Jump to content

Får båten større fart i saltvann enn ferskvann ?


Kjølen

Recommended Posts

Oppnår båten større fart i saltvann enn ferskvann ? " :sailing:

Ting flyter jo lettere " høyere " i vannet til større saltkonsentrasjon det er i vannet .

Jfr Dødehavet der en flyter mye høyere ved svømming enn ellers i vanlig sjøvann.

Er det rimelig da å anta at en båt , halvplanende for eksempel ville oppnå en høyere fart ?

 

Hva tror "panelet", jeg vet ikke , men jeg antar at effekten ville være tilstede .

 

MVH Kjølen

Redigert av Kjølen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min båt da den gikk i ferskvann (Stora Le). Eieren sa han merket godt at den gikk dårligere i ferskvann. Jeg syens også at jeg merket forskjell da jeg tok den ned i saltvann og kjørte den hjem. Målte ikke noe, men synes den skled lettere. Siden jeg ikke målte noe skal jeg ikke påstå at det er riktig, men det føltes i hvertfall slik.

Link to post
Share on other sites

På den ene siden har du at båten flyter høyere i saltvann. På den annen side er saltvannet tyngre, og dermed får du større motstand. Hvilken av disse effektene som virker sterkest er ikke så lett å avgjøre, bl.a. vil båtens undervannsskrog ha stor betydning. Uansett er nok effekten liten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det var det som olpi hadde erfart jeg tenkte på . :flag: Om en båt som har gått for eksempel i Mjøsa og tas til havet , eller omvendt , om båteieren da hadde merket noen vesentlig forandring , gitt de samme forhold ellers. Kunne være interresant om noen andre hadde registrert noe lignende .

 

mvh Kjølen :diving:

Link to post
Share on other sites

Saktegående halvplanere med toppastighet 12 - 15 knop går 1 til 1,5 knop fortere i saltvann.

Erfaring fra sjøen og mjøsa.

Fartsforskjellen ferskvann/saltvann på en fritidsbåt vil ikke være målbar i det hele tatt. Hvorfor? Friksjonen er større i saltvann så selv om dypgående kanskje reduseres med 1-2 cm (avhengig av skrogform/våt flate) så vil faktisk farten (teoretisk) bli noe redusert. Dette til tross for at propellen får større skyvkraft i saltvann. Erfaringen ovenfor må ha vært registrert en sen lørdagskveld i fellesferien. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Saktegående halvplanere med toppastighet 12 - 15 knop går 1 til 1,5 knop fortere i saltvann.

Erfaring fra sjøen og mjøsa.

Er også i den situasjon at jeg bruker båten i ferskvann om våren for så flytte den til saltvann når ferietiden nærmer seg.

Kan ikke komme med tall, men synes at båt i saltvann går lettere.

Mulig dette bare er følelse jeg sitter med. :rolleyes:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det må være omvendt, fortere i ferskvann.

 

Båten min, en småmotorisert ,halvplaner ble kjøpt uprøvd og usett av en som hadde hatt den på Mjøsa. Båten var fin den, og motoren i helt fin stand, så usett var greit nok. Den gikk imidlertid flere knop saktere enn selgeren hadde opplyst, da den kom i sjøen i Bergen. Eller kan det være noen feilmomenter her.................. ikkje vet eg...... :smiley: tar det med godt humør og har logget inn en erfaring til.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har ihvertfall i alle år hørt at de fleste båter generelt går 1-2 knop fortere i saltvann enn i ferskvann.

 

Er vel bare en måte å finne ut det på:

Måle

 

Mythbusters slår til igjen :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Den gikk imidlertid flere knop saktere enn selgeren hadde opplyst, da den kom i sjøen i Bergen. Eller kan det være noen feilmomenter her..................

Vel her er det nok oss menn som har slått til igjen... vi legger jo alltid på litt... enten det er lengden på det ene eller det andre, samt hastigheten... Vi har nok for vane å slå av for kjente eller ukjente..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei! Er ikke sikker på når, men "Vi Menn" hadde en reportasje om "Mjøsa på langs" for en par år siden, der ble det nevnt at båten gikk dårligere i ferskvann enn i saltvann, dette var en "fort-fort"-båt. Er vel også en grunn til at alle rekorder i svømming settes i saltvannbassenger? Men har ikke peiling på fysikken bak.. :nonod:

Mvh; Sindre

Link to post
Share on other sites

Se der... da fikk vi svaret på det også :yesnod:

talisman er herved utnevnt til årets Mythbuster :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har målt topphastighet med gps i mjøsa ( ferskvann ) , heist båten på lastebil og heist på vannet igjen i Oslo , topphastighet med samme last 1 - 1,5 knop høyere i saltvann.

Samme last og gps.

Har testet dette på Marex 770 og Scand Baltic.

Fysikkens veier er tilsynelatende uransakelige..............

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så usannsynlig at en båt vil få større fart gjennom salt vann enn ferskvann... Densiteten er på saltvann er 1.025 mot ferskvann som er 1, dette medfører at deplasementet blir høyere i ferskvann, båten synker lengere ned i ferskvann og fortrenger mere væske... Hva dette utgjør i praksis for en slike småbåter kan ikke jeg svare på, men for store tunge skip vil dette utgjøre mye... Det kreves mere kraft for å "flytte" mere vann..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da lurer jeg på å flytte båten min til Dødehavet, gjøre en fartsmåling med GPS, og så bruke dette som fasit når noen lurer på hvor fort båten min går :cheers:

 

GPS er forresten noe dritt... :nonod: Her viser knopmåleren 44 knuter på full guff. SÅ bruker jeg en masse penger på en GPS og plutselig går båten bare 35.... :headbang: Den lille boksen må jammen veie mye for å slakke båten såpass !!! :wink:

Link to post
Share on other sites

GPS er forresten noe dritt... :nonod: Her viser knopmåleren 44 knuter på full guff. SÅ bruker jeg en masse penger på en GPS og plutselig går båten bare 35.... :headbang: Den lille boksen må jammen veie mye for å slakke båten såpass !!! :wink:

De 44 knutene skulle vel ikke tilfeldigvis være amerikanske og egentlig miles?

44 miles = 71 km/t = 38 knop

Link to post
Share on other sites

Nei tror da ikke det.. Det er en Suzuki måler på min 91mod 115 4-takt. Mener det er knop ja. Men er det ikke slik at disse målerne bare er noe tull da ? Vet ikke hvor eller hvordan den henter data fra heller for den gangs skyld.

Det ble byttet motor fra 70hk til 115hk i 2001, men jeg vet ikke om måleren ble byttet i samme slengen. Det kan kanskje ha noe å si for den store feilmarginen ?

 

Nå må det også sies at jeg ikke er fartsfreak og at 35 knop er mer enn nok for meg da... :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...