Jump to content

baatplassen.no button!


Batdilla

Recommended Posts

Med jevne mellomrom dukker det opp behov for såkalte "buttons". Buttons er noe som andre kan bruke når de linker til oss. Da legger de ut en slik button på hjemmesiden sin og linker den slik at man kommer til oss når man klikker på den.

 

Forslagene som vi ender opp med kan meget godt også danne grunnlag for baatplassen klistremerker, hvis noe slik blir satt igang etter hvert. Alternativt kan den som vil og har tilgang til bra printer, printe det ut på egnet papir og lage egne klistremerker.

 

Det er ingen bestemte føringer for hvordan en slik button skal se ut, men en størrelse i nærheten av det samme som eksemplene her kan være passe. Ellers er det stort sett fritt fram og bare å bruke fantasien, hvis man er så heldig å være utstyrt med sådann... Hensikten med en slik button er å gjøre at den som ser den blir nysgjerrig/får lyst til å klikke på den. Den kan oppnås på mange måter. Dette kan evt. kombineres med et budskap.

 

Statiske

 

Forslag 1) Bilde Forslag 2) Bilde Forslag 3) Bilde

 

Forslag 4) Bilde Forslag 5) Bilde

 

Animerte

 

Forslag 6) Bilde Forslag 7) Bilde Forslag 8) Bilde

 

Forslag 9) Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nummer 2 er bra, men for et rektangulært symbol burde den være symetrisk med teksten midt på. På vimpelen er det imidlertid OK. Har et forslag klar, men det ligger på PC'en på jobben. Kommer med det i morgen. Hadde nemlig tenkt å lage meg noen klistremerker på egen hånd i ca. 8x15cm vha. blekkskriver og dekalpapir.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har lagt til et par forslag til. For at det skal bli rettferdig for de som allerede hadde avlagt stemme, venter jeg til mandag med å dra igang igjen selve pollen. Fram til da er alle bidrag og kommentarer velkomne. Så stemmer vi fra mandag på innkomne forslag. Beklager dere som alt har stemt - det hender det går litt fort i svingene...

Link to post
Share on other sites

Dette der med symetrien er jo litt vrient :smiley: Nå er solen i midten men teksten ikke. Problemet ligger jo i det at 'l' brukes som ankerstokken.

 

Ville det være en ide å sløyfe '.no' her og isteden legge hele URLen - http://www.baatplassen.no - under grafikken? Kanskje med annen bakgrunsfarge men med ramme rund alt? F eks gjøre rammen på undersiden så bred at teksten har plass på den.

Link to post
Share on other sites

Dette der med symetrien er jo litt vrient :smiley: Nå er solen i midten men teksten ikke.

Er dette bedre Andreas?

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er bokstaven 'l' ikke lenger en del av ankeret  :nono:

Slik tenker jeg meg det - beklager litt dårlig tekst.

Hvorfor må absolutt "l" være en del av ankeret? Se mitt forslag. Og jeg tror nok url teksten din blir for liten. Skulle jeg ha en slik button på forsiden ville jeg ikke hatt den mer enn 100px bred. baatplassen.no er dog ikke det viktigste her i verden!  :smiley:

 

Bilde

 

Og på min 1280x1024 skjerm er da URL'en uleselig  (selv om du forbedrer den tror jeg nok)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette her med symmetri er ikke helt enkelt. Jeg synes designet i forslag 1 og 2 ser greit og symmetrisk ut (hele symbolet sett under ett med sol, anker og tekst er plassert sentrert) men animasjonen i forslag 7 har jeg også sansen for. Kanskje vi burde ha flere alternativer. Symbol uten ramme er lettere å bygge inn slik det er i headingen her men rammen passer bedre til frittstående buttons.

 

Når det gjelder symmetri så betyr ikke det at hvert enkelt element trenger ha en symmertisk/sentrert plassering. Om en skulle ha en button med en båt på så må en jo ikke plassere styrehuset og mast i midten............ :smiley: .... og solen kommer jo ikke nødvendigvis opp midt i horisonten......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det finnes standarder for slike buttons eller bannere. Når det først skal lages en bør den være i henhold til standarden.

 

http://www.networthy-designs.com/bannersize.html

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må absolutt "l" være en del av ankeret?

Jo, det er en viktig del av designet og kan abs. ikke endres. Min "grafiske rådgiver" ville ikke blitt særlig blid hvis jeg nevnte noe slikt for ham... :smiley:

Hadde inntrykk av at den største jobben med å klargjøre vimpelen for trykking nettopp var å finne en plassering av logoen slik at det ser pent ut fra begge sider... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det bør være en "selvfølge" at man lager en button i 88px x 31px størrelsen. Dette er den de fleste "støtter".

 

Dette er ganske viktig. Det er mange som nemlig ikke liker andre størrelser. Grunnene er mange:

 

- Liten plass. Små bilder tar som regel mindre plass en større bilder. Dermed blir de også kjappere å laste.

