Jump to content

Nedbygging av kvalitet?

kes

Recommended Posts

Jeg registrer at en del båteiere etterspør billigst mulig utstyr til båten, bl.a. ble det etterlyst billig eksosslange på et tidligere innlegg. En bør være svært oppmerksom på at når utstyr på en CE merket båt skiftes ut, må erstatningen også være CE merket og konstruert og egnet til formålet. Hvis ikke, er CE merkingen ugyldig. Endring av utstyr som omfattes av CE merkingen skal dessuten innføres i båtens brukerhåndbok/operasjonsmanual. Hvor mange av oss gjør dette? :rolleyes:

Jeg registrer at en del båteiere etterspør billigst mulig utstyr til båten, bl.a. ble det etterlyst billig eksosslange på et tidligere innlegg.

CE godkjenningens fremste formål for småbåter er høy sikkerhet.

Det kan kanskje være greit å kjøpe rimelige gjenstander til bruk inne i båten - som ikke har et sikkerhetsaspekt.

Men å søke etter spesielt "billige" løsninger når det gjelder eksempelvis eksosslange, og andre vitale deler kan bli en særdeles kostbar affære.

Jeg tviler på om de hundrelappene som kan spares på en eksosslange er verdt pengene når eventuelle problem oppstår til havs i grov sjø.

Det er ikke skjelden at problemene med motor opptrer under større belastninger nettopp under grov sjø og mye baksering.

Når man arbeider med og ferdes i båt bør man alltid være forberedt på store påkjenninger.

Jeg registrer at en del båteiere etterspør billigst mulig utstyr til båten, bl.a. ble det etterlyst billig eksosslange på et tidligere innlegg. En bør være svært oppmerksom på at når utstyr på en CE merket båt skiftes ut, må erstatningen også være CE merket og konstruert og egnet til formålet.

Kan ikke se at vedkommende på noe vis tilkjennegir at kvaliteten IKKE skal være god!

All den tid det er store prisvariabler, er det vel naturlig å kjøpe der det er rimeligst?

Gjør ikke dere det da.......??? :rolleyes:

Det er viktig å ha klart for seg at CE-merkingen ikke er noen form for kvalitetsstempel. Det er kun en bekreftelse fra produsent at produktet er bygd i samsvar med EU-regelverket, altså samsvarer med minstekrav eller derover. CE-merket er like uinteressant som produktets kvalitet er interessant, og dets viktigste misjon er å fungere som tollbarriere.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Det er viktig å ha klart for seg at CE-merkingen ikke er noen form for kvalitetsstempel. Det er kun en bekreftelse fra produsent at produktet er bygd i samsvar med EU-regelverket, altså samsvarer med minstekrav eller derover. CE-merket er like uinteressant som produktets kvalitet er interessant, og dets viktigste misjon er å fungere som tollbarriere.

Dette er litt forvirrende. At noe er CE-merket betyr vel at det må holde en tilstrekkelig standard i forhold til hva produktet er ment benyttet til? At en ting er CE-merket til f.eks til bruk som hageslange gjør det vel ikke godkjent til bruk som eksosslange til båt? Dette er selvfølgelig en overdrevet og et litt søkt eksempel , men prøver å illustrere spørsmålet/problemstillingeen enklest mulig. Må det når man er en enkel sjel! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette er litt forvirrende. At noe er CE-merket betyr vel at det må holde en tilstrekkelig standard i forhold til hva produktet er ment benyttet til? At en ting er CE-merket til f.eks til bruk som hageslange gjør det vel ikke godkjent til bruk som eksosslange til båt? Dette er selvfølgelig en overdrevet og et litt søkt eksempel , men prøver å illustrere spørsmålet/problemstillingeen enklest mulig. Må det når man er en enkel sjel! :rolleyes:

Det er rett det du skriver først, men innenfor begrepet "tilstrekkelig standard" finner du både Mercedes og Folkevogn for å bruke et folkelig uttrykk og med fare for å spore fullstendig av.

Å bruke en CE-merket hageslange som eksosslange kan ikke all verdens regelverk forhindre.

