Jump to content

Nedbygging av kvalitet?

kes

Recommended Posts

CE og "godkjenning"....

Etter å ha lest gjennom denne strengen, har jeg lyst til å dra en sammenligning mot et annet objekt (kanskje litt O.T.) :

Elektro-skap...

Elektrikeren monterer et slikt skap; Skapet og sikringene er CE merket; Det samme er Alle ledningene i skapet; Så monteres en PLS (Programerbar Logisk Styring), et par frekvensomformere, noen reléer og rekkeklemmer osv. ALLE komponentene er CE-merket.... MEN: Skapet kan ikke merkes med CE, hvis ikke SAMSVARSERKLÆRINGEN for hver av komponentene er fulgt!! F. eks.: Hvis det er brukt for TYNNE ledninger (sammen hvor CE-merket de er), er de ikke montert i h.h.t. samsvarserklæringen; Det samme gjelder hvis det brukes u-skjermet kabel fra frekvensomformerne, for i samme erklæring er det presisert at skjermet kabel SKAL brukes... Og logisk nok: For tynne ledninger kan brenne av og uskjermet kabel fra omformere KAN få PLS til å feile (og dermed oppfylles ikke EMC-direktivet heller) osv. osv. (Slikt kan KUN monteres av godkjent firma / installatør elektro!)

Back to boat: Finner det logisk at hvis du, som ikke-fagmann, skal montere eksosslanger (denne strengens begynnelse), er det DITT ansvar at du monterer denne i h.h.t. slangens samsvarserklæring! Hvis denne sier at slangen er beregnet til max 150 grader Celsius, er det DU som montør, som er ansvarlig hvis slangen smelter (fordi temp-en ble over 300gr.C.) Hva "diskenspringeren" sa eller ikke sa er ikke tema i et skadeoppgjør etter en brann som skyldes slangevalget. Hvis derimot slangen er laget for å tåle 600 gr.C. (CE) og eksosen beviselig aldri oversteg 400 gr.C, har du sannsynligvis en sak å føre mot PRODUSENTEN. (Men DET blir en omstendelig affære....)

Enklere hvis det er et godkjent FIRMA som utfører installasjonen, for DE skal VITE! Men vi skal jo hele tiden ha alt BILLIG; Vel, DA må vi også ta ANSVARET!

(Rettet for trykkleif)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Min venn forsøkte også å få dekket skaden av slangeselgeren, men måtte i forliksrådet bare vedgå at han fikk det han spurte etter, nemlig 2 meter med 2" stålarmert eksosslange til båt. Stålarmeringen besto i innvedve ståltråder i gummien som en avstivning, ikke som en brannhemmer. Selger var ikke på noen som helst måte forpliktet til å spør kunden hva slangen skulle brukes til i båten. Advokathonoraret på ca. kr. 20.000 (10timer + moms) kom forresten i tillegg til reparasjonskostnadene.

Nei, selger kan selvfølgelig ikke være forpliktet til å spørre kunden hva han/hun skal bruke varen til. Her har kunden spurt etter en konkret vare og fått det han har spurt etter - punktum finale! Som denne saken er referert synes jeg det er rart at advokaten mente det var fornuftig å prosedere den, men han har jo intet å tape anet enn "ansikt", salæret får han uansett!

Mitt poeng er at hvis du som kunde forklarer hva du søker etter og får en vare som IKKE er beregnet til den bruk som du har foreskrevet, ja da må butikken være ansvarlig! Et annet eksempel; Du kjøper et stykke stoff som du skal kante en gammel kniplingsduk med. Stoffet er rødt i farge (det er jo jul) og du spør om stoffet farger av. Nei, sier butikkdamen det er ikke noe problem. Etter jul vaskes duken og det røde stoffet farger av og hele den gamle kniplingsduken blir rød=ødelagt. Da er butikken ansvarlig og ikke bare for det stoffet de har solgt, men må erstatte den gamle kniplingsduken og ikke bare den lille røde stoffbiten eller vaskepulveret som er brukt ved vask.

