Jump to content

Nedbygging av kvalitet?

kes

Recommended Posts

Som flere har nevnt så har CE merkingen lite eller ingenting med kvalitet på produktet å gjøre. Direktivene er laget for å fjerne handelshindringer og gir minste krav i henhold til et helse, miljø og sikkerhets syn for det formål et produkt er beregnet på. CE merking er nødvendig for å fritt omsette produkter i EU. F.eks. vil noen amerikanske produsenter CE merke sine producter mens andre neglisjerer dette. Allikevel kan produkter uten CE merking omsettes i EU, det er bare (noen ganger) en mer omstendelig prossess å få de gjennom tollen. Norge er som vanlig et foregangsland når det gjelder å innføre EU direktiver. Til ikke å være medlem i 'klubben' er vi svært ivrige, men så har vi jo tenkt å leve av tjenesteyting ved siden av oljen. :wink: For de som ønsker å lese direktivet for lystbåter anbefales følgende link:

http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriSer...94L0025:DA:HTML

God lesing (teksten er på dansk)

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Vel, akkurat denne (tenkte) båten er fra 1997 og ikke CE-merket, så ombord her er samsvarsærklæring en påleggsort for grovbrød.........

Noen fordeler er det jo å ikke ha CE merket båt..... da....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Direktivene er laget for å fjerne handelshindringer

Innad i EU ja, for resten av kloden er det en blokade!

Banden i Brussel har nok andre planer enn å fjerne handelshindringer.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Innad i EU ja, for resten av kloden er det en blokade!

Banden i Brussel har nok andre planer enn å fjerne handelshindringer.

Selvsagt gjelder dette kun innad i EØS området.... hvordan kan man ellers ivareta egne interesser..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Selvsagt gjelder dette kun innad i EØS området.... hvordan kan man ellers ivareta egne interesser..

Med CE-regelverket går EU vesentlig lengre enn å "ivareta egne interesser"!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Skjønner jeg ikke helt:

Om du som produsent sitter i EØS-området eller i Dallas, Texas så må du CE-merke produktene dine dersom du vil selge de innenfor EU. Hvordan er dette en fordel for EU's produsenter?

Produserer du hestesko til kameler i Sahara og bare eksporterer disse til Afrika, så trenger du ikke CE-merke disse, uansett om du produserer de i Paris eller Washington. Hvor ligger fordelen for EU sine produsenter?

Det skal jo dokumenteres at innstallasjonen er gjort i samsvar med direktivet som ligger til grunn for CE merkingen av båten. Dette betyr jo at den som foretar innstallasjonen må lage en samsvarserklæring som bekrefter at kravene i direktivet er tilfredstilt, som skal følge med båten ved eierskifte..

Ikke hvis man gjør det selv. Da kan man nemlig gjøre akkurat hva man vil, helt til de nye reglene om EU/CE-kontroll blir satt i kraft :wink: Kravet til CE-merking og samsvar gjelder på det tidspunkt/i det øyeblikk båten plasseres på markedet/tas i bruk. Hva som skjer senere er det (foreløpig) ingen som interesserer seg for.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hvis så er nok, bør en ikke ta på et slikt prosjekt selv, etter min mening.

Da bør man leie inn profesjonelle på jobben.

Det ble ikke nevnt, men dette var et bensinaggregat og installasjonen besto i å bære aggregatet ombord, plugge det til batteriladeren og koble til eksosslange. Jeg er også enig i konklusjonen fra forsikringsselskapet, men enkelte ganger lurer jeg på hvor mange nye båteiere som er klar over forskjellen mellom våt og tørr eksos? :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)

Skal man gjøre bytte ut/instalere nytt utstyr bør man nok vite selv hva regler som gjelder og hva slags utstyr man trenger,å stole på at en selger i en båtutstyrsforettning har den kompetansen blir vel litt gambling. :nonod:

Fra en SPESIALforretning har man rett til å forvetne at man får det rette utstyr for den applikasjn man opplyser. Det enkle spørsmål om våt eller tørr eksos er selvsagt for en fagmann, som man må forutsette at SPESIALforretningens betjening består av.

