dette

 

Det går en 70mm2 fra batteriet til påhengeren, for å lage noe automatisk når man setter på 230V, trengs det jo ett kjemperele / kontaktor

 

Noen meninger

Link to post
Share on other sites

Med respekt å melde, her tar du feil Lotus. :smiley:

Hvis din teori hadde vært riktig ville en dynamo med f.eks. Ladac aldri kunne få ladet opp flere banker, man måtte hatt separat regulering for hver bank.

 

At vedlikeholdsladere har flere utganger beror på at dette er enklere å bruke, man trenger ikke å koble bankene sammen/ifra hverandre hver gang laderen settes på og slåes av.

 

Har man opplegg med laderele kan forøvrig dette styres automatisk vha en batterieliminator slik Lars foreslo i denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1036796012

Hei Ingar.

Du kan ikke blande en dynamo inn i dette. En dynamo kan utmerket lade begge banker uavhengig av bankens størrelse og utladingsgrad. Vi snakker om overgangen til vedlikeholdslading.  Spørsmålet er: Når laderen går over til vedlikeholdslading, er da begge banker like mye oppladet uavhengig av utgangspunktet eller er de det ikke?

 

Mascot sin 3-step lader har en helt annen virkemåte enn en dynamo. Den går over til timer modus og vedlikehold i det spenningen den senser har nådd 14,7V

 

Hvis mitt startbatteri er proppfullt og min forbruksbank er halvtom, vil begge batteribanker suge til seg strøm. Mesteparten går selvfølgelig til forbruksbanken, men noe går også til startbanken. Siden startbanken var full i utgangspunktet, vil en times lading med et par ampere gjøre at spenningen stiger til 14,7V. Kommer det strøm inn i et fulladet batteri, stiger spenningen. Oooops tenker laderen, som bare kan sense spenningen og som ikke aner om den lader en eller 3 banker, og kobler om til vedlikehold. Laderen justerer spenningen så høyt at den avgir 20A kontinuerlig. Ladespenningen er høy, etter hvert høyere enn 14,7V selv om batteribanken ennå ikke har nådd 14,7V. Laderen lader med konstant strøm. For å klare det, må den øke ladespenningen så høyt at det den lader suger til seg 20A kontinuerlig. Samtidig senser den differansen mellom sin egen spenning og batteriets spenning. I det øyeblikket den senser 14,7V går den over i timer-mode.

 

Jeg kan lade med min landstrømslader med begge banker tilkoblet. Etter en stund går laderen over til vedlikehold. Så slår jeg av hovedbryteren til startbatteriet, slår av og på laderen og så fortsetter den å lade forbruksbanken med 20A. Forbruksbanken var nemlig ikke full.

 

Setter jeg på startbanken igjen, går laderen over til timermodus på under 60 sekunder. Forbruksbanken er fortsatt ikke full.

 

Over tid jevner det seg selvfølgelig ut. Med 13,7V vedlikeholdsspenning vil også forbruksbanken bli full etter hvert. Men at de skulle bli fulle på likt uavhengig av størrelse og tilstand, nei det stemmer ikke.

 

Lotus

 

Her er en link til en dual output lader. Den har følgende beskrivelse:

The Auto Charge 11 Battery Charger is a compact completely automatic charger designed

for installation on vehicles with two batteries. Two individual chargers are provided to

charge the two batteries. Voltage is sensed separately for each battery so that each battery

is charged according to its requirements. The total output to the two batteries is 10 amperes.

An ammeter provides continuous indication of the charger output.

 

http://www.kussmaul.com/091-11.htm

 

Hvis min påstand ikke stemmer, skulle en slik lader være totalt unødig. En utgang ville holdt lenge og begge banker ville uansett alltid bli fulladet. Hvem ville vel kjøpt en mye dyrere lader som senset spenningen individuelt på hver bank, fordelte ladestrømmen til hver bank etter behov og som var ufølsom for et kjøleskap som stod i bakgrunnen og trakk litt strøm her og der?

