Jump to content

Frihavnsordningen

roaldbj

Recommended Posts

Hvorfor er bare tre båtforeninger i Norge tilsluttet Frihavnsordningen,

se eksempelvis:

http://home.worldonline.dk/sejler/leksikon...vn/frihavn.html

http://www.skivesoesportshavn.dk/fh/_get/DK-Regler.pdf

http://home.worldonline.dk/sjp/frihavne/fri_over.htm

mens omlag 26 svenske og 13 tyske, foruten et betydelig antall danske båtforeninger er tilknyttet ordningen.

Frihavnsordningen gir adgang til båtplass hvor man kan ligge inntil 3 døgn på hvert sted uten å betale noen havneavgidt i det hele tatt. Dersom man benytter strøm er det en svært lav avgift.

Jeg har tidligere forsøkt å melde meg inn i dansk båtklubb for å nyte godt av ordningen, men dette lot seg ikke gjøre.

Er vi sære i Norge som ikke ønsker å tilknytte oss denne fantastiske ordningen?

ställde samme spm för 3 år sedan her på BP !

Har utnyttjat Frihavnordningen flere ganger, sparer några hundre varje säsong, som man

kan ha till annet!

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...ihavnsordningen

snart på tiden o vise att ni ikke er sære!! :yesnod:

Beklager at jeg ikke henviste til ditt spørsmål flere år tilbake i tid. Har lest svarene, det var relativt få svar. Antar at flere norske småbåteiere kjenner til den utrolig gode Havnelosen, gitt ut av Komma. Her vises hvilke havner som er tilknyttet ordningen og jeg unner flere å dra nytte av ordningen.

Tenk dere inntektstapet for båthavnene :nono:

visst det blir ju intektstap för dom vanliga gästhamnarna (kommunala!)

Men mellan oss klubbar finns ju ingen anledning att profitera på varandra(tycker ivarjefall jag!)

her er ju en möjlighet för en seglare att hjälpa en annen, genom att låna ut sin plass, när

han ändå inte använder den!

kan berätta om en liten episod för ett par år sedan.

Vi lämnade Thyborön sent en kväll o seglade på kvällen ner mot en liten by/stad som heter Struer.....

det var rejält mörkt klockan var vel runt 23, men ett par ensfyrar hade dom in til havnen,

lite svårt o se var vi kunde finna en ledig plass.............

då står det en man på en brygga o vinkar åt oss att vi kan komma dit, han hjälper oss att förtöja.

Han frågade var vi kommer ifrån, vi berättade, fint sa han!, så tog han opp lommeboken,

plockade upp sitt eget elektroniske passerkort til klubbhuset, her har ni, använd mitt kort medans ni er!

visade oss klubbhus, dusjer, vaskemaskin etc....sen visade han vegen intill byn, pub'n er öppen

fram til 2 på natten, så ett par pils hinner ni med......

ett sådant välkomnande glömmer man aldrig. :smiley:

S/Y Gunga Din

....

ett sådant välkomnande glömmer man aldrig. :smiley:

Det er deiligt å være norsk...æææhhh...svensk...i Danmark.

Vi snakker Norge nå, ikke sant?

Det er en helt annen verden. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

• 2 måneder senere...

Jeg ønsker på ny å trekke frem den flotte danske Frihavnsordingen.

Hvorfor er det ikke flere norske båtforeninger som ønsker å delta i dette flotte opplegget?

Jeg har stort sett bare møtt en likeglad holdnig i vår båtforening når dette spørsmålet er tatt opp.

Jeg lurer på forklaringen. Jeg har hittil ikke fått noe klart svar trass at temaet er tatt opp som tema på agendaen ved de regulære møtene.

Jeg har nok desverre en forklaring, men denne er ikke særlig konfliktdempende.

Jeg ønsker derfor å hørte med de norske havnene som allerede er medlemmer av FH om det er mulig å få en ordning med rimelig/assosiert medlemsskap siden jeg ikke belaster havnene med andre goder/tjenester?

