Jump to content

NB 870 Touring? Eller likevel Viknes 880?

skage

Recommended Posts

Tenkte og ta noen ord om denne skrog formen: Vår visund 310 05 mod har denne "bulben" foran, litt spesielt og er vel litt usikker på effekten. Innbiler meg at Viksunden muligens pløyer motgående moderat sjø litt bedre en andre tradisjonelle løsninger. Men når skipet løfter seg som det raskt gjør ser jeg ikke helt forsjellene. Jeg reagerer nok litt på sjøsprøyt over dekk/vinduer og mener dette er unødvendig mye. Ellers er nok støy nivået noe bedre i Viksund en eks NB.

Køyeplassen i begge senger er nok også som sagt noe bedre i Viksund en NB. Dollbord på Viksunden og vel også ganske smale.

Vi har forøvrig en VP 41 200 hk i vår, rundet 60 t i helgen, og maks fart 23 knop og marsjer godt og trygt i 18 knop, stabil, enkel og sikker motor.

Effekten av "bulben" på Viksundene (ikke 340/360) er nok mye omdiskutert. Jeg tror denne først og fremst har effekt i 10-13 knop og i litt større bølger. Da syns jeg iallefall vårt skrog går veldig mykt, selv med store bølger i mot. Går vi over dette fartsområdet slår det kraftig (spesielt da i små bølger) og jeg ser ikke for meg at vår båt da er bedre enn Viknes/NB.

Skage: Du har en knallbra motor og en flott båt. Den har mer inneplass og mindre uteplass en NB 870 og du har nok ganske smale dollbord. Det blir kompromiss i en båt, alltid. Syns forøvrig at du har god fart med denne motoren i din båt. Jeg får ikke mer på min med 222 hk Yanmar. Det må skyldes lengre skrog i forhold til bredden... :yesnod:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...