Da er vi inne i brukerfeilproblematikken, og den er meget omfattende. Hageslangen er bygget etter hageslangeregelverket og eksosslangen etter eksosslangeregelverket, begge er mao bygget i samsvar med hvert sitt regelverk og CE-merket i hver sin kategori.

Poenget mitt er at innenfor godkjent kategori finnes det tildels store kvalitetsforskjeller.

Derfor sier ikke CE-merket noe om kvalitet, bare at produsenten bekrefter at produktet er bygget i samsvar med regelverket. Merk at det er produsenten selv som "godkjenner" sitt eget produkt, litt som bukken og havresekken. Dernest kjører markedsføringsavdelingen på med sin propaganda og fremhever CE-merking som et kvalitetsstempel.

Jeg har sagt det før, ikke hør på det de sier men undersøk selv.

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

CE merkingen inneholder en refereanse til steder der man kan få informasjon

om produktet. En eksosslange skal oppfylle visse krav som er bestemt i en

eller annen norm. Når kravene er oppfylt kan man så lete etter hvem som

lager denne billigst. CE har ingen ting med kvalitet å gjøre, bare dokumentasjon

av produktet. Står det der at kvaliteten passer til innendørsbruk og ikke på engang

på kjøkken (typisk skjøteledning) så er kvaliteten dokumentert, men ubrukbar ombord.

Slik er det med slanger og annet også, men CE merkingen gir mulighet for

menigmann å få informsjon om produktet.

Ole
S/Y Algol

Hei Kes,

Jeg tror du må lese innleggene litt bedre om du ønsker å fremstille andre som at kvaliteten ikke betyr noe. Jeg tillater meg derfor å lime inn nevnte innlegg.

"Noen som vet hvor en får tak i 6 m 4" flexibel eksoslange (gjerne Vetus) rimelig?

VP har et dynamosett for å montere på KAMD 300. Er det noen som har sett dette, eventuelt hvor jeg finner pris. (har forstått det slik at dette settet monteres der hvor powerstyringspumpa sitter på motorer med drev"

Som du ser etterspørres, "gjerne Vetus" og "VP Dynamosett". Hvordan klare du å definere dette som å gå ned på kvaliteten? Er ikke VP og Vetus å betrakte som god kvalitet?

Det som etterspørs her er orginalvarene til en billigere pris, som om noen har kunnskap om disse.

For å ta ett lite eksempel. Om du forespør din lokale rørleggerbedrift om priser på rørdeler, så tipper jeg du må betale minst dobbelt så mye som om du kjøper disse fra Maritim. Og hvorfor kan Maritim holde halve prisen. De er ett nettbasert postordre firma, de selger akkurat de rørdeler som vi båtbrukere trenger i stort antall. Derfor er de billigere.

Så til eksoslangen. Prisen som jeg oppga er katalogprisen til Vetus. og det kan jo hende at det finnes leverandører som selger mye av denne og derfor kan levere denne billiger.

Og til slutt, det som er så bra med akkurat denne siden er at her finnes masse kunnskap, både om kvalitet og pris.

Å bruke en CE-merket hageslange som eksosslange kan ikke all verdens regelverk forhindre.

Det er jeg helt enig i, men det må da få en konsekvens for CE-godkjenningen av båten? Tenker også f.eks at man skal ha to dreneringhull på dørken og slangene ut skal være av en viss diameter. Hvis disse slangene byttes ut med en mindre diameter så kan jo slangene som sådan være CE-godkjent, men båten miste CE-godkjenning da den ikke oppfyller kravene lenger?

Litt usikker på om vi snakker forbi hverandre, eller ikke, men synes dette er en viktig sak. Kan det ikke også få konsekvens for forsikringen hvis skaden/uhellet kan føres tilbake til at det har vært "kludret" med utstyr? Vet at dette er et helt nytt poeng, men allikevel relevant og viktig.

..

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

CE merkingen gir mulighet for

menigmann å få informsjon om produktet.