Kunne vi ikke etablert et frihavnsordning innenfor BP.

Ifjor hadde jeg tidvis en 4 m plass som jeg tilbydde BP-medlemmene til låns. Den gangen spesifikt for en båtmesse. Messa lå 50 m unna, men jeg hørte ikke et pip. Var kanskje kort varsel.

I år har jeg kun en 2m som jeg kan låne ut. Selvfølgelig gratis og etter avtale om en bestemt periode.

Forbehold om godkjenning av båtforeningen og ikke for mye fuzz.

Kunne det funket?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg synes det er litt tankevekkende at jeg har en båtplass i Son (Sonskilen kommunale båthavn) som jeg ikke bruker 5 uker om sommeren (fra omlag 23. juni til 10- august).

Det burde være greit å åpne denne for tilreisende på samme måte som i Sverige, Danmark og Tyskland.

Jeg er ikke glad i å utføre administrative systemer selv,

men det burde være mulig å få til gode kollegiale havnesystemer - i det miste for medlemmer på BP.

Jeg ligger en god del i Horten - og ser om morgenen at mange plasser er ledige.

Kanskje det er mulig å ordne spleise-systemer for overnatting.

Jeg har ikke noe imot å betale avgifter - men de bør ikke være ublue.

.......Er vi sære i Norge som ikke ønsker å tilknytte oss denne fantastiske ordningen?

Kunne vi ikke etablert et frihavnsordning innenfor BP. .......

Ja vi er nok litt sære her oppe på bjerget tror jeg. Det jeg har sett i en del båtforeninger er den typiske norske; det som er vårt er vårt, og du skal ikke komme her og komme her. Tungrodd administrasjon, uenigheter, fraaksjoner mot hverandre, og alt skal helst være som det alltid har vært. Ofte vanskelig å få gjennomslag for litt nytenking som å utnytte havna skikkelig.

Se også på alle de "Opprivende Historiene" her på BP. Man finner annen manns båt i sin egen ubenytta bås og verden faller i grus.

En slags ordning her på BP ble lufta så vidt for ett par år siden, men den gangen var det ingen stor interesse mener jeg å huske. Men interessen kan jo ha snudd seg siden den tid.

Men...... da blir det eventuelt enda mer å administrere.....!!!!

Så vidt jeg har forstått: det koster ingen ting, men man må inngå i en gjensidig ordning som grovt sett omfatter omlag 250 andre havner i Sverige, Danmark og Tyskland (først og fremst i Danmark).

Men det kan være at noen i havna ikke har båter som er i nærheten av disse havnene, dermed møter man motstand mot å ingå i frihavnsordninge (det er info om ordninge på nettet).

• 7 år senere...

Det er noen som har jobber litt i vinter med å forsøke å blåse liv i frihavnsordningen

http://www.skivesoesportshavn.dk/frihavnsordningen/

Den er kommet i ny drakt og "noen få" havner er ikke helt på stell.( de står på land)

Den nye heter http://frihavne.com/ og er stadig i utvikling men kartet er stabilt oppe.

Med vis Frihavner i et større kart (under bilde) kommer all havnene opp på venstre side,

Er best i Satelitt da kan en også vandre gate langs mange stedet.

frihavne.jpg

Det gledelig er at det er 7 norske havner med nå.

For å delta i ordningen, kreves det at havnens styre godkjenner dette, og at minst 5 båtplasser stilles disposisjon for gjestende båter i ferien. I Danmark utstyres havneplassene med røde/grønne skilt for å vise hvilke plasser som er opptatt/ledige.

Hjemme Havnen betaler en årlig medlemsavgift (for tiden kr. 300,-).