Link to post
Share on other sites

Hvis mitt startbatteri er proppfullt og min forbruksbank er halvtom, vil begge batteribanker suge til seg strøm. Mesteparten går selvfølgelig til forbruksbanken, men noe går også til startbanken. Siden startbanken var full i utgangspunktet, vil en times lading med et par ampere gjøre at spenningen stiger til 14,7V. Kommer det strøm inn i et fulladet batteri, stiger spenningen. Oooops tenker laderen, som bare kan sense spenningen og som ikke aner om den lader en eller 3 banker, og kobler om til vedlikehold. Laderen justerer spenningen så høyt at den avgir 20A kontinuerlig. Ladespenningen er høy, etter hvert høyere enn 14,7V selv om batteribanken ennå ikke har nådd 14,7V. Laderen lader med konstant strøm. For å klare det, må den øke ladespenningen så høyt at det den lader suger til seg 20A kontinuerlig. Samtidig senser den differansen mellom sin egen spenning og batteriets spenning. I det øyeblikket den senser 14,7V går den over i timer-mode.

(Kan ikke la være  :smiley:)

 

Lotus,

 

Du har bekreftet at klemmespenningen i en bank er lik for alle batterier. Hvis ditt startbatteri er proppfull og ditt forbruksbatteri er rimelig tom og du kobler sammen begge batteriene til en bank og setter pål laderen så lades begge batteriene med klemmespenning. I det minste går da svært lite strøm inn i startbatteriet og mye inn i forbruksbatteriet, men det ganske sikkert til og med strøm FRA startbatteriet TIL forbruksbatteriet (rett etter samkoblingen). Klemmespenningen er lavere enn 14.7V fordi forbruksbatteriet er ganske tom. Hvis altså klemmespenning er - la oss anta - 13V, kan da ditt startbatteri oppnå 14.7V? Nei  :cool:. Fordi du har ikke noen spenningsomformer integrert i batteriet ditt.

 

Jeg prøver igjen  :smiley: : over og ut

Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt lage en liten skisse som illustrerer det hele. Men poenget er som Andreas helt riktig sier; at med to batterier i parallell, det ene omtrent fulladet og det andre omtrent tomt så vil strømmen gå fra det fulladede og til det tomme. Dette kan til og med skje dersom det er tilkoblet en lader i kretsen. Strøm og spenningsbalansen i kretsen vil sørge for det. Dermed blir det ikke 14,7V over det ene og f.eks. 13V over det andre batteriet. Det fulladede batteriet kan godt ha 14,7 V som sin indre spenning (men den kan du ikke måle) men siden strømmen nå går ut av batteriet og til det andre batteriet så vil klemmespenningen være lavere og det er denne klemmespenningen batteriladeren ser :smiley: og den er den samme for alle batterien som er parallellkoblet. :cool:  Og da prøver jeg meg også nok en gang på Over og ut  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis noen av dere tror at et fulladet batteri i parallell med et lite ladet batteri vil lade det som er minst ladet, er dere mer på viddene enn jeg trodde.  Resultatet er tvert imot at det fulladede etter hvert blir på samme dårlige nivå som det halvladede. Blybatteriets fastlåste kjemiske betingelser lar seg ikke endre. Det hjelper lite at noen synes det høres fornuftig ut og sier at slik må det være.

 

Beklager. Dere har feil. Med laderen tilkoblet, er det enda mer umulig. For at den mest fulladede banken skulle kunne lade den mindre ladede banken, måtte den først overvinne laderens påtrykte spenning. Det er en fysisk umulighet. Dere har feil sier jeg bare.

 

Så til ladeforløpet:

Selvfølgelig går det bra i begynnelsen. Selvfølgelig trekker forbruksbanken mesteparten av ladestrømmenstrømmen. Men hva skjer etter hvert? Når man lader en batteribank med konstant strøm, justeres ladespenningen slik at den konstante strømmen til enhver tid kan leveres. Slik holder laderen på helt til den senser 14,7V. Da begrenser den ladestrømmen og går over i konstant spenning modus og topper batteriebankene. Men det eneste som toppes er det nå proppfulle startbatteriet.

 

Bildet blir faktisk enda skjevere fordi startbatteriet har en blyplateoppbygging som gjør det i stand til å motta mer strøm relativ til kapasiteten enn forbruksbanken. Det er en fysisk umulighet at bankene kan komme likt i mål.