Enig at dette er på siden av temaet i tråden, men for meg iallefall, en viktig sak som jeg kan lære mye av (og sikkert flere andre og).

..

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tror ikke verden er så sort/hvit når det gjelder slike saker... Det er jo derfor vi har fått advokatstanden... :wink:

Det være seg kniplingduk eller ei..... Jeg tror nok at vi som forbrukere må kunne sanssyliggjøre at vi ikke har brukt den kjøpte dingsen feil.... Det hviler vel på oss brukerne vil jeg tro... eller så må selger sannsynliggjøre at vi har brukt den feil...

Når det gjelder mormors gamle kniplingsduk så kan det jo hende at stoffet ikke farger av ved vsak i kaldt vann, mens mor i heimen vasket på vann som er varmere... Derfor bør man nok spørre om dette stoffet farger av ved vask 40°C eller en annen temperatur....

Det samme som man må spørre om denne eksosslangen tåler varm eksos gass på x antall grader når man kjøper den i slangebutikken på hjørnet...

Poenget er at man gi nok opplysninger når man bestiller eller kjøper en vare, hvis ikke så får man det som selgeren trodde man skulle ha... Selgeren er vel ikke tankeleser...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skjønner jeg ikke helt:

Om du som produsent sitter i EØS-området eller i Dallas, Texas så må du CE-merke produktene dine dersom du vil selge de innenfor EU. Hvordan er dette en fordel for EU's produsenter?

Produserer du hestesko til kameler i Sahara og bare eksporterer disse til Afrika, så trenger du ikke CE-merke disse, uansett om du produserer de i Paris eller Washington. Hvor ligger fordelen for EU sine produsenter?

Kamelskoproduksjon for Afrikaeksport gir ingen i EU-EØS området noen fordel uten at jeg skal være for sikker på det.

Dick i Dallas som vil selge kamelsko i Europa skal tilsynelatende heller ikke møte hindringer fordi Fritz i Flensburg også produserer etter CE-normen.

Forskjellen er at Fritz befinner seg innenfor systemet, CE-regelverket er implementert i bedriftens produksjonsprosedyrer og han har meget god tilgang på informasjon og eventuelle regelendringer. Informasjonstilgjengelighet er alfa og omega i vår tid. Legg til at all produksjonen i Europa i hovedsak foregår etter CE-reglene.

Dick produserer for eksport world-wide og har følgelig produksjonsprosedyrer og kvalitetssikring på internasjonalt nivå. Anta at kamelskoen samsvarer med regelverket, da er det vel bare å pakke og sende? Neppe, det skal dokumenteres at produktet samsvarer og det er ingen liten business. Det er nok å referere til trådene som omhandler import av båt fra statene for å skjønne omfanget av dette, og da snakker vi tross alt om småsaker.

Nærhet til markedet, kunnskap og tilgjengelighet på informasjon er så viktig at den som sitter nærmest og har kortest vei har et forsprang allerede, i min bransje jobber vi med denne problematikken hele tiden.

Sterkt forenklet kan man sammenligne det med å spille fotball på hjemmebane, begge lag vil vinne og må score for å gjøre det. Begge har like mange spillere og kampen begynner på 0-0, hjemmelaget har likevel fordel...(Gjelder ikke Brann på Stadion :lol: )

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Jeg ser ikke helt hvor du vil med dette innlegget ditt...

Informasjonen er vel ikke vanskelig tilgjengelig for hverken Dick i Dallas eller Fritz i Flensburg . Det finnes jo tilgjengelig på nettet for begge to.... muligens noen sekunder senere for Dick.

Når er det vel ikke værre for Dick en det er for Fritz å tilfredstille de kravene som settes i CE direktivene, ønsker begge å levere til det europeiske markedet så er det samme regler som gjelder for begge to...

