vikers Startet 1.Februar.2006 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2006 HH100 Cobra Under 1000,- lappen fra en nettbuttikk, for en vanntatt bærbar sak med det meste av hva jeg hadde behov for etter hva jeg så ved første øyekast. Se gjerne mer her Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
arjosk Svart 1.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Denne var jo billig! Jeg er ute etter noe lignende selv, (men har allerede den lange vhf utdanningen...). Spørsmålet jeg har stilt meg er om de billige rett og slett er for dårlige? Det er jo tross alt sikkerheten vi går på akkord med dersom vi sparer penger? Arild Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 1.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Hvordan er det når man skal kjøpe VHF - må man fremlegge VHF-sertifikat eller får hvem som helst kjøpt? Man får jo kjøpt en bil selv om man ikke har sertifikat til å kjøre den. Jeg har også planer om å ta VHF-sertifikat til våren men da er det jo ikke sikkert at tilbudet på denne VHF'en står ved lag. Sitér dette innlegget Link to post
Erling Svart 1.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Prisen var bra! Tror ikke jeg har sett noen rimeligere. Om de er gode nok? Som med mangt annet får man vel hva man betaler for. For min del som oftest ikke er ute i noe større enn ei jolle ser jeg spesielt på vannsikkerheten. På denne er den oppgitt til IP64, der firetallet angir "Protection against splashing from any direction", eller altså sprutsikret. For større båter er dette gjerne godt nok? Selv ser jeg mer i retning av en annen modell de har, Cobra HH300. Den er vannsikret etter standard IP67, som betyr "Protection against immersion in water. Water will not enter under stated conditions of pressure and time", dvs. vanntett. Men da skal de ha en tusenlapp mer. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2006 Jeg ferdes gjerne bare innaskjærs i putrefart og er "aldri langt unna" - så jeg skulle bare ha en for å "ha en" :), samt at det var greit at den kom i vanntett bag til grab bag om "det verste skulle skje. Om den blir brukt så er det (forhåpentligvis ikke) kanal 16 som brukes, så da holder denne for meg. Område rundt Grenlandsfjordene er godt dekket, så jeg vil nok bli hørt om uhellet skulle være ute. Billig var det i alle fall. Kjøpe uten sertifikat var ikke noe problem, men slik jeg har forstått det så er det kjapt gjort å ta sertifikatet også? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
vikers Svart 6.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2006 Da er VHF mottatt og hentet på posten. Med alt av gebyrer og frakt kom denne på 1037,-, og det tok 5 dager fra bestilling til varen var hjemme. Dette må være bra. VHF`en var sort, ikke hvit og det fulgte med oppladbare batterier, lader, vanntett bag og god og forklarende instruksjonsbok på engelsk (rene VHF-kurset). Foreløpig så ser den jo helt ok ut, men den må jo prøves ut før jeg kan si noe mer. Men butikken kan jeg gå god for, og produktet ser ut til å være det det lover til den prisen i alle fall. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Fenix Svart 6.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2006 Du får avgi rapport når du har prøvd den litt. Kan tenke meg en håndholdt i tillegg til den stasjonære, men den bør ikke være for dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 6.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2006 (redigert) Hei vikers! Jeg har fastmontert VHF, men kan også være interessert i en bra bærbar som ekstra/reserve stasjon. Som også Fenix sier så kan det være interessant å høre om denne meget prisgunstige modellen er "bra nok" med hensyn til rekkevidde og mottakeregenskaper - kort sagt om den, i de vanlige områder du ferdes, får kontakt med kystradiostasjonen på tilfredstillende måte? Det virker jo som en grei pris, men legger merke til at den mangler dobbel lyttevakt og at maks effekt ut bare er på 2W - la oss få høre dine testresultater /erfaringer? Er det kanskje noen andre som har link til noen tester på den, eller på den kraftigere modellen på 5W og utstyrt med DW? Er det noen som vil anbefale andre merker/modeller, som er prisgunstig til slik ekstra/reserve-stasjon? Hører fra deg da,vikers Redigert 6.Februar.2006 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 6.