Jump to content

Blått lys for trapper etc..


Gudrun

Recommended Posts

Forrige helg så jeg en båt som hadde montert noen små "lysdioder" som lyste opp stigtrinnene ombord.

Pent svakt blått lys gjorde at det var lett å klatre ombord, selv i stummede mørke. Skal jeg anslå størrelesen var de vel rundt 7x4cm. og hadde en blank kant rundt. Har noen sett disse tilsalgs "i løs vekt"?

Link to post

Jeg har montert Slike blå dioder fra Hellamarine, som dørkbelysning. De er praktiske, ganske "hårete" og Svinedyre..

360,- pr stk. Men absolutt verdt det. Gleder meg til å se Skjærgårdsjeepen min ligge og lyse svakt blått i natten... :cool:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post

Sikkert ikke mye til hjelp, men er det sånn som dette du tenker på? Det er veldig fint med slikt blått lyst synes jeg. Virker som det begynner å bli mer vanlig, spesielt på de store dyre båtene som avbildet. Men også andre båter, mener jeg har sett Viknes hvor navnet Viknes lyste blått.

 

Bilde

 

Bilde

Redigert av Anders (see edit history)
Link to post

Jajajajaj, slike var det jeg tnkte på, dog ikke så mange som er vist på bildene Anders har vedlagt....

Må være vanntett, ellers blir det bare problemer......

Får høre hos den lokale pusheren som selger Hella produkter om de har noe slikt i hyllene....

Link to post

Forrige helg så jeg en båt som hadde montert noen små "lysdioder" som lyste opp stigtrinnene ombord.

Pent svakt blått lys gjorde at det var lett å klatre ombord, selv i stummede mørke. Skal jeg anslå størrelesen var de vel rundt 7x4cm. og hadde en blank kant rundt. Har noen sett disse tilsalgs "i løs vekt"?

 

Ulempen med disse lampene er en forholdsvis høy pris i forhold til selve komponentene som inngår i konstruksjonen.

Det er nærmest ufattelig at produsentene skal tjene så mye på komponenter som er utviklet for lenge siden.

 

Fordelene er først og fremts en tilnærmet uendelig levetid (typisk mer enn 10.000 timer)

og et svært behagelig forbruksnivå (enkelte ligger i området 50 mA - milliampere).

 

Dette innebærerer at svak opplysning av toilett og atkomstvei til toilett kan stå på hele natten uten bekyring for strømforbruket

- noe som kan være greit for de mindre barnas del i ellers mørke havner

- og for den sags skyld for oss gamle.

Link to post

Merkelig at de ikke finnes i rødt.

Kunne tenkt meg to slike nede ved dørk i sittebrønnen.

Til bruk ved landligge i Amsterdam? :wink:

 

:lol:

 

 

Beklager.... måtte bare.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Til de Hr. vikers og Suzuki.

 

Har ikke tenkt meg hverken til Amsterdam eller Las Vegas.

Las Vegas, det skulle tatt seg ut.

Jeg har en skjelden gang savnet litt lys nede på dørken som ikke forstyrrer nattsynet.

Jeg hadde ingen andre tanker.

Ingenlunde!

 

mvh

 

Forarget.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Noen som har tips om hvor slikt kan skaffes for en ok pris? Gjerne fra utlandet, ser det finnes noe på ebay.

 

Kunne godt tenkt noen rundtomkring i båten, men da fortrinnsvis noe hvitt eller gult lys. Vil ikke ha en seilende pornobule heller. Rødt lys til nattseilas er dog av interesse men jeg tenker mest på et svakt lys i cockpit ved landligge.

Link to post

har fra sikre kilder at Røde lamper veldig effektivt fjerner de røde sektorene i kartet. Stemmer dette ?

 

Suzuki

Dette har å gjøre med fargelære. Det er en svært lang maritim tradisjon både når det gjelder konstruksjon av kart og lys for å sikre optimale synsbetingelser under nattseilas.

 

Utgangspunktet er hvorledes øynene og hjernen fungerer i mørket - ikke hvorledes kartene ser ut.

 

Produksjon av kart og kartsymboler bygger på denne enkle kjensgjerning.

 

Om man ser på kart vil eksempelvis røde og grønne staker ha ulik form på toppen som nettopp skal hindre feiloppfatning under mørkebetingelser. På papirkart vil sektorene for fyrtårn alltid være rød-grønn-hvit.

 

Med minimal erfaring kan disse skjeldes med rød-lys, under en forutsetning: at mann har godt fargesyn.

 

8 % av menn har redusert fargesyn. Da får man i så fall snakke med kvinnene ombord: Bare 0.5 % av disse har redusert fargesyn.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Har montert blå lys fra Hella Marine langs dørken i båten. Bildet er tatt uten blitz under burkaen i våres. Det var helt mørkt når bildet ble tatt, men det er sjelden så mørkt en varm sommernatt så det vil nok ikke virke så blått i virkeligheten. Har mulighet til å evt. bytte til varmhvit farge. Ønsker synspunkter fra dere om dere synes dette så OK ut eller at det bare var grufullt. :confused:Bilde

 

Beklager kvaliteten på bildet da det er tatt under burkaen uten blitz.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post

Jeg oppfatter dette som ledelys nattestid, og ikke "flomlys" til bruk under opphold. Til det bruket er blått ganske behagelig synes jeg, og langt bedre for omgivelsene enn hvitt lys. Ellers tror jeg virkningen av dette uten "burka" og sett med det blotte øye er svært ulik det som vises på bildet.

Link to post

tja, digresjonen " Horehus i Las Vegas " rinner meg i hu.

 

Sikkert flott for den som liker sånt. Personlig takker jeg meg til en osende oljelampe. Dessuten er det jo kjekt at den kjære man har med seg ombord får en varm naturlig glød i ansiktet, og ikke ser ut som en rømt Zoombie fra Doom spillene.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...