 

Lotus

 

En ting til. Kobler man til en lader til 2 banker der den ene er proppfull og den andre halvfull, vil det proppfule startbatteriet ta til seg litt lading i den perioden startbatteriets spenning øker fra 12,7 til et sted litt under 14V. Så vil det ikke ta til seg mer lading før ladespenningen øker. Ladespenningen øker når forbruksbanken har fått seg en del mat i magen, men samtidig blir forbruksbanken mer uvillige til å motta lading når de passerer omlag 75% opplading. Siden laderen insisterer på å trykke inn 20A, øker den spenningen. Nå får startbatteriet nok ladespenning og det går ladestrøm inn her også. I løpet av kort tid senser laderen at spenningen i kretsen er kommet opp til 14,7V. Hvem har 14,7V? Det er helt klart ikke forbruksbanken, men det aner laderen ingen ting om.

 

For å begrense problemet av denne effekten, kan man minske størrelsen på laderen og øke størrelsen på forbruksbanken. Det er selvfølgelig litt bakvendt, men konsekvensen er at laderen bruker lenger tid på oppladingen og lenger tid på å klare å heve spenningen såpass mye at startbanken tar til seg ladestrøm. Heller ikke da kommer man likt i mål, men forskjellen vil være mindre enn før. Men å komme likt i mål er fortsatt umulig.

 

Til dere som ikke er troende:

Test selv og bli overbevist.

 

Seeing is beliving

Link to post
Share on other sites

Hvis noen av dere tror at et fulladet batteri i parallell med et lite ladet batteri vil lade det som er minst ladet, er dere mer på viddene enn jeg trodde.  Resultatet er tvert imot at det fulladede etter hvert blir på samme dårlige nivå som det halvladede. Blybatteriets fastlåste kjemiske betingelser lar seg ikke endre. Det hjelper lite at noen synes det høres fornuftig ut og sier at slik må det være.

Dersom du parallellkobler to batterier. Det ene er fulladet og vi antar at det har en tomgangsspenning på 14V og en indre motstand på 1 ohm. Det andre batteriet er nesten tomt og vi antar en tommgangsspenning på 12V og en indre motstand på 2 ohm. Spenningsforskjellen mellom den ideelle delen av de to batteriene er dermed 2V som fordeler seg over de to indre motstandene i serie. Vi har mao 2V fordelt over 3ohm, noe som gir en strøm på 2/3=0,667A fra de fulladede batteriet til det nesten tomme batteriet. Når det da går en strømm inn på det tomme batteriet blir dette selvfølgelig ladet, men samtidig blir selvsagt det fulladedde batteriet ladet ut. Dette vil foregå helt til det de to batteriene har oppnåd samme "tommgangsspenning". Så lenge det r en spenningsdifferanse mellom de indre ideelle delen av batteriene vil det gå en strøm i kretsen som lader ut batteriet med høyeste indre spenning og samtidig lader opp det andre batteriet. Totalt sett blir nok dessverre den samlede batterikapasiteten mindre grunnet tapene i batterienes indre motstand som kommer ut som varme.

Link to post
Share on other sites

Dersom du parallellkobler to batterier. Det ene er fulladet og vi antar at det har en tomgangsspenning på 14V og en indre motstand på 1 ohm. Det andre batteriet er nesten tomt og vi antar en tommgangsspenning på 12V og en indre motstand på 2 ohm. Spenningsforskjellen mellom den ideelle delen av de to batteriene er dermed 2V som fordeler seg over de to indre motstandene i serie. Vi har mao 2V fordelt over 3ohm, noe som gir en strøm på 2/3=0,667A fra de fulladede batteriet til det nesten tomme batteriet. Når det da går en strømm inn på det tomme batteriet blir dette selvfølgelig ladet, men samtidig blir selvsagt det fulladedde batteriet ladet ut. Dette vil foregå helt til det de to batteriene har oppnåd samme "tommgangsspenning". Så lenge det r en spenningsdifferanse mellom de indre ideelle delen av batteriene vil det gå en strøm i kretsen som lader ut batteriet med høyeste indre spenning og samtidig lader opp det andre batteriet. Totalt sett blir nok dessverre den samlede batterikapasiteten mindre grunnet tapene i batterienes indre motstand som kommer ut som varme.

