alidal Startet 26.April.2003 Link til dette innlegget Startet 26.April.2003 Har en bærbar PC uten serieport til GPS. Har nå kjøpt en overgang fra USB til Serie, men får det ikke til å fungere. Er det noen som har erfaring med dette? Innstillinger på GPS og kartprogram er korrekte. Det er en Magellan 315. Kjører på XP-home og får da beskjed at det er funnet en ukjent enhet, men jeg har ikke noen driver for GPS`en Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 26.April.2003 Link til dette innlegget Svart 26.April.2003 Du trenger ingen driver for gps en, men du trenger en driver for den usb til serie saken, som skal dukke opp som com 3 eller høyere. ang driver så kan du prøve den driveren så kan jeg sende deg den driveren jeg bruker til begge mine usb til com adaptere. send meg en mail hvis du vil ha den. Jeg har brukt begge mine adaptere med 2 forsjellige gps'er i 98 og xp uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
moro2 Svart 26.April.2003 Link til dette innlegget Svart 26.April.2003 Hei, Det skal følge med en driver for overgangen fra USB til serie. Har brukt en som heter UMC-100 usb to serial modem sjøl. Dette var med fugawi kartprogram til garmin 12xl. Hadde da også noen problemer med å finne com porten. Prøv å sett innstillingene i kartprogrammet til at GPS er i COM1. kan sende deg den driveren jeg har hvis du ikke har noen. vh morten Sitér dette innlegget Link to post
rabben Svart 26.April.2003 Link til dette innlegget Svart 26.April.2003 ikke helt relevant til spørsmålet, men hvor får det kjøpt overgang usb - serie? Har lett etter dette i alle nettbutikker jeg veit om, men ingen har Det finnes i Amerikanske butikker har jeg sett, har dere importert dem? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 26.April.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2003 Jeg kjøpte den hos Clas Ohlsson, men det fulgte ikke med driver Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 27.April.2003 Link til dette innlegget Svart 27.April.2003 ikke helt relevant til spørsmålet, men hvor får det kjøpt overgang usb - serie? Har lett etter dette i alle nettbutikker jeg veit om, men ingen har Det finnes i Amerikanske butikker har jeg sett, har dere importert dem? ta en titt hos for eks komplett.no: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=13&s=pl og http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=13&s=pl andre butikker har også.Ver opbs på å sette riktig com port i kartplotter programmet, en usb til com adapter blir somregel com 3 til 5 Sitér dette innlegget Link to post
kip Svart 27.April.2003 Link til dette innlegget Svart 27.April.2003 Hei, ikke helt relevant dette, men når jeg starter kartprogrammet så kommer ..." unable to find COM 1 port ..." noe som gjør at jeg ikke får koblet opp GPS. Jeg har prøvd å disable infrarød inngangen, uten at dette gjorde noe forskjell. Er det noen som kan hjelpe meg ? Sitér dette innlegget Link to post
rabben Svart 27.April.2003 Link til dette innlegget Svart 27.April.2003 jøss, jeg trodde jeg hadde sett igjennom hele komplett, i min søken jeg da takker og bukker for hjelpen, saken er bestilt Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 27.April.2003 Link til dette innlegget Svart 27.April.2003 Søk først på nettet etter passande drivar, sjekk overgangen for web-adresse. I neste omgang kan du ta med deg mine erfaringar med serielle portar: Eg hadde problem med å få kontakt med ein slik overgang under Windows ME, ingen drivarar fungerte med overgangen til usb, heller ikkje eit pci-kort med serielle portar fungerte. På pc-en der eg hadde problem hadde eg behov for tre serielle utgangar. Eg løyste problemet med å oppgradera til windows 2000 proffessional. Eg vil og tru at ei «nedgradering» til windows 98 ville fungert, dette operativsystemet er langt meir stabilt til slike oppgåver enn Win ME. Windows XP kjenner har eg inga erfaring med, men eg vil tru det er meir gjennomarbeidd enn Win ME. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.April.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2003 Takk til bph. Det gikk helt fint når jeg bare fikk driver. Sitér dette innlegget Link to post