- System. Det er mye lettere å finne plass til 20 bilder som har samme størrelse. Har man ikke det blir det med en gang vanskelig. Og da ryker som regel den banneren som er forskjellig fra de andre.

- Liten plass på siden. Lager jeg en side foretrekker jeg å sette buttons loddrett på en ene siden av selve designet/evnt. legge legge dette på bunnen av siden vannrett. Fordelen med små knapper er at da kan man få plass til litt flere.

 

Kort og godt. 88x31-knapper er nødvendig. Legger du ut en .psd fil  med logoen i kan jeg sikkert fikse noe.

Link to post
Share on other sites

... Legger du ut en .psd fil  med logoen i kan jeg sikkert fikse noe.

Hvis du titter på medlemsområdet på det første valget "Vimpel" så finner du en versjon av vimpelen i høy oppløsning. Hvis du trenger hjelp til å konvertere til et annet format,- send meg en IM så order vi det. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Da drar vi igang avstemmingen for å bestemme hvilke av forslagene som flest mener er best egnet som offisiell baatplassen button. Redaksjonen forbeholder seg retten til å bruke andre buttons, men resultatet i denne pollen vil bli vektlagt ved valg av button. Vi lar pollen stå oppe inntil det begynner å roe seg ned med stemmer og kommentarer.

Link to post
Share on other sites

Går det an å på kjappen lage forslag 10: Designet fra nr 1 og animasjonen fra nr 9? Logoen i forslag 9 er liksom litt skjev.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Går det an å på kjappen lage forslag 10: Designet fra nr 1 og animasjonen fra nr 9? Logoen i forslag 9 er liksom litt skjev.......

Alt går ann, men da er vi tilbake til utgangspunktet fra før helgen, - enda en poll som endres etter at den er satt igang. :nono: :lol: Er ikke så lysten på det... De som ønsker, kan evt. stemme på 9) og kommentere i et innlegg at stemmen forutsetter at logo i 9) plasseres som i 1). Hvis man ikke ønsker å avsløre hva man har stemt, kan man fremdeles stemme på 9) og la være å nevne dette hvis man kommenterer at man synes plassering av logo er finest i 1). OK?
Link to post
Share on other sites

De som ønsker, kan evt. stemme på 9) og kommentere i et innlegg at stemmen forutsetter at logo i 9) plasseres som i 1).

Stemme og kommentar er herved avgitt :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ser at ingen av forslagene er i henhold til standard, feks 88 x 31 eller 120 x 60.

Velges 88 x 31 vil dette utelukke noen av forslagene med tekst. Uansett blir jo høyde/bredde forholdet anderledes.

Formatet på forslagene varierer : 150 x 70, 150 x 81, 150 x 84. Antar at det ikke ligger noen dyp mening bak dette sp hvorfor ikke ender til et standard format?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Formatet på forslagene varierer : 150 x 70, 150 x 81, 150 x 84. Antar at det ikke ligger noen dyp mening bak dette sp hvorfor ikke ender til et standard format?

Litt forskjell i størrelsen skyldes ganske enkelt at det er forskjellige personer som har laget forslagene. Vi kan komme til å trenge en slik button ganske snart, resten av Support er opptatt med andre ting, men jeg hadde litt tid før helgen så jeg smalt ihop noen forslag da. Kall det gjerne midlertidige buttons, men akkurat da var jeg mer opptatt av utseendet og budskapet enn akkurat det fysiske formatet på knappen. Det går utmerket ann å finpusse på format og andre ting etter hvert, men dette er det vi har nå. OK? :lol:
Link to post
Share on other sites

Sure, ok.....

Men poenget er jo at dersom valget skulle falle på nr 5, 8 eller 9 så vil teksten på disse bli ganske uleselig som microbutton på 88 x 31......... Var bare det ...... :lol:.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

OK, da skjønner jeg hvor du vil hen. De kan vel ikke være noe særlig mindre en del av de eksisterende forslagene. Evt. de som bare består av baatplassen logoen og ikke mer kan nok krympes litt, men jeg synes igrunnen de har en OK størrelse slik de er nå. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da avslutter vi denne uformelle lufterunden av forskjellige forslag til buttons. Et knapt flertall mente denne er best Bilde. Ellers, hvis vi titter på hvordan stemmene har fordelt seg, forteller fordelingen oss grovt hva dere medlemmene synes er best når det skal lages baatplassen.no buttons. Vi har nå ihvertfall en button ("Vinneren") som kan brukes inntil noen har tid til å jobbe videre med flere buttons. Mange er sikkert på ferie og leser kanskje dette senere. Hvis noen av dere har synspunkter på forslagene, eller enda bedre: kan lage nye utkast, er det bare å henge seg på denne tråden selv om pollen er avsluttet. Det er godt mulig at vi tar opp igjen denne tråden til høsten. Takk til alle som stemte og kommenterte utkastene! :cheers:

 

NB: Noen av utkastene som fikk mest stemmer vil bli lagt ut på "vimpel siden" på medlemssidene, slik at det er enkelt å plukke med seg en button, hvis man f.eks. vil linke til baatplassen fra hjemmesiden sin.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...