Nei, dessverre. Du er på bærtur. Og hadde det vært tilfelle, er selve regnestykket ditt enda mer på bærtur. Indre motstand i et batteri regnes i milliohm. Sett det inn i eksempelet ditt og få et 100-talls ampere  som svar. Og hvordan får du ditt 12V batteri til å ha en tomgangsspenning på 14V? Ser du elegant bort fra at du bryter noen fysiske lover for tomgangsspenning i en bly-syre celle?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Men Lotus, du er enig i at et fulladet batteri har høyere tommgangsspenning enn et nesten tomt batteri?

 

Hva skjer da med strøm og spenning i kretsen når du parallellkobler disse to batteriene?

 

(Og de batterispenningene og motstandene i mitt eksempel var som jeg skrev Vi antar at... bare for å illustrere eksempelt med hva som skjer når to batterier med ulik spenning parallellkobles)

Link to post
Share on other sites

Men Lotus, du er enig i at et fulladet batteri har høyere tommgangsspenning enn et nesten tomt batteri?

 

Hva skjer da med strøm og spenning i kretsen når du parallellkobler disse to batteriene?

 

(Og de batterispenningene og motstandene i mitt eksempel var som jeg skrev Vi antar at... bare for å illustrere eksempelt med hva som skjer når to batterier med ulik spenning parallellkobles)

Ja, selvfølgelig har et fulladet batteri høyere tomgangsspenning enn et nesten tomt batteri.

 

Hva skjer i kretsen når du parallellkobler disse to batteriene? Ikke det du tror.

 

Et toppladet batteri kan ikke tilføre strøm til et halvladet eller utladet parallelkoblet batteri. Man ender opp med at det beste batteriet er like dårlig ladet som det andre. Punktum.

 

Før du igjen svarer meg, synes jeg du skal ta et søk i gamle batteri-innlegg på Båtplassen. De er det mange av. Plukk f.eks. ut de skrevet av Paul fra Ladac. Det jeg sier har jeg jo hentet et sted fra. Jeg har jo ikke funnet opp batterikruttet helt av meg selv.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En aller siste gang:

 

Lotus, gi oss en referanse som bekrefter dine teorier, helst på nettet, men jeg skal ikke utelukke at jeg til og med ville kjøpe en bok hvis den ellers gjorde godt inntrykk på meg.  :smiley:

 

Når du kommer med det, er jeg tilbake

Link to post
Share on other sites

Sønnack har laget en artikkel som jeg tipper kan hjelpe dere å bli ferdige med denne evige diskusjonen.  :smiley: :smiley:    :lol:

http://www.sonnak.com/annonser/pdf/oppbygi...g_virkemate.pdf

 

Virker ikke som om "over og ut" betyr at man trekker seg fra diskusjonen  :lol: :lol:

 

Lykke til ,og god ferie til de som begynner nå. :cool:

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Ja, selvfølgelig har et fulladet batteri høyere tomgangsspenning enn et nesten tomt batteri.

 

Hva skjer i kretsen når du parallellkobler disse to batteriene? Ikke det du tror.

 

Et toppladet batteri kan ikke tilføre strøm til et halvladet eller utladet parallelkoblet batteri. Man ender opp med at det beste batteriet er like dårlig ladet som det andre. Punktum.

 

Før du igjen svarer meg, synes jeg du skal ta et søk i gamle batteri-innlegg på Båtplassen. De er det mange av. Plukk f.eks. ut de skrevet av Paul fra Ladac. Det jeg sier har jeg jo hentet et sted fra. Jeg har jo ikke funnet opp batterikruttet helt av meg selv.

 

Lotus

Det gikk plutselig opp et lite lys for meg her  :smiley:, men er ikke sikker på om det endrer så mye på konklusjonen.  Lyset som kom på sier meg følgende: Dersom du parallellkobler to batterier med forskjellig opplading vil det gå strøm fra batteriet som er mest oppladet til det som er minst oppladet. Dette vil lade ut batteriet som er mest oppladet. Men strømmen som går der og spenninen som det mest oppladede batteriet setter opp er ikke tilstrekkelig stor til at batteriet som mottar denne strømmen blir oppladet. De kjemiske prosessene i batteriet som mottar lading krever an viss størelse på strøm og spenning før at de kan oppstå og øke batteriets kapasitet.