bob Svart 29.April.2003 Link til dette innlegget Svart 29.April.2003 Tror egentlig ikke jeg ville ha nedgradert til win98. Hadde jeg hatt XP home på en maskin hadde det vært rett ut med XP og inn med Xp pro eller win2000... Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 29.April.2003 Link til dette innlegget Svart 29.April.2003 Tror egentlig ikke jeg ville ha nedgradert til win98. Hadde jeg hatt XP home på en maskin hadde det vært rett ut med XP og inn med Xp pro eller win2000...Eg er einig i det valet. Har ein liggande Win98, og ønsker å spara nokre lappar på å ikkje kjøpa Win 2000 eller XP-pro, kan Windows 98 fungera for oppgåver som Windows ME ikkje kan, samt at det kan vera litt meir stabilt. Problemet gjeld for Win ME, om XP home har dei same problema med serielle utgangar veit eg ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 29.April.2003 Link til dette innlegget Svart 29.April.2003 Har ein liggande Win98, og ønsker å spara nokre lappar på å ikkje kjøpa Win 2000 eller XP-pro, kan Windows 98 fungera for oppgåver som Windows ME ikkje kan, samt at det kan vera litt meir stabilt.Støttes! Kjører Win98 så det står etter. Surfing, masse jobbing på web, billedredigering, videoredigering og masse andre "tunge" oppgaver. Har ikke hatt bluescreen eller andre nevneverdige problemer så lenge jeg kan huske. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 2.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2003 Har en laptop med kun USB port, kjøpte så en overgang fra USB til 9 pin serial port for så å koble min nokia 6210 opp til PC'en. Jeg får ikke kontakt med telefonen når jeg innstallerer programvaren. Der fulgte heller ikke med noen drivere til overgangen. Noen som har erfaring med dette? Det skulle vel bli det samme dersom en bruker kartmaskin og denne type overgang til USB?? Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 2.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2003 Har en laptop med kun USB port, kjøpte så en overgang fra USB til 9 pin serial port for så å koble min nokia 6210 opp til PC'en. Jeg får ikke kontakt med telefonen når jeg innstallerer programvaren. Der fulgte heller ikke med noen drivere til overgangen. Noen som har erfaring med dette? Det skulle vel bli det samme dersom en bruker kartmaskin og denne type overgang til USB?? For å få overgangen til å fungere så må den antakelig settes opp som en Virtuell Com-port. Usikker på om det finnes drivere for dette i XP, virker rart at det ikke fulgte med noe sw! Ta en kikk på start-innstillinger-kontrollpanel-administrative verktøy-datamaskinbehandling-enhetsbehandling-porter. Finnes det noen COM-porter der når du har koblet til overgangen? Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 2.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2003 Jeg kan ikke se noen forskjell, når jeg kobler til denne finner den bare en ukjent maskinvare, og ingen driver Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 2.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2003 Mange USB/RS232 seriell-port adaptere leveres uten drivere, men på alle de jeg har vert borti har det vert nødvendig med driver - selv med XP. Finn ut merke og type-betegnelse og prøv å finne driverne på nettet. Etter å ha installert drivere kan adapteret testes ved hjelp av for eksempel hyperterminal. Velg rett com-port. Hvis du kortslutter pin2-3 på 9-pins-pluggen skal det du skriver på tastaturet komme opp på skjermen i hyperterminal-vinduet. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 2.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2003 Har funnet ut at overgangen heter Goodway UC320 seriell adapter dersom dette kan hjelpe.... Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 2.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2003 Har funnet ut at overgangen heter Goodway UC320 seriell adapter dersom dette kan hjelpe....Tja,, hmm,, den var ikke så enkel! Hvor kjøpte du denne?Fant en side med drivere her: http://www.goodway.com.tw/japan/support.asp Men ettersom jeg er noe dårlig på japansk, så kan jeg ikke gå god for disse! Men, de er sikkert verdt ett forsøk! Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 2.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2003 Kjøpte den faktisk på www.komplett.no, dette burde jo vere en plass der du fikk ordtli vare Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 2.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2003 Kjøpte den faktisk på www.komplett.no, dette burde jo vere en plass der du fikk ordtli vare Det hjalp! http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&view=detailed Og driveren finner du her: http://www.gwctech.com/cdriver.asp ,- ett stykke ned på siden. Last ned, pakk ut til en mappe, plugg i adapteren, og forklar veien til mappen når du får opp dialogboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 2.Juli.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2003 Takker, nå blir det vel ordnings på problemet, håper jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.