Du får flytte til usa du da :lol:

Nei, vi får heller innføre USA-tilstander i norsk erstatningsrett.:lol: I alle fall på aktsomhetsvurderingene, for det er til tider utrolig hva det går an å slippe unna med. Særlig når man er stat, regjering eller kommune.

Hei,

Her er jeg uenig med skipper worse. Hele poenget med CE merkingen er jo at produsent går god for at produktet man leverer er i henhold til en eller annen standard. Det er fritt opp til produsent å velge råvarer og stille krav til sine underleverandører. Det vil være helt feil å stille en leverandør til ansvar for feil anvendelse ev dens produkter om disse er anvendt feil.

For å komme med et eksempel, om en personbil, som selfølgelig er CE merket, anvendes til konkurransekjøring, vil man neppe kunne kreve leverandør for noe som helt om noe går galt.

stille en leverandør til ansvar for feil anvendelse ev dens produkter om disse er anvendt feil

Poenget mitt var at SPESIALforretningen burde ha ansvar for å levere rett gjenstand til den aktuelle applikasjon. Tror ikke det skulle bry på mye hodebry å få medhold i det. Det er ikke mer enn en variant eller vinkling av ansvaret for de råd som gis mht. bruken av egne produkter. Ansvaret for at gjenstanden holder mål til tiltenkt bruk, har de allerede.

Hvis man blindt stoler på de anbefalinger som ansatte i spesialforetninger kommer med kan det nok hende man får mange spesielle opplevelser,(sommervikarer innehar nok ikke alltid den kompetansen som burde vært krevd).selv om foretningen får skylden i etterkant av et uhell er det ikke sikkert at den som kjøpte utstyret får noe glede av det.Ved utstyr til motor ville jeg nok forhørt meg med en mekaniker først. :wink: eller her på båtplassen :lol:

sto det skjæret i kartet????

Hvis man blindt stoler på de anbefalinger som ansatte i spesialforetninger kommer med kan det nok hende man får mange spesielle opplevelser

Retorisk spørsmål: Skal man ikke kunne stole på de råd eller anvisninger man får fra en SPESIALforretning, om valg av produkter og benyttelse av dem? :confused: Hva skal man ellers med SPESIALforretninger, hvis betjeningen der er like kunnskapsfattig som en gjenomsnittlig åttendeklassing? :wink:

Vil tro at spesialforetningen først og fremst er der for og tjene penger :lol: Det jeg skrev i innlegget var at man ikke blindt bør stole på en selger.i en spesialforetning er det mange forskjellige varer og det er ikke sikkert at selger er spesialist på alt han selger,noen ganger er nok trangen til og gjøre et salg større enn og finne ut om dette salget er det optimale for kunden. :wink:

hvis betjeningen der er like kunnskapsfattig som en gjenomsnittlig åttendeklassing?

Vær litt forsiktig nå eller så hacker en av disse seg inn på pc`en din og gjør ugang :lol:

sto det skjæret i kartet????

Retorisk spørsmål: Skal man ikke kunne stole på de råd eller anvisninger man får fra en SPESIALforretning, om valg av produkter og benyttelse av dem? :confused: Hva skal man ellers med SPESIALforretninger, hvis betjeningen der er like kunnskapsfattig som en gjenomsnittlig åttendeklassing? :wink:

Hvis man handler i en spesialforretning og følger de råd, produkter og prosedyrer som blir gitt så hefter vel butikken hvis noe går galt? :yesnod:

Helt generelt ville jeg være meeeeget forsiktig med å regne med at alt butikkpersonale er eksperter på de varer de selger. Når man betaler peanøtter så får du???? Ja, nettop; apekatter!