Plus klistremerke til de som skal ut og seile og bytte havneplass.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har tenkt litt i litt samme baner;

• det er dårlig ressursutnyttelse at en marina eller båtforening har masse tomme båser, samtidig som at båter avvises fra gjestehavnområdet fordi det er fullt.
  • gjestehavnregimet er greit nok for oss som har råd til å ligge i gjestehavn de få dagene vi har tid til å dra på langtur med båten, og prisen pr hode blir jo lavt når man er en familie - men for en enslig ungdom kan prisene være alt for dyre.
  • jeg har alltid hatt en liten drøm om å leve et nomadisk liv - den drømmen ble for alvor stoppet da vi kjøpte hus i Oslo, fikk yngstesønnen vår samtidig med at eldstesønnen begynte i barnehagen. But I digress ... for meg føles det litt unaturlig å måtte velge marina for en hel sesong og enda lengre perspektiv. Hadde jeg vært enslig og hatt vide muligheter for hjemmekontor ville jeg klart foretrukket å kunne seile rundt hele sommeren og midlertidig bosette meg på de stedene hvor det var en ledig bås.

Er det mulig for kommersielle marinaer å bli med på frihavnsordningen, eller bare båtforeninger? Jeg ser for meg at det vil være ganske umulig for meg å dra nytte av tilbudet, i overskuelig fremtid :-(

Alternative ordninger:

• Båtforeningen har et regime på fremleie til gjester. kan ha policy på at båser skal markeres som "ledig" dersom båteier forlater båsen for mer enn 24 timer, og rett og slett vidreleie ledige plasser mot vanlig gjestehavnavgift. Slik gjøres det av Utgårdskilen båtforening.
  • Man kunne hatt en database over enkeltredere som gjerne låner bort båsen sin mens den er ledig. Det forutsettes selvfølgelig en viss balanse i forholdet mellom lån og utlån av ledig bås. Dette er muligens i mot reglementet man har signert på hos sin lokale båtforening eller marina - men jeg skulle tro de fleste kontraktene bare spesifiserer noe om "fremleie", ikke "utlån"? (jeg leste om det et sted - at det er et stort juridisk problem med fremleie for båtforeninger - dersom enkeltmedlemmer tjener penger på båtplassen sin mister foreningen momsfritak). Det forutsettes selvfølgelig også at en slik database får mer enn bare en håndfull medlemmer. Samt at det blir veldig enkelt å registrere fravær fra hjemmehavna, samt bruk av gjesteplasser.

For den siste idéen kunne det kanskje mulig å få noe til via http://www.baatwiki.no/

Jeg kan se noen grunner til motstander mot frihavnsordningen og alternative løsninger hos både båtforeninger og marinaer ...

... en båtforening eller marina som har signifikant inntjening på gjesteplasser vil selvfølgelig ha en (berettiget?) frykt for tapt inntjening.

... en båtforening eller marina som ikke har signifikant inntjening på gjesteplasser vil fortsatt kunne ha en (berettiget?) frykt for fremmedfolk som vaser rundt på jakt etter do og renovasjon. Fremmedfolk som gjør sitt fornødne andre steder enn på do fordi de ikke har nøkkel til fasilitetene. Kanskje man er redd for å miste kontrollen ifbm tyver etc.

... man kan også frykte at det blir mye bråk og uro i havnen.

... man kan ha en frykt for forsikringsmessige problemer ifbm skader etc.

... jeg aner ikke hvor demokratiske båtforeningene er i praksis (selv om de i teorien er demokratisk styrte foreninger, kan det fort bli til et reelt problem at det bare er en håndfull klikk med "inngrodde" medlemmer som gidder stille opp på generalforsamling), men selv om foreningen er demokratisk og medlemskap i utgangspunktet medfører et gode for medlemmene, så kan det jo hende at det store flertallet ikke har planer om å benytte seg av et slikt tilbud og derfor heller ikke ser noen nytteverdi av det.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Er det mulig for kommersielle marinaer å bli med på frihavnsordningen, eller bare båtforeninger? Jeg ser for meg at det vil være ganske umulig for meg å dra nytte av tilbudet, i overskuelig fremtid :-(

Her han alle melde seg inn,

For å delta i ordningen, kreves det at havnens styre godkjenner dette, og at minst 5 båtplasser stilles disposisjon for gjestende båter i ferien. I Danmark utstyres havneplassene med røde/grønne skilt for å vise hvilke plasser som er opptatt/ledige.

