Jump to content

NB 870 Touring? Eller likevel Viknes 880?

skage

Recommended Posts

Ja da er jeg tilbake igjenn. Hadde bestemt meg nå for NB 870 Touring, men så begynte jeg og vurdere Viknes 880. Har lest de fleste debatt innlegg og ser vel at Viknes 880 er liksom den grommeste. Jeg skal på kontraksmøte ang 870 til helgen så nå lurer jeg. Den 880 som ligger til salgs i Tvedestrand ser vel ikke så ille gale ut, bortsett da fra prisen. Skal jeg holde på valget mitt NB eller burde jeg ta meg bryderiet og prøve ut 880.

Prismessig havner jeg på ca 1 150 000.- dette med riktig motor og det meste av stæsj, også kartplotter (c80). Klar for ny debatt?

Det er pokker så mye penger så man vil jo gjerne ta med de vurderinger som er

Du kan jo sette opp en liste over hva du krever av en båt, fart, adskilte sengeplasser (antall), utseende, pris, kalesjeløsning, tørr/våt båt, materialvalg på innredning, sittekomfort, førermiljø.....og selvfølgelig oppsøke to slike båte og prøvekjøre dem....(det har du antakelig gjort allerede), eller?

Men helt enig...det er ikke alltid like lett å velge mellom to...

Du kan jo sette opp en liste over hva du krever av en båt, fart, adskilte sengeplasser (antall), utseende, pris, kalesjeløsning, tørr/våt båt, materialvalg på innredning, sittekomfort, førermiljø.....og selvfølgelig oppsøke to slike båte og prøvekjøre dem....(det har du antakelig gjort allerede), eller?

Men helt enig...det er ikke alltid like lett å velge mellom to...

Eller som det kanskje oftest blir; hjertet (følelser) sien hvilken båt du har lyst på, listen blir da "hva denne båten kan tilby" :yesnod::yesnod::yesnod:

Ja da er jeg tilbake igjenn. Hadde bestemt meg nå for NB 870 Touring, men så begynte jeg og vurdere Viknes 880. Har lest de fleste debatt innlegg og ser vel at Viknes 880 er liksom den grommeste. Jeg skal på kontraksmøte ang 870 til helgen så nå lurer jeg. Den 880 som ligger til salgs i Tvedestrand ser vel ikke så ille gale ut, bortsett da fra prisen. Skal jeg holde på valget mitt NB eller burde jeg ta meg bryderiet og prøve ut 880.

Prismessig havner jeg på ca 1 150 000.- dette med riktig motor og det meste av stæsj, også kartplotter (c80). Klar for ny debatt?

Det er pokker så mye penger så man vil jo gjerne ta med de vurderinger som er

Hei.

Jeg skjønner at valget er vanskelig, og du vil sikkert bli fornøyd uansett hvem du velger. En klar forskjell på båtene er bredden (NB-en er over 20 cm bredere enn Viknesen). Det er mulig at dette gjør at sjøegenskapene til Viknesen blir bedre enn NB-en, men en annen vesentlig faktor er at dette gjør at styrhussalongen i NB-en virker vesentlig romsligere. I NB-en har det blitt plass til en skikkelig U-salong med ok spiseplass til fem (?), mens Viknesen kun har to rette benker med sitte-/spiseplass til totalt fire. Vi er fem i familien, så sånn sett ville Viknesen ha vært for liten for oss (jeg vet ikke hvor mange spiseplasser dere trenger, og det kan jo fint gå an å spise på akterdekket). Vi liker å lese litt utover kveldene, og da er det veldig behagelig å sitte i "hjørnene" av U-sofaen, og her tror jeg NB-en vil være komfortabel. I Viknesen har du ikke denne muligheten i salongen. Dette var ett moment til fordel for NB-en, mens andre momenter kan gå i favør Viknesen (bl.a. at den har dør til forkabinen, og at kvalitet/finish på innredningen muligens er bedre for denne).

Dette var et par "umiddelbare" fra momenter fra en som er godt kjent med båttypen, men som selv endte opp med en "Sør-/Østlandsbåt".