Spøk tilside, butikkjobber er dårlig betalte jobber og innehas i stor grad av deltidsansatte skoleelever og studenter. Sånn er det bare og det vet vi!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ikke hvis man gjør det selv. Da kan man nemlig gjøre akkurat hva man vil, helt til de nye reglene om EU/CE-kontroll blir satt i kraft :wink: Kravet til CE-merking og samsvar gjelder på det tidspunkt/i det øyeblikk båten plasseres på markedet/tas i bruk. Hva som skjer senere er det (foreløpig) ingen som interesserer seg for.

Ikke helt enig med deg der, Worse. Dersom du på ett eller annet tidspunkt skal selge båten så blir det interessant, i det minste for kjøperen, at en eventuell CE-merking fremdeles er gyldig. Jeg vil anta at det er en vesentlig mangel dersom kjøper oppdager at CE-merket kun er til pynt.

God morgen alle sammen, ny dag med nye muligheter til en ny diskusjon.. :wink:

Tja, mulig dette gjelder for fritidsbåtdirektivet, men for de andre EU direktivene gjelder det nok ikke... Dette lille er sakset fra Maskindirektivet, som også skal sjeles til ved innstallasjon ev maskiner i en fritidsbåt...

Sakset fra arbeidstilsynets hjemmeisder..Arbeidstilsynet

---------------------

Det vil si at den som bygger om maskinen, må dokumentere maskinens sikkerhet. I de tilfeller der den ombygde maskinen er nevnt i Vedlegg IV, skal den EF-typeprøves hos teknisk kontrollorgan medmindre produsenten har oppfylt sikkerhetsbestemmelsene i en NS-EN-standard som gir formodning om samsvar.

---------------------

Jeg tror nok ikke vi kan gjøre som vi selv ønsker med en båt som er bygget i henhold til et direktiv, vi må nok kunne dokumenterer at sikkerheten er ivaretatt ved ombyggingen... entet det er å montere inn et aggregat med et nytt hull i skroget, eller utskifting av deler som er CE merket... gjelder nok ikke for de edlere deler da... :wink:

Jada, du får helt sikkert igjen 200.- spenn for den slangen dems som smelta. De resterende 149.800.- må du nok ta selv. :lol:

Nei, min ringe påstand er at de faktisk vil kunne hefte for hele regningen! Sikkert ingen lett sak å prosedere, mye påstand mot påstand, hvem sa hva til hvem når osv.

Har jo sett at det finnes noen jurister her på Båtplassen så kunne vært fint med en kommentar? :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvis man handler i en spesialforretning og følger de råd, produkter og prosedyrer som blir gitt så hefter vel butikken hvis noe går galt? :yesnod:

Min venn forsøkte også å få dekket skaden av slangeselgeren, men måtte i forliksrådet bare vedgå at han fikk det han spurte etter, nemlig 2 meter med 2" stålarmert eksosslange til båt. Stålarmeringen besto i innvevde ståltråder i gummien som en avstivning, ikke som en brannhemmer. Selger var ikke på noen som helst måte forpliktet til å spør kunden hva slangen skulle brukes til i båten. Advokathonoraret på ca. kr. 20.000 (10timer + moms) kom forresten i tillegg til reparasjonskostnadene.

Men nå har vi egentlig beveget oss litt utenfor det som var den egentlige hensikten med innlegget. Hva og hvor mye kan vi som båteiere gjøre med en CE merket fritidsbåt uten å komme på kant med det bakenforliggende direktivet og samsvarserklæringen? Og hva kan en eventuell kjøper gjøre hvis han/hun på et tidspunkt etter kjøpet oppdager manglende samsvar med CE merkingen? Hva med forsikringsoppgjør i skadetilfeller hvor det blir konstatert manglende samsvar, men hvor denne mangelen IKKE var årsak til skaden? :rolleyes:

(Rettet opp en trykkleif kl. 1840)

Redigert av kes (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...