Jump to content

Krengingstest for CE merking


Birchwood 320

Recommended Posts

Da hav vi utført en krengingstest for å se om båten tåler 8 personer som den skal CE merkes for.

Jeg trøkte 8 voksne (90kg pr stk) og 5 barn(35kg stk) opp i båten. 895 kg og alle skulle stå i siden på båten. Jeg tok bildene. Ville ikke oppi der jeg vet du.. Tuller. :lol:

 

Men det så litt sprøtt ut det hele da.. Se bare her

 

Bilde

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Virker jo som en skikkelig seriøs stablitets test dette her, :crazy:

Ved f.eks. sertifisering av løfteutstyr på teater brukes kjøttvekt som mål på om utstyret tåler den påstemplede lasten. Sertifisøren tar ikke med seg 1000 kg bly på flyet fra Oslo, for å se om lyskasterstanga tåler hva den lover. Mye enklere å senke den ned til 0,5 m over gulvet, og be 12-15 personer sette seg på den. Men som sagt, krengning i fart sier jo testen til Wellcraft ingen ting om. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Kunne du skrevet noe om hvordan dette ble utført? Er båten i fart? Trodde krengetest gikk på full speed og full sving...

Testen skal gjøres ved kai. Antall personer båten skal CE merkes for skal ombord. Alle mann ut i siden på båten så skal der måles vannlinjer og avstand til luftinger og skrog gjennomføringer.

Det skal reknes ut hvor mangen grader båten krenger. Avstand fra senterlinje til rekke hvor personene står. Så skal alle sitte i seter og alt skal måles på nytt.

 

Test i fart gjøres ved å ha full fart og gi full sving. Det gjekk like bra. Men poenget var jo å vise hvor langt ned på hekken båten gjekk ved så mangen personer ombord.

Ved CE klasse B må IMCI komme å gjøre testen. MEd vekter og greier. Dette trengte jeg ikke ved CE klasse C

 

Båten ble 30 cm lavere ved full last ute i rekka.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Testen skal gjøres ved kai. Antall personer båten skal CE merkes for skal ombord. Alle mann ut i siden på båten så skal der måles vannlinjer og avstand til luftinger og skrog gjennomføringer.

Det skal reknes ut hvor mangen grader båten krenger. Avstand fra senterlinje til rekke hvor personene står. Så skal alle sitte i seter og alt skal måles på nytt.

 

Test i fart gjøres ved å ha full fart og gi full sving. Det gjekk like bra. Men poenget var jo å vise hvor langt ned på hekken båten gjekk ved så mangen personer ombord.

Ved CE klasse B må IMCI komme å gjøre testen. MEd vekter og greier. Dette trengte jeg ikke ved CE klasse C

 

Båten ble 30 cm lavere ved full last ute i rekka.

 

Det forandrer saken, :yesnod: så først ut som det var lastet ombord 8 personer som satt på ene siden for og sjekke om båten gikk rundt.

Link to post

Det forandrer saken, :yesnod: så først ut som det var lastet ombord 8 personer som satt på ene siden for og sjekke om båten gikk rundt.

 

:lol: Som jeg har sagt så mangen ganger. Jeg er ikke så veldig god til å forklare meg. Men synes kanskje det kunne være interisant å se slike bilder.. Har fler om noen vil se..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Jeg hadde gleden av å observere en tilsvarende Ce testing av Goldfish RIB (29 tror jeg) i fjor. Omtrent på samme måten - bortsett fra at de hadde satt et kors av 2"x4" midt i båten slik at man kunne måle krengningen. Testen var mer praktisk enn vitenskapelig var mitt inntrykk. Kontrollørene var fra DNV. De gikk grundig til verks - definitivt.