Det er ingen fra Europa som kan selge en eneste flis i USA selv om det er CE merket både her og der, med mindre man kan dokumentere at den ogsp tilfrestiller de ameriakanske kravene... Dermed må også Fritz i Flensburg tilfredstille de krav som Dick fra Dallas må om de skal levere til det amerikanske markedet..

Ønsker både Fritz og Dick å levere til andre land så er det landets regler som gjelder for begge...

Hvem som har den store fordelen av hjemmebane i et globalt samfunn er ikke jeg i stand til å se...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Når det gjelder mormors gamle kniplingsduk så kan det jo hende at stoffet ikke farger av ved vsak i kaldt vann, mens mor i heimen vasket på vann som er varmere... Derfor bør man nok spørre om dette stoffet farger av ved vask 40°C eller en annen temperatur....

Lurer litt på om du ikke vil skjønne poenget mitt? Duken er vasket i nøyaktig den temperatur og på nøyaktig den måte som ekspeditøren i butikken presiserte! Og så skal jeg prøve å gjenta spærsmålet (eller min påstand). Er da butikken ansvarlig for noe som helst? Jeg mener ja selvfølgelig! Er du enig eller uenig? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Riktig. Og for begge gjelder bestemmelsen om at dokumentasjonen (og Samsvarserklæringen) på produktet skal foreligge på Norsk (Skandinavisk) her til lands. DET finnes ikke for alle båter....

Merkelig i grunnen at ikke dok. på engelsk godkjennes!

2

Dette kravet om at dokumentasjonen skal være på et skandinavsik språk gjelder kun ved "nyimport" eller "førstegangsimport" til EØS området... som f.eks. bruktbåt fra USA.

Kjøper jeg en brukt båt i Frankrike eller Polen så er det ikke noe krav om at dokumenatsjonen skal være på Skandinavisk... Det er vel i grunnen ikke noe krav om dokumentasjon i det hele tatt ved privat bruktkjøp innen EØS området på CE merket utstyr..

• 9 måneder senere...

Etter å ha vært å sett på et aktuelt båtkjøp for en venn, løfter jeg denne tråden.

Innlegget fjernet etter henstilling fra selger som fryktet gjenkjenning av båten ved et eventuelt senere salg. :nono:

BEKLAGER!!!!!

For de spesielt interesserte er dette en båt hvor det var foretatt tekniske og strukturelle endringer som medførte at produsenten ikke lenger mente at båten samsvarte med CE merkingen.

Redigert av kes (see edit history)

Interessant innlegg, men neppe enestående vil jeg tro. Men meg bekejnt finnes det ikke noen formell CE godkjenning men en CE merking som produsenten fortar i samsvar med teknisk kontrollorgan ved bygging og everlevering av skipet. Etter dette har nok ikke verftet noe ansvar her med tanke på endringer som eierne gjør på skipene sine.

CE merkingen er nok ingen godkjenning, men kun en merking som sier noe om hvilke standarder båten er bygget i henhold til

For øvrig så er jeg helt enig i her med selger som ikke vil gi 100000 i avslag pga disse endringene

For øvrig så er jeg helt enig i her med selger som ikke vil gi 100000 i avslag pga disse endringene

Kr. 100.000 utgorde ca. 5% av salgssummen, og dette kunne fort godt med for å tilbakeføre båten til en standard i samsvar med den originale CE-merkingen fra produsenten. Jeg ser at de fleste som foretar CE merking på importbåter tar 30.000 - 50.000. I tillegg kommer eventuelle kostnader i forbindelse med tekniske/sikkerhetsmessige endringer for å få samsvar med direktivet.

• 11 måneder senere...

Jeg løfter denne igjen. Båten nevnt i innlegg nr. 59 er nå solgt med et prisavslag på kr. 175.000. Kjøpers takstmann mente avslaget burde vært på minst kr. 200.000, men selger og kjøper ble enige om prisen seg i mellom. Takstmannens begrunnelse var at at de strukturelle og tekniske endringene var av en slik karakter at verdiforringelsen burde være minst 10%.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...