Jump to content

Hvor bra er egentlig båten ?

giver

Recommended Posts

Gå båten i "sømmene" og se hva som er gjort på "vrangsiden".

Ofte slurves det unna på ting som ikke er synlig. Masseproduksjon sier seg selv

at man er ute etter å tjene mest mulig penger på kortest mulig tid.

Noen eksempeler:

Dersom man henger en liten kveil med ekstra kabel ved siden av en elektrisk installasjon

f.eks. en vinsj slik at man lett kan ta enheten inn på dekket og reparere/skifte denne koster denne kabelbiten ca. 100 kroner. Dersom man så produserer 100 båter i året så vil det være kr. 10.000,- ut av vinduet for produsenten. Det er ikke uten grunn et brødristeren har så kort kabel at den omtrent henger i lufta når man setter stikkontakten i veggen.

Sprekker gelcoaten opp etter kort tids bruk tyder dette på at underlaget gir etter:

Laminatet er for tynt, type materialer som er benyttet er for dårlig eller dårlig støp.

Lukter det "mugg" i båten så har produsenten latt være å male flater inne i båten som

ikke er synlig - Hvorfor ? For å spare materialer og ikke minst timelønn.

Min mening er at man vet lite om nye båter/modeller før det er gått et år eller 2.

Tretthetsskader vil først melde seg etter noen års bruk.

Med vennlig hilsen

Per Morten Schou

www.MaritimStart.no

Det som slår meg er at mange produsenter ser ut til å spekulere i at få mennesker klager. Derfor slurver og sparer man litt her og litt der. Så får man heller ta og fikse for de som tar seg bryet med å reklamere.

Et eksempel: Kjøpte ny båt i fjor med Volvo KAD 44 motor, ifølge Vp, skal denne motoren leveres med stålpropellere, men byggeren leverer kosekvent med alu ditto. Forklaring på hvorfor er: Det er ikke nødvendig med stål, det holder med alu. Dette er noe VP sier for å selge mer. Etter lang diskusjon fikk vi båt med stålpropellere mot et lite pristillegg. Og takka fa... for det, etter 1 time som nybåteier, fikk vi landkjenning. Resultat med stålprop. bøyd propellerblad, sannsynlig resultat med alu ditto 1/2 propell.

Det er spart inn på ledningstversnitt over allt, resultat småsur og oppgitt kunde og mye bortkastet tyd på telefonen med meg. Hadde de brukt litt større ledninger, så hadde det vært enklere å være mer positiv til bygger/båt og kanskje fler kunder?

Tross alt vi er godt fornøyd med båten, men har brukt altfor mye tid og penger for å få ting til å fungere, dessuten vet jeg at denne båten har kostet dyrt så langt, for produsent. Det ser ut til at man ikke har råd til å gjøre jobben skikkelig første gang, men de har alltid råd til å gjøre jobben en to tre ganger.

Nå drar jeg på sjøen til frem til søndag, så da er jeg klar til å fortsette denne diskusjonen hvis jeg får noen reaksjoner...................................

Ens egen båt er vel den beste i verden, uansett hvilket merke? Akurat som bilen...

:confused:

sjønt det gjelder vel helst for den som er "havnas ekspert"

Hei

Hverken bilen eller båten min er best i verden hvis du spør de som ikke har .

Det er ikke så forferdelig mange år siden folk sa "TV skal aldri inn i mitt hus!!!".

Noen og en hver har måttet svelge noen kameler der. :wink: :wink:

Jeg inbiller meg at folk stort sett velger ut fra behov og økonomi, det har

i hvert fall jeg gjort.

Jeg har en saktegående båt, noen setter mer pris på fart.

Når jeg er om bord, er jeg der jeg vil være. Det være seg i hvilken fart som helst,

men kanskje jeg er noe treg av meg. Jeg trenger tid på å få med meg hva

jeg passerer når jeg er ute på sjøen. Er ikke vant med fart, da jeg hadde

seilbåt tidligere. :confused:

mvh

giver :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...