Lykke til :smiley:

Hilsen hos

Det er helt riktig, min kone hadde jeg på telefonen for nøyaktig 5 minutter siden og hun tok opp dett temaet. Hun hadde faktisk vært og sett på begge båtene på nettet og sett på den problemstillingen. Vi er 2x2 som skal bruke båten og det er jo hyggelig og kunne sitte også flere ved bordet.

Så her legger nok fruen ned et veto.

Takk

Gratulerer, du blir sikkert fornøyd. Vi er i hvertfall veldig fornøyd med den store uteplassen og god plass i salong. Synes uteplassen akterut er dårlig på veldig mange andre båter i denne størrelsen.

Å kjøpe båt betyr ofte at man må regne med noen kompromisser (hvis man ikke røven full av gronker da :lol: ).

Riktig pris er vel det du er villig til å betale.....rett og slett! Så enten blir det kjøp, eller ikke......Som regel er det ikke så mye å hente, men "litt" er det nok. Så lenge de produserer det de ønsker, og likevel ikke klarer å dekke etterspørselen, gir de ikke ved dørene.

Ser du har tatt valget om prisen er ok. Kommer likevel med våre konklusjoner etter den vurderingen vi gjorde:

NB 870:

+:

• svært god plass i salongen
  • stor bredde gav imponerende akterdekk
  • bra pris (tilbud på 1.1 mill)
  • pen båt, med litt mer spiselig utsende for den gemene hop (mest turbåt av disse 3)
  • sikker investering

- :

• det største ankepunktet var midtkabinen som vi syns var smal
  • toalettet var også lite i en båt til denne prisen
  • materialvalgene var ikke så gjennomført og byggkvaliteten virket bedre hos Viknes
Viknes 880:

+:

• flott kvalitet, mer gjennomført materiall valg
  • sikkert som banken mtp annenhåndsverdi
  • stor midtkabin med god plass i dobbelkøye
  • større toalett enn i NB 870

-:

• smal og rank, dette merket du når du entrer disse båtene, det har også vært litt tema på nettet at den er litt rank. Neppe noe problem, men en følelse som kan være irriterende...
  • liten salong, for meg er det svært viktig å kunne strekke ut litt i salongen, det kan du glemme i 880, da må du gå i køyen
  • høyere pris enn 870
Viksund 850 Combi:

Siden vi valgte en slik tar jeg med den også. Det er jo en outsidere i forhold til disse to og jeg hadde nok valgt NB 870 om jeg kjøpte helt ny selv om vi er meget fornøyd med båten og den litt mer kreative løsningen som er her (på godt og vondt). For oss ble det passasjen foran og en mer fornuftig bruktpris enn 870 og 880 som gjorde utslaget...

+:

• utrolig enkel og trygg passasje til baug (mye større plass enn tradisjonell WA)
  • stor salong med god plass til å legge seg nedpå selv om fruen sitter der også
  • meget bred og god køye i midtkabin, 146 cm bredde, + 2 meter lengde (her sover vi alle, far, mor og 3 åringen. To vinduer (et åpningsbart), 3 lyspunkter og stor høyde... Bedre enn de 2 andre
  • veldig stort toalett
  • utsikt fra salong er bedre enn i de to andre (vindskjerm og stor takhøyde)

-:

• ikke dollbord på babord (ser litt rart ut og i noen situasjoner er det upraktisk)
  • mindre plass i salong enn NB 870, men bedre plass og løsning enn i Viknes 889
  • ikke så bra kjøreegenskaper over 18 knop (ikke så stort problem da fornuftig marsj ligger der)
  • kanskje litt mer prøveklut å kjøpe slik båt, vi har hatt noen mindre ting og ser at enkelte løsninger kunne vært bedre, men det er ikke store saker og det spørs vel om jeg med min petimeter nese ikke hadde funnet en del ting i disse to konkurrentene
  • ikke 2 fullgode køyer foran i standard versjon, enkelt å fikse, men tullete at det ikke er gjort med en gang...
Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

• 1 måned senere...