Hjemme Havnen betaler en årlig medlemsavgift (for tiden kr. 300,-).

Plus klistremerke til de som skal ut og seile og bytte havneplass kr 100.

Hadde alt det andre du skrev om hvert noe problem, hadde ordningen hvert død for lenge siden.

Norge

Oslofjordens Friluftsråd

Gml.Drammensvei 203

1337 Sandvika

Norge

Tlf. 0047 67554990

Epost: terje@oslofjf.no

Nettside: www.oslofjorden.org

Guest Avmønstret#

Hele ordningen kan vel bare være en app? Jeg melder at min plass er ledig, og så kan jeg selv sjekke etter ledige plasser i området jeg skal til.

Nå som apper styrer verden burde vel dette være mulig å få til uten å komplisere det unødig. De som laster ned appen og bruker den er med, de andre kan gjøre som de vil.

Guest Avmønstret#

Men hvis man "bare" lager en app der det er opp til båt/plasseier å vurdere om det er ønskelig/lov/praktisk å byttelåne plass så hopper en bukk over alle disse mer eller mindre funderte kravene for å kunne delta.

Da får en også med alle de private båtplassene og selveierplasser.

-------------

Men hvis man "bare" lager en app der det er opp til båt/plasseier å vurdere om det er ønskelig/lov/praktisk å byttelåne plass

Da får en også med alle de private båtplassene og selveierplasser.

-------------

Da er det bare å lage den APP`en og overbevise de i Skive som administrerer ordningen om at dette er tingen.

Tror det er lettere å få de til å gå ned på antallet medlemmer i en privat havn til 2 eller 3.

med et bra havnekart som viser hvilken bås som er ledig og tilgang til nøkkel da private havner er som regel låst her på berget.

Men i en privat havn må en jo kontakte noen for å få flere med.

Men hvis man "bare" lager en app der det er opp til båt/plasseier å vurdere om det er ønskelig/lov/praktisk å byttelåne plass så hopper en bukk over alle disse mer eller mindre funderte kravene for å kunne delta.

Hvis noen andre lager app, kan jeg lage backend-logikk og et helt enkelt webgrensesnitt :-)

Men det er uansett et stort catch-22 med et slikt prosjekt, man må over en kritisk masse før ordningen faktisk er brukbart, og det er vanskelig å få til den kritiske massen.

I tillegg kommer problematikken med nøkler, marinaeiere og båtforeningsstyrer som misliker ordningen og setter sperrer for det i kontrakten, etc.

Redigert av tobixen (see edit history)

Guest Avmønstret#

Hovedpoenget mitt, utover at det selvsagt må være en app, var at en tar det fra person til person og hopper bukk over all administrasjon og at noen vil sitte og bestemme noe eller byråkratisere. Om det er hensikten vil en slik ordning aldri fungere.

Den som har båtplass vurderer selv om plassen kan lånes ut og beskriver selv hva som gjelder. Informasjon utveksles og "fetter" Per og tante Åshild låner min plass i noen dager.

-----------

Og jeg mener ikke å legge opp til ulovligheter av noe slag men kun gjøre det enkelt på den måten at den som leier/eier båtplassen selv vurderer om den kan lånes ut. Hvilken kunnskap eier/leier av båtplass har om diverse regler kan ingen app eller byråkrati finne ut av, man må stole på folk.

Den som har båtplass vurderer selv om plassen kan lånes ut og beskriver selv hva som gjelder. Informasjon utveksles og "fetter" Per og tante Åshild låner min plass i noen dager.

Man har jo mange analoge løsninger på land som fungerer - gjennom couchsurfing, bewelcome, hospitality club og servas kan man helt gratis bo hos andre folk, og det fungerer bra ... men det blir jo litt annet siden man da møter gjestene sine. Jeg mener også at det finnes organisasjoner/websider for folk som ønsker å byttelåne hus. Dersom det fungerer, så må det også kunne fungere å byttelåne marinabås.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...