Jeg har gjort noe tester her, det gjelder hver gang en eller annen selger forsøker å dytte på meg noe og som sier at produktet er CE er merket (eller som selgere gjerne feilaktig bruker, CE godkkjent) Jeg etterspør alltid hvor samsvars erklæringer er og om jeg kan få se på den.. Da dukker spørsmålstegnet opp i øynene på selgeren..

Det stilles visse krav til en prosdusent før han kan CE merke sine produkter, det gjelder blant annet en ISO sertifiserng av bedriften... Deretter kan han nok CE merke sitt eget produkt innefor de regler som gjelder for dette produktet.

Det er jo videre eieren av det kjøpte produktet(båt i dette tilfelle) som er ansvarlig for at fartøyet til enhver tid tilfredstiller de krav som er satt i direktivet, dette gjelder også ved bytte av eksoslange eller andre ting som berøres av CE merkingen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Joda dette er viktig.

Det blir nok klassing og EU kontroll annethvert år snart av alle båter over 20 fot og alle båter med fart over 10 knop.

Dette får du utført av Båttilsynet eller godkjente båtverksteder.

Prisen for kontroll av en 30 foter vil ligge på ca. 9990.- ex moms.

RSSR vil ikke utstede båtoblat til deg om ikke EU-CE kontrollen er godkjent.

Dette er nok John Aircher og båtbransjens våte drøm.

Joda dette er viktig.

Det blir nok klassing og EU kontroll annethvert år snart av alle båter over 20 fot og alle båter med fart over 10 knop.

Dette får du utført av Båttilsynet eller godkjente båtverksteder.

Prisen for kontroll av en 30 foter vil ligge på ca. 9990.- ex moms.

RSSR vil ikke utstede båtoblat til deg om ikke EU-CE kontrollen er godkjent.

Dette er nok John Aircher og båtbransjens våte drøm.

Du skal ikke se bort i fra det.... men det drøyer nok en god del år før dette eventuelt kan bli en realitet... Da kommer de i såfall som et direktiv fra Brussel.... og vår mann i sjøfartsdirektoratet skal håndheve dette...

Men dette vil nok kun gjelde for CE merkede båter da :wink: ..... vi andre som har veteranbåter slipper unna slik som i bilverden... :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det er jeg helt enig i, men det må da få en konsekvens for CE-godkjenningen av båten? Tenker også f.eks at man skal ha to dreneringhull på dørken og slangene ut skal være av en viss diameter. Hvis disse slangene byttes ut med en mindre diameter så kan jo slangene som sådan være CE-godkjent, men båten miste CE-godkjenning da den ikke oppfyller kravene lenger?

Litt usikker på om vi snakker forbi hverandre, eller ikke, men synes dette er en viktig sak. Kan det ikke også få konsekvens for forsikringen hvis skaden/uhellet kan føres tilbake til at det har vært "kludret" med utstyr? Vet at dette er et helt nytt poeng, men allikevel relevant og viktig.

..

Hvis du endrer diameteren på slangen så endrer du grunnlaget for samsvarserklæringen, det betyr at båten ikke lenger samsvarer med regelverket mht dreneringskapasitet. Om slangen er godkjent som slange i hht regelverket blir da uinteressant. Den er rimelig klar.

Når det gjelder punkt 2 er jeg i tvil, hvor er ekspertisen som har vært gjennom CE-mølla med sine Baylinere??

Eu og norske myndigheter har jo ifølge direktivet slått fast at levetiden på en båtmotor er 480 timer eller 10 år avhengig av hva som kommer først. Antar at har motoren din gått 1000 timer uten full resertifisering på fabrikk vil uaktsomhetssak bli reist om noe skulle skje.

Dette er galskap og jeg er i grunnen glad båten min som er fra 1996/1997 akkurat går klar av dette.

Bevares, her ble det reaksjon! Først noen kommentarer til mitt eget innlegg:

1. Jeg betrakter nødvendigvis ikke CE merking som kvalitet, ref. overskriften som er "Nedbygging

av kvalitet?". (Spørsmålstegnet gikk kanskje noen hus forbi?)