 

Wellcraft - hva er dusken på siden av båten din - har du duskedamer ombord eller :lol: Ser også ut som om hun jenta i lilla jakke allerede har blitt påvirket av sjøen :puke:

Link to post

Må innrømme at jeg hadde lettet noen ganger på øyebrynene om jeg observerte dere uten å vite hva dere holdt på med :lol:

Bilder fra full sving i 100 vil jeg se :yesnod:

Dette har jeg ikke fått tatt bilde av. Vet ikke om jeg må dokumentere det heller. Men det funker greit. Hadde ca 35 knop og la fult over.. Min samboer ramla på dørken og eg var på god vei selv og. Ikke noe å anbefale for morro skyld :eek:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Dette har jeg ikke fått tatt bilde av. Vet ikke om jeg må dokumentere det heller. Men det funker greit. Hadde ca 35 knop og la fult over.. Min samboer ramla på dørken og eg var på god vei selv og. Ikke noe å anbefale for morro skyld :eek:

Tror kansje det er enda mindre spennende å sitte på hemsen når en legger over, jeg gjorde det en gang med vannscooter, full sving i det jeg var i luften - i det jeg lander graver scooteren seg fremover til siden, jeg hadde godt tak rundt styret men hun som satt bakpå... Ja du vet hvordan det ser ut når du kaster flate stener utover på vannet... :rolleyes: Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post

Flere bilder.. Ikke se på hvor skitten den er blitt igjenom vinteren da.. :blush:

Her er båten ikke lastet

Bilde

 

Lastet:

Bilde

Min far måler hvor mye båten legger seg. Dette er for at vi skal kunne rekne ut antall grader som er et krav.

Bilde

 

Bra med folk ombord nå:

Bilde

 

Bilde

 

Min samboer i blå kjeledress. For dem som vet hva det gjelder så er ho kommet heim igjen. :flag:

 

Bilde

 

Til og med landstrøms kontakt måtte skiftes. Merkeligt nok til ein som var heilt lik men der stod 220 volt på den. :crazy:

Bilde

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Derfor jeg ikke ville være med på bildene og heller holde litt avstand. hehe. Der var en og annen som kikket litt nyskjerrigt ja. Alle ville jo ned på flytebrygga samtidig. (Selvfølgelig) men det resultatet har eg ikke bilde av. Brygga tåler 3 voksne og ikke 8 voksne og 5 barn.. Noen måtte bli våte på beina. Brygga er ikke CE godkjent.. hahaha

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

For dem som vet hva det gjelder..............

Det var bra !

 

her på denne filmen ca 4,5 min in er det ett krengingstest, pröv det du Wellcraft!! :wink:

 

filmena ligger her gå til filmarkiv/ presentation en bit ner på siden

 

o välj hög eller låg beroende på vilken uppkoppling du har.

 

en annen epsidode ligger ca 10 min in........det er tur man inte har ett skålankare her! :rolleyes:

S/Y Gunga Din

Link to post

Dette var utrolig interessant å lese og se bilder om. Man hører så mye om denne godkjenninga, men vet liksom ikke helt hva det går ut på....

 

Takk for alle bilder, spesielt morro var det å se så mange båter i havna nå midt på vinteren. Godt ikke dere gjør som "alle" østlendinger/sørlendinger, mht å ta opp båtene om vinteren.......

Link to post

Så lenge båten flyter , ikke tar inn vann eller trenger bunnsmøring/rep. tar eg ikke opp en båt som er bygget for sjøen. :rolleyes:

 

Ellers som dere kan se er det nesten vår......eller det er vår.. Blir liksom litt forvirret.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
  • 2 måneder senere...

Her er noe mer av det som må dokumenteres med bilder av innstalasjon og skit og f.... greier.. NÅ er eg lei.

 

Her er manuell lensepumpe som jeg valgte. Skjult løsning

 

Bilde

 

Pumpehandtak

Bilde

 

Og ja, husk nå endelig å ha doble slangeklemmer også på sugesiden av diesel tilførselen. huuh

 

Bilde

 

Så må en jo ha stenge krane

 

Bilde

 

Batterikasse. Jasså. jaja. lagde meg ein eg då.

 

Bilde

 

Ikke minst må ein ha aut brannslukker ombord. Einkvar CE merka båt skal vist det.

 

Bilde

 

Og så CE merket som er viktigt.

 

Bilde

 

Ok et midt i trynet bare for å lage noen forbanna skruehol t i skroget.

 

Bilde

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...