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2006 Skal gi lyd fra meg så snart jeg har testet ut denne. Som du sier så har den bare 0,5 og 2,0 Watt så den er jo ikke kraftigst, men om den holder til mitt bruk i nærområde så er den grei nok som nr. 2. Kjekk belteklips og snor og vanntett bag som sagt, så grei å ha liggende i grab-bag. Så til en tusenlapp bør det være greit uansett. Jeg gir beskjed - nå lader jeg batteriene som fulgte med (4 AAA batteri), disse lades stående i med medfølgende lader - her følger det også med en overgang til britisk kontakt for de som eventuelt har behov for det. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
vikers Svart 7.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2006 Det sies at denne har L1 og L2, men at mottaksfrekvens starter på 156.050 -> - L1 og L2 sender på 155.500 -155.550 . Skal det da være mulig å ta inn dette på denne? Nettbutikkens leverandør hadde sagt dette, men nettbutikk sjekker opp dette igjen. Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
thagen Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Hei. Såg annonse i gratisavis at Dyrkorn i Ålesund skal selge denne Vhf`en for kr 795,- Det må då vere eit gunstig kjøp som ekstra-VHF, samt bruk i cockpit? Nokon som har erfaring med sendeeffekt på 2w? Tenkte eg skulle ta ein tur å sjekke litt kva laddemoglegheiter som finnast. Litt kjedeleg å måtte plukke ut batteria for å ladde dei. Men til denne prisen kan nok også det tolast, om det no er slik. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Lystbåtkanalene er: L1 = 155,500 Mhz L2 = 155,525 MHz (anropskanal) L3 = 155,650 MHz Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sydvesten Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Kikket litt på denne på Båtsenteret i Haugesund i dag... De skulle ha 895 for denne saken.... Er det noen som har fått testet den.... De hadde også en noe større bærbar sak fra Cobra.. til 1900 kroner.. Den sendte på 1 eller 5 W og var vanntett... Kan jo funke som ekstra sak på taket.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Sjekket opp dette med L1 og L2.... i følge importøren så programmeres disse kanalene i Sverige og de skal ligge før kanal 1 var det jeg fikk til svar.. Det virker jo ikke usansynlig... når man ser på Navmann så er den i specen på hjemmesiden til navman oppgit med samme frekvens som denne cobra saken fra 156.025... disse blir også programmert i Norge/Sverige... de må vel utvide frekvensområdet på et eller annet vis.. Ikke vet jeg siden jeg tilhører slegge og skiftnøkkel ingentinggjørene Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
vikers Svart 2.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Jeg har ikke "lappen enda, og sitter midt i Skien, så jeg har ikke fått testet denne. Hva leverandør har sagt nå er at jeg mottar ny brukermanual, og forklaring på hvor L1, L2 og L3 er kodet inn. Dette er visstnok kodet, og skal være i orden, selvom frekvensrekkevidden sier noe annet. Hva 5 w kontra 2 watt gjør, og om det er verd sine 1000,-, vet jeg ikke, men da man ser at fastmonterte er på 25 watt, så spiller sikkeret ikke disse 2,5 watt i forskjell så mye. ??? En rimelig nr. 2 og oppbevares i en "grab-bag" - det var vitsen for min del..., samt at jeg kun er innaskjærs i båtbefolket område...... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Hanne_V Svart 2.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2006 Kan jo funke som ekstra sak på taket.. Det er sannsynligvis det den egner seg best som - i tillegg til. Har selv en en garmin bærbar til jolle- og stuebruk samt som reserve. Den er klart dårligere enn den stasjonære og de gangene jeg har vært i kontakt med Tjøme radio spør de om jeg sitter i en blikk-boks Og det er jo ikke langt fra sannheten... Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.