Birchwood 320 Svart 7.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2006 Jaha... OG hvor stort må rommet være.. Så lenge der var innenbords motor fekk eg beskjed om at det var krav. Snakker ikke om påhengsbåter. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Bensin innenbords krever automatisk slukker. Det er i hvert fall ikke krav om dette på Nidelv 300 med diesel. Hvor stort motorrommet må være vet jeg sannelik ikke, men da jeg spurte nidelv hvorfor det ikke var std på N300 sa de at motorrommet ikke var så stort at det krevdes. Om jeg husker rett fra noe KOB skrev en gang så var det ikke automatisk brannslukker i hans Windy 32, men i Windy 37 er det std Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 7.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2006 Kan det være foskjell på import og etter CE merking.. skal jammen sjekke opp og hoder rulle om eg ikke trengte bruke 4000 på dette. Ja ein kan si at det er min egen sikkerhet, men hva svarte skal det hjelpe med aut slokke utstyr når motor sluker all den gassen til frokost. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Skipper Worse Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Høres ut for at du må gjøre noe med kostholdet til motoren din. Den dietten der kan ikke være sunn i lengden. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Birchwood 320 Svart 7.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2006 Det er alt etende... Jepp det er det den er.. Sluker alt fra små skruer til store tankler med drivstoff. og litt gass t desert. Hehe... Nei kjøpt er vel kjøpt. Sp det får stå som det er. Men irriterende om eg ikke er nødt til å ha den der.. Dyre greier.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Kan det være foskjell på import og etter CE merking.. skal jammen sjekke opp og hoder rulle om eg ikke trengte bruke 4000 på dette. Ja ein kan si at det er min egen sikkerhet, men hva svarte skal det hjelpe med aut slokke utstyr når motor sluker all den gassen til frokost.Du må ha et stopprelee koblet til motor slik at motoren stopper om brannslukkeren løses ut.maritim uten dette har brannslukningsutstyret ingen verdi - gassen suges bare rett gjennom dieselmotoren Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Bensin innenbords krever automatisk slukker. Det er i hvert fall ikke krav om dette på Nidelv 300 med diesel. Hvor stort motorrommet må være vet jeg sannelik ikke, men da jeg spurte nidelv hvorfor det ikke var std på N300 sa de at motorrommet ikke var så stort at det krevdes.I følge det jeg har forstått er det påbudt med automatisk brannslukking i motorrom også for diesel - gjeldende fra 1. januar 2006. Selvfølgelig har dette ikke tilbakevirkende kraft. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Nei, det stemmer ikke. Det avhenger av motorrommets størrelse. Ingen av mine Nidelver hadde automatisk slukker. Windyen har det som std pga CE kravSkulle gjerne sett hvor dette står. I følge det jeg har forstått er det påbudt med automatisk brannslukking i motorrom også for diesel - gjeldende fra 1. januar 2006. Selvfølgelig har dette ikke tilbakevirkende kraft.Det var også krav før 2006, det er vel ikke krav til automatisk nedstenging men krav til visuel og hørbar alarm på hver styreposisjon (og hovedkabin?) slik at manuell nedstenging kan gjennomføres. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 Skulle gjerne sett hvor dette står. . I en mail jeg fikk av produksjonssjefen på Nidelv - Ole Iver Rusten. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.April.2006 Del på Facebook Svart 7.April.2006 I en mail jeg fikk av produksjonssjefen på Nidelv - Ole Iver Rusten.Tenkte på ce forskriftene... Sitér dette innlegget Link to post
bernt2858 Svart 9.April.2006 Del på Facebook Svart 9.April.2006 Jeg har selv gjennomført, og fått godkjent av sjøfartdirektoratet, CE merking min importerte Bayliner 2858 1996 modell. Jeg ser at det er diskusjon vedrørende fast brannslokkingsanlegg, viser til ISO 9094 som er gjeldende standard i RC directive (både i dag og før endringen 1/1-06) Iflg. ISO 9094 skal det være fast montert brannslokningsanlegg når (samlet effekt) av dieselmotor(er) er på over 120kW og disse er montert under dørk. Se Table 1 side 9 i nevnte standard. PS Jeg har sett at en del båtprodusenter (også norske) ikke følger dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2006 Del på Facebook Svart 9.April.2006 Iflg. ISO 9094 skal det være fast montert brannslokningsanlegg når (samlet effekt) av dieselmotor(er) er på over 120kW og disse er montert under dørk. Se Table 1 side 9 i nevnte standard. PS Jeg har sett at en del båtprodusenter (også norske) ikke følger dette. I så fall følger heller ikke Norske Veritas den standarden, for på Nidelven min var effekten over 120 kW, båten bygges etter CE godkjenning fra DNV, DNVhar stedlige kontroller på Nidelv. Min Nidelv var første medD6 310, og DNV hadde gjennomgang av spesifikasjonen på denne båten før den ble bygd. Men båten ble bygd i 2004, så ting kan godt ha endret seg siden den gang Sitér dette innlegget Link to post
bernt2858 Svart 9.April.2006 Del på Facebook Svart 9.April.2006 Det er jo interessant. DNV har ratifisert RCD. Vel, jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør, påpeker bare hva RCD og Sjøfartsdirektoratet krever. Jeg vet dette fordi jeg først forsøkte å få godkjent båten uten det faste slukkeanlegget, nettopp med å henvise til hva andre båtprodusenter gjør, men det var selvsagt ikke godt nok for SD :-) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 1.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Vel på ann igjen karer(Og damer) Som bildet viser er det min konsulent som stod for CE merkinga. Og hennes "Bokstaver" står i det "nye" hin nummeret. Heter vel ikke det heller lengre. Så nå må det flotte blanke skiltet vekk igjen. For nå skal du selv stå annsvarlig med at alt er i forskriftsmessig stand etter alle kunstens regler.. Eg måtte skaffe meg noen bokstaver selv hos sjøfartsdirektoratet og få nye skilt. Mine bokstaver ble JNN istedenfor CEC som står der i dag. Jøsses for et surr mann. Lykke til alle som prøver seg på noe slikt.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
slettet Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 har vært igjennom samme runden selv uten å synes at det ble mye rot utenom at sjøfartsdirektoratet endret rutiner og bestemmelser 3 ggr underveis men ikke alle disse berørte meg. ang brannslukking i motorrom. på mørebas 7200en jeg hadde var det standard med halon i motorrom - beholder plassert ved førerplass for manuell utløsing samt vanlig branslukker også ved førerplass. den var fra 1978 og var veritasgodkjent. max standard hp: 125. på større motorer/båter må motoren stanses manuelt eller automatisk før utløsing av brannslukking ellers bare lugger det litt i motoren mens den lenser motorrommet for brannslukkende materiale. en 6-8 liters motor kan dra i seg motorommets volum pr sekund på marsjfart. i et konkret tilfelle jeg kjenner til tok det fyr i motorrommet mens motoren gikk på tomgang og båten lå ved kai. brannslukkeren løste ut men motoren gikk vidre. har brukt en usedvanlig dyktig ce konsulent og det ble ikke noe frem og tilbake fra hans side. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Juni.2006 Del på Facebook Svart 2.Juni.2006 Anbefaller også en automatisk nedstenging av dieselmotorer, jeg kjøpte min boks på ebay til noen hundrelapper og kan stenge ned 8 enheter (motorer, generator, dieselvarmer, vifte osv.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.