Vil informere om at Viknes no leverer buesalong til 880. Vi skal til Arendal til sommaren og hente vår Viknes 880, vi er 2 vaksne og 2 barn og kjem til å velge buesalong i vår båt. Dette for å få fleire sitteplassar, og betre plass til leik/spel ved bordet. For oss er dette drømmebåten og gler oss til å hente den, og ikkje minst til turen frå Arendal og heim til Sunnmøre.

Vil informere om at Viknes no leverer buesalong til 880. Vi skal til Arendal til sommaren og hente vår Viknes 880, vi er 2 vaksne og 2 barn og kjem til å velge buesalong i vår båt. Dette for å få fleire sitteplassar, og betre plass til leik/spel ved bordet. For oss er dette drømmebåten og gler oss til å hente den, og ikkje minst til turen frå Arendal og heim til Sunnmøre.

Du har mye å glede deg til,henta selv min viknes i arendal ,å seilte til troms,ellers har jeg tatt en tur fra troms til oslo ,og tlbake.kjempe tur.ha en god sommer
  • 1 måned senere...

Ser at tråden er tatt tak i og at jeg ikke har gitt melding her om hva vårt valg ble.

Mye frem og tilbake så står det en Viksund 310 st cruz 2005 modell for salg, denne falt vi for og er i dag fornøyd med valg og båt. Ikke så store forskjeller på denne og en NB 870 men kona syntes at Viksunden var bedre utnyttett og vesentlig mere "luksøriøs" en den "fiskebåten" NB som hun sa. Vel jeg lot meg overtale og fruen vant. Båten er jo større så noe skal man jo forvente, flotte og gode båter begge to tror nå jeg, ps. vi fisker ikke.

Vil legge til en ting om Viksunden, den trenger jammen meg gode vinduspussere, mye vann på dekk og ruter ved litt sjø, overaskende mye syntes jeg.

Ja, det er også omtalt i tester (bl.a. i VI MENN BÅT).

Viksund er fin båt synes jeg. Den har vel imidlertid langt mindre uteplass/akterdekk for de som liker seg utendørs enn NB 870T selv om "... den er større" (lengre men ikke bredere vel?).

Slik er det på de fleste båter av den typen (lukkede).

NB`en er trangere enn mange andre båter i samme størresle fremme i kabinen. Det er jo fordi det er vektlagt mer plass akterut og god plass i salong fremfor stor cabin. Hadde de flyttet "huset" en vel en halv meter akterover så hadde den blitt mer lik de fleste andre lukkede i den størrelsen når det gjelder innredningsløsning.

NB 870 (8700) har et relativt stort "kjellerrom" som kunne vært utnyttet bedre. Det kunne jo faktisk vært en sovekabin til, så stort er det.

Viksund er fin båt synes jeg. Den har vel imidlertid langt mindre uteplass/akterdekk for de som liker seg utendørs enn NB 870T selv om "... den er større" (lengre men ikke bredere vel?).

Tørre fakta er at 310èn er 320 bred, mens NB 870 er 330. V310 har sitt skrog fra slutten av 80-tallet (V925). Viksund 925 hadde sitt fra V800/V825, men da forlenget med 1 meter. Min V850 har sistnevnte skrog. Alle omtalte har samme bredde, 320. Begge skrogene er kjent for å være bra i sjøen. Skvett er det nok på dem alle, jeg ville tro det var bedre på 310èn som relativtsett blir smalere. Syns ikke det er så stort problem på 850èn, men den går kanskje mer opp med baugen. Har vurdert å legge litt last fremme for å få den litt ned (bare som test først)...

NB 870 (8700) har et relativt stort "kjellerrom" som kunne vært utnyttet bedre. Det kunne jo faktisk vært en sovekabin til, så stort er det.

Dette reagerte vi også på. Hadde jeg kjøpt en slik ny tror jeg jeg ville prøvd å få endret dette, enten med en stikklugar inn fra den andre stikkøyen f.eks til barn (kanskje det er stort nok til voksne også). Evt med en bredere stikklugar på tvers som er vanlig i mange av konkurrentene. Stusser på om ikke bredden på dagens 870 køye blir litt smal? Vi med småttinger liker å ligge alle tre og da er det fint med bred midtkabin. Vel, noe er det jo med alt :rolleyes:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...