2. Jeg benyttet tilfeldigvis forespørselen etter eksosslange som et eksempel fordi jeg selv skiftet

eksosslange for ikke lenge siden. Alle de jeg så på var CE merket og prisen varierte fra. kr. 290

til kr. 800 pr m., men det var kun en type slange som var CE merket iht et direktiv som anga

mitt bruk. Hvilket direktiv som er grunnlag for CE merkingen, SKAL framgå av produktet. Med

andre ord "produktet skal være produsert og egnet for formålet" som jeg selvskrev. Eksempelet

med hageslangen i et annet innlegg var meget bra!!

Jeg har et annet eksempel: En venn av meg installerte en generator i båten. For å få ut eksosen

fra generatoren, kjøpte han en CE merket eksosslange fra en av landets største leverandører av

den type utstyr. På med eksosslangen, Hull i skutesiden for eksosutløp, og oppstart av

generator. Sto å kikket litt (5-10 min.?) for å se at alt var i orden før luken til akterpiggen ble

lukket. Ca 10 min. senere kjente han det ble en rar lukt i båten, og begynte å snuse rundt. Lukten

kom fra akterpiggen og der var det full fyr og flamme. Eksosslangen oppbrent, tauverk, fendrer

etc. påtent, eksosutløpet i skroget smeltet til et hull med diameter på 10 cm, noe som medførte

at nedre del kom under vannlinjen og vann rant inn i båten +++. Opprinnelig årsak til fadesen?

Han glemte å opplyse selgeren at det var snakk om varm eksos. Selgeren tok for gitt at siden

det var snakk om eksosslange i båt, var det vannkjølt eksos. Totalprisen på ca. 2

meter med 2" armert eksosslange kom på ca. 150.000. En grovt uaktsom handling ifølge

forsikringsselskapet, ingen dekning til tross for CE merket slange.............

Jeg er klar over konsekvensene ved å benytte utstyr til andre formål enn det produsenten hadde i tankene da produktet ble laget. Hensikten med mitt innlegg var derfor å gjøre andre oppmerksomme på det samme, og responsen tyder på at det er flere som ikke var klar over konsekvensene ved å benytte utstyr som ikke er produsert og egnet til den oppgaven båteieren hadde tiltenkt utstyret. :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)

En grovt uaktsom handling ifølge forsikringsselskapet, ingen dekning til tross for CE merket slange.............

Denne var jo litt interessant..... men når man kjøper noe så gjelder å spesifisere godt nok hva man skal ha... Hvis ikke får man det som selgeren tror du skal ha....

Er ikke så uenig med forsikringsselskapet her jeg da... CE merket slange eller ei, siden slangen ble benyttet til noe den ikke var laget for.

En grovt uaktsom handling ifølge forsikringsselskapet, ingen dekning til tross for CE merket slange.............

Helt enig med forsikringsselskapet da dette har ingenting med CE merking å gjøre.

Jeg ville hvertfall blitt lettere irritert hvis mitt selskap skulle dekke slike soleklare "brukerfeil" med påfølgende premieøkning.

At din venn var uheldig når han kjøpte eksosslangen går jeg ikke med på. Hvis man er i gang med et såpass stort prosjekt som å installere generator bør man gå grundigere til verks enn å "anta" at utstyret som monteres er hensiktsmessig. Er man ikke trygg på det man går i gang med så bør man leie folk.

Forøvrig bekrefter dette min tese om å ikke å høre på selgersvada, undersøk selv!

Med internett er det mulig for hvem som helst å innhente alle opplysninger man trenger og langt mer enn det på minimalt med tid.

Man kan jo fort komme inn i en gråsone her om man innstallerer et aggregat eller lignende.. Det skal jo dokumenteres at innstallasjonen er gjort i samsvar med direktivet som ligger til grunn for CE merkingen av båten. Dette betyr jo at den som foretar innstallasjonen må lage en samsvarserklæring som bekrefter at kravene i direktivet er tilfredstilt, som skal følge med båten ved eierskifte..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...