Men med en lader tilkoblet vil denne sørge for at strømmen og spenningen er stor nok til at batteriet mottar lading.

 

Men tilbake til hensikten med en lader med flere måleinnganger. Dersom batteriene er parallellkoblet med godt nok dimenesjonerte ledninger vil batteriene ha samme spenning. En lader med flere måleinnganger vil da ikke ha noen hensikt siden alle måleinngangene måler den samme spenningen. Dersom det derimot er spenningsfall i tilledningene til/mellom battreiene har den derimot en hensikt, da vil laderen sende ut full strøm helt til alle batteriene er oppladet før den går over til vedlikeholdslading. Hensikten med flere måleinnganger er derfor å unngå problemer der hvor det er spenningsfall i ledningnene til batteriet. Et vist spenningsfall vil det altid være, avhengig av overgangsmotstander og ledningsdimensjoner og hvor stor strøm som går der.

 

Kansje vi snart kan begynne å nærme os Over og ut

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Plukk f.eks. ut de skrevet av Paul fra Ladac. Det jeg sier har jeg jo hentet et sted fra. Jeg har jo ikke funnet opp batterikruttet helt av meg selv.

Det kunne være intr å se hvor Paul har sagt noe slikt.

Har selv startet bilen mang en gang ved å koble til et fullladet batteri og la det stå en stund.

Det tomme batteriet kan jo umulig vite at det sitter ett batteri og ikke en 12.7V lader i andre enden.

Link to post
Share on other sites

Og du vet jo hvorfor det virker og gir nok strøm til at du kan starte? Spenningsforskjellen mellom et tomt og et fullt batteri er ca 1,0V. Da er spenningsforskjellen så stor at du faktisk får puttet litt strøm i det tomme batteriet. Hadde det vært halvfullt, ville det ikke gått like bra. Man trenger en halv volt i spenningsdifferanse for at det skal kunne skje noe. Hadde de samme batteriene vært sammenkoblet permanent i en båt, ville resultatet over tid blitt et helt annet. Akkurat slik som OK67 faktisk nå sier i sitt siste innlegg. Kanskje han kan oppgi en referanse til hvorfor han endret syn? Hvorfor er f.eks. laveste vedlikeholdsspenning for Ladac sine ladere 13,3V? Hvorfor ikke 13,0? Eller lik spenningen på et fulladet batteri? Den observante leser vil oppdage at 13,3V er akkurat en halv volt høyere enn et fulladet batteri sin hvilespenning. Alt man skal gjøre er jo å kompensere for en marginal selvutlading. Hvorfor da en vedlikeholdsspenning på mellom 13,3 og 13,7V?

 

Til OK 67: Har du en lader med 2 separate uavhengige utganger, da lader man jo UTEN å koble forbruksbank og startbank sammen på forhånd. De blir like bra som å ha 2 separate ladere. En for hver bank.

 

Lotus

 

http://www.boatelectric.com/chargers.htm

 

Av linken fremgår det at den beste løsningen er 2 separate ladere.

Videre er dual output ladere delt i 2 grupper: De som har uavhengig regulering på hver utgang og de som IKKE har det. Og selv de som har det: Den beste løsningen er 2 separate ladere tilpasset hver sin bank. Årsaken er selvfølgelig at forskjellen i utladig og Ah-kapasitet er særdeles stor bankene i mellom.

Link to post
Share on other sites

Til OK 67: Har du en lader med 2 separate uavhengige utganger, da lader man jo UTEN å koble forbruksbank og startbank sammen på forhånd. De blir like bra som å ha 2 separate ladere. En for hver bank.

Ja, og da er ikke batteriene lenger parallellkoblet og grunnlaget for diskusjonen faller bort.

 

Over og ut. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært halvfullt, ville det ikke gått like bra. Man trenger en halv volt i spenningsdifferanse for at det skal kunne skje noe.

Nei, det er feil. En hvilket som helst forskjell i flytespenningen mellom batteriene vil føre til at det går strøm.

Batteriet trenger ikke være tomt for at det skal fungere.

Men nå er det over